TV Inter-produsent:

– Det handler om de gode ideene

 

Av Simen Søvik, 8.mai 2019

Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler. Vi kan velge mellom alle typer programmer og streaming gjør alt tilgjengelig – akkurat når det passer deg. Med Mediestipendet kan vi kristne være med og prege innholdet i mediene.

I over 25 år har TV Inter produsert innhold til de store, norske mediehusene. De retter seg hovedsakelig mot livssynsprogrammer, men har de siste årene også tatt på seg produksjoner av underholdning. TV Inter får det til, men kan vi få mer kristent innhold på allmenne plattformer?

Det er ikke enkelt å presse seg gjennom nåløyet av gode ideer og programmer som sendes til kanalene. Det er heller ingen hemmelighet at livssynsprogrammer ikke er de mest ettertraktede.

Heldigvis må både NRK og TV 2 produsere livssynsprogrammer som en del av avtalen som allmennkringkaster i Norge. Etter lange forhandlinger signerte TV 2 en ny avtale i fjor. Der forplikter de seg til å levere én livssynsproduksjon hver måned.

  • Facebook
  • Twitter

Ole Kristiansen, regissør og produsent i TV Inter og styremedlem i Tro & Medier.

– Det er veldig bra at de forplikter seg til dette. Så gjenstår det å se hvordan de vil håndtere det. Akkurat nå ser det ut som de ikke kommer til å sende flere programmer enn ett hver måned, sier Ole Kristiansen, regissør og produsent i TV Inter og styremedlem i Tro & Medier.

– De gode ideene

Ole har vært med i produksjonsselskapet siden starten og er travelt opptatt med siste innspurt av siste leveranse til TV 2 – den nye serien Spesialprestene.

Det er tøffe tider i tv-bransjen. Tiden hvor den lineære tv-en var nummer én er over. Nå kan folk flest se hva som helst, hvor som helst. Det stiller enda høyere krav til gode programmer. Men utfordringen trigger Ole mer enn å skremme han bort.

– Det handler om de gode ideene. Det jeg synes er det mest spennende er å lage produksjoner hvor man formidler noe og som TV 2 ikke regner som livssyn. Slik ideer trenger man mange av.

Han snakker om livssynsprogram som er så gode at TV 2 ikke gir programmene merkelappen «livssynsprogram».

– Det er dette som blir oppgaven fremover. For oss og alle som vil levere viktig innhold.

{

«Det jeg synes er det mest spennende er å lage produksjoner hvor man formidler noe og som TV 2 ikke regner som livssyn»

Trenger tid til å skape

Tro & Medier ønsker å legge til rette for at flere kan skape nytt og godt innhold med sitt Mediestipend. Siden 60-tallet har det blitt delt ut Mediestipend for å prege mediebildet med kristen tro og gode verdier. I 2019 fornyes dette stipendet. Målet er å bidra til at godt innhold blir produsert og nye medietalenter vokser frem.

– Ønsker vi at den kristne tro skal være synlig i mediene, er dette noe av det mest strategiske vi kan gjøre, mener Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.

Ta for eksempel TV 2. Kanalen får flere hundre ideer i året og vurderer dette opp imot hva de har behov for, hva som er spennende og mange flere kriterier.

– Da er det viktig å ha med seg eksempler på hva ideen er, sier Ole Kristiansen.

En idé eller en setning kan noen ganger være nok, men som oftest er det gode gjennomarbeidede ideer som når gjennom.

Derfor tror produsenten et mediestipend kan være avgjørende.

– Jeg tror at et stipend kan være med å gi folk en mulighet til å bruke tid på å jobbe med en idé. Enten man jobber i en bedrift eller driver for seg selv, er det godt å ha rom til å jobbe med research eller sette seg ned og kna en idé. En pilotepisode er en nøkkel og litt penger til å lage eksempler tror jeg er viktig, sier han.

– Det viktigste

Han er tydelig på at Mediestipendet bør brukes til å gi folk muligheten til å utvikle noe ingen har sett før.

– Jeg tenker at vi trenger nye, unge folk med spennende ideer. Hvis et slikt stipend kan være med på å gi folk noen midler til å utvikle talentet sitt eller en idé, er det det viktigste vi kan være med på.

Ole får støtte fra Tro & Mediers styreleder, Lars-Ivar Gjørv. Han mener det ligger et stort potensial i stipendet.

– Jeg tror dette er viktig og behovet for kristne medieproduksjoner er stort, sier han.

Avhengig av givere

Ukentlig mottar Tro & Medier programreaksjoner og tilbakemeldinger fra folk i alle aldre. De reagerer på innhold, språk og grensene som flyttes. Derfor ønsker vi å invitere alle til å involvere seg – slik at vi sammen kan skape et godt innhold.

  • Facebook
  • Twitter

Lars-Ivar Gjørv, styreleder i Tro & Medier

– Vi ønsker å dele ut så mye penger som mulig, men i 2019 satt vi av 200 000, sier Jarle Haugland.

I fremtiden er det øremerkede gaver som vil avgjøre hvor mye vi deler ut i Mediestipend.

– Jeg har lyst selv som privatperson å gi til et slikt stipend. Jeg får muligheten til å investere i kompetanse, personer og konkrete medieprodukter, sier Lars-Ivar Gjørv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste. I år fikk vi inn mange gode søknader til vårt Mediestipend og vi har stor tro på...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De siste årene har Tro & Medier fått god respons på sine nettkurs rettet mot folk i alderen 40 pluss og 60 pluss. På...

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Tegning av kamera

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This