Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvem skal du slutte å følge?

av | 5. jan, 2022 | Mediekommentaren

Hvem skal du slutte å følge?

jan 5, 2022

Av Jenny Ofrim Bruvik

«Nytt år og nye muligheter», sier man ofte etter rakettene har skutt sin fart opp og tegnet lyse bilder på den mørke himmelen. Vi roper «godt nyttår» og feirer det gamle og gleder oss til det som kommer, og over muligheten til å starte på nytt. Nye vaner, andre metoder og rett og slett med nye, blanke ark. 

Før det nye året slo inn, suste jeg rundt i vår 71m² store leilighet og forsøkte å tilrettelegge for at 2022 skulle starte med blanke ark. Jeg vasket kjøleskapet, kvittet meg med mat som hadde gått ut på dato, ryddet i skap, vasket og organiserte. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at hvis ikke omstendighetene ligger til rette for det, er det vanskelig å tre inn i noe nytt, til å innføre gode vaner, og ikke minst, kvitte seg med dårlige. Jeg tenkte at hvis leiligheten startet med et godt utgangspunkt, ville det være lettere å fortsatt holde det fint, og at hvis kjøleskapet inneholdt mer sunt enn søtt, ville fristelsene om sjokolade hver kveld bli mindre.  

Selv om jeg er usikker på hvor lenge leiligheten vil holde seg ren og ryddig, og hvor lang tid det tar før utskeielsene starter, er jeg ganske sikker på at metoden likevel har en virkning. Å ta noen runder med seg selv, vurdere og evaluere, fjerne og tilføre, kan være sunt. Å ha et bevisst forhold til hva vi lar prege oss, er viktig. Spesielt i et samfunn der det hele tiden er impulser som prøver å tilføre oss noe.  

Les også: Jeg sletter mine kontoer på Facebook og Instagram

Mediearenaen har hatt en enorm vekst

De siste tiårene har mediearenaen hatt en enorm vekst, og stort sett alle har hengt seg på på en eller annen måte. Det startet gjerne som en måte å tilegne seg informasjon og nyheter på, til å i dag også handle mye om underholdning og sosial interaksjon.  

Hver dag sluker vi tv-programmer, instagramposter, podkaster, radiosendinger og andre inntrykk ute i medielandskapet. Mye er bra, det jobber jo vi i Tro & Medier for, men det finnes også mye som verken gir glede, vekst eller noe som helst godt. Derfor tok jeg, 31. desember, en runde på Facebook, Instagram og Snapchat, og sluttet å følge kontoer og folk som jeg opplevde ikke var gode for meg. 

Jeg sluttet å følge de helt åpenbare: de med for mye seksuelt innhold eller dårlig behandling av mennesker. Men jeg sluttet også å følge noen aviser, kristne ledere og venner. Det er ikke sikkert at innholdet på disse kontoene er feil, sånn helt grunnleggende og verdimessig. Men, det var noen av de som fokuserte så mye på noen faktorer som ikke føltes bra for meg, enten det handlet for mye om kropp, dyre klær eller prestisje. 

Kontrollere det jeg kan kontrollere

Jeg vil at når jeg nå starter dette nye året, skal det innholdet jeg kan kontrollere, være godt og sunt. Det som får meg til å se til Jesus, glede meg eller får meg til å vokse. Jeg vil at de kontoene jeg følger, ikke skal gi meg dårlig samvittighet fordi jeg spiste sjokolade eller få meg til å føle at kroppen min ikke er fin nok eller at jeg ikke er god nok i det jeg gjør. Det betyr ikke at jeg bare følger de som sier akkurat det samme som meg, for vi trenger også å utfordres på en god måte, men jeg velger bort det som ikke gjør meg godt eller det som bryter meg ned. 

Nå skal jeg begynne med blanke ark

Det er ikke alltid like lett å gjøre denne opprenskningen. Jeg vil jo helst vite alt om alle til enhver tid. Spesielt venner. Men hvis de påvirker meg i negativ grad, er det ikke verdt det. Kanskje kan man følge igjen senere, men ikke nå, for nå skal jeg begynne med blanke ark! Hvem skal du slutte å følge? 

For innspill, spørsmål eller kommentarer,
send e-post til  Jenny Ofrim Bruvik, jenny@troogmedier.no 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...

#

Siste innlegg

$
Kompani Lauritzen foreldretips 

Kompani Lauritzen foreldretips 

Har vi foreldre, og kanskje spesielt oss mødre, vegring for å tåle ubehag i møte med barneoppdragelse? Og hva kan vi lære av Kompani Lauritzen? 

Kristenretten

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

En bedre historie i møte med Uke 6

En bedre historie i møte med Uke 6

Mange har bekymringer når det gjelder undervisningen i uke 6. Men kristne foreldre kan bruke anledningen til noe godt, skriver Alexis Lundh.

En tirade mot kjendisdyrkingen

En tirade mot kjendisdyrkingen

Barn og unge preges av mengden kjendisprogrammer, der de selv drømmer om å en gang i fremtiden skinne som en kjendis.

Podkastnettverk i januar

Podkastnettverk i januar

Driver du podkast, eller ønsker du å starte? Vi tilbyr nettverkssamling for deg! Les mer her.

Arven etter Adam innsamling

Arven etter Adam innsamling

Arven etter Adam forteller evangeliet til barn, og skal nå oversettes til norsk. Bidra til å få skikkelig gode norske stemmer i serien!

Jesus synlig i julen

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#
$