Avstemningen er i gang, og spenningen stiger om hvem som vil vinne «Medierosen 2024».
Stem nå

Sosiale medier som misjonsmark?

av | 21. sep, 2022 | Mediekommentaren

Sosiale medier som misjonsmark?

sep 21, 2022

Av Jenny Ofrim Bruvik,

Tro & Medier

Sosiale medier er en del av min jobb, og jeg er overbevist om at dette kan kalles en misjonsmark. Men dette er ikke alle enige i. Jeg har møtt holdninger, også fra kristenledere, som mener at medier ikke er egnede redskap for å nå nye med evangeliet. Derfor: La meg forklare hvorfor jeg er så engasjert i å få budskapet om Jesus ut i sosiale medier. 

Jeg hører det snakkes om rekkevidde, om hyppighetsfrekvens, om annonsering og at sosiale medier har blitt en stor del av våre liv, på godt og vondt. Dette er kanskje begrep som vi som jobber med det snakker mest om, men du er også en del av det. De færreste av oss legger skjul på at timene flyr av sted når vi scroller nedover feeden og fyller oss med impulser fra fjern og nær. Dette er det de som jobber med sosiale medier jobber for.   

Ukas ros går til Thor Haavik for sin integritet på Torpet. 

Det kreves mye arbeid og innsikt i å forstå seg på Facebook, algoritmer og rekkevidde, og det er ytterst få som er velkommen inn i kjernen til Mark Zuckerburgs univers, og som virkelig får kjennskap til hjernen bak. Likevel kan de fleste som jobber litt med sosiale medier erfare og oppdage hvilke muligheter som ligger der, dersom en velger å være til stede.  

Derfor syns jeg det er uforståelig når noen stiller spørsmål til om hvorvidt mediene er en misjonsmark, eller en evangeliseringsrampe om du vil, og om hvorfor vi skal investere inn i dette området. 

Jeg har jobbet med sosiale medier i snart to år og har tro på at vi gjør noe viktig i Guds plan. Selv om jeg ikke kan vise til statistikk på hvor mange som har blitt frelst, blitt satt i frihet eller fått livene sine forvandlet av arbeidet vi gjør, er jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene. 

En misjonsmark defineres ifølge SNL som et sted der det drives misjon. Og misjon kan, og kanskje bør, drives der det er mennesker som ennå ikke har hørt om eller tror på Gud. Med tanke på at Facebook har 2,7 milliarder brukere, og at sannsynligheten for at ikke alle disse tror er stor, er det ikke tvil om at det dette kan være en misjonsmark.  

Vi må kanskje tenke litt annerledes, endre litt på form og uttrykk og hvordan vi formidler, men menneskene er der, og Gud kan virke. Jeg syns det er trist dersom vi kristne velger å ikke bruke mediene, og spesielt sosiale medier, som et misjonsverktøy når vi får servert tilgang til milliarder av mennesker, fra sofaen i vårt eget hjem.  

 

Bilde: Unsplash

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Hvor har du ditt blikk?

Hvor har du ditt blikk?

På samme måte som behovet for mat, drikke, søvn og sol må bli møtt, kommer en ikke unna at vår sjel lengter etter bekreftelse – i dypeste forstand kjærlighet.

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Klart eg kan»

NRK-programmet «Klart eg kan» oppmuntrar barn til meistring. I ein episode fylgjer vi ein familie gjennom ein dåp. – Barn si tru og religiøse aktivitetar vert naturleg integrert, seier Jarle Haugland.

Ukas ros til «Hvem tror du at du er»

– Programmet formidler viktige historier om enkeltmennesker. Når vi i tillegg vet at antisemittiske krefter på ny rører på seg i Europa, blir det en viktig dokumentar, sier Linda Askeland.

Ytringsfriheten trenger et ‘men’

Ti personer er drept og 40 kirker og misjonsbygg er brent ned i opptøyer i Niger, utløst av Charlie Hebdo-saken. Samtidig kappes pressen i Vesten om å være modigst til å krenke. Vi er alle Charlie, men kan vi samtidig være de uskyldige ofrene i Niger?

En bro av lys inn i mørket

Det er jul om noen dager. Midt i alle julelysene og glitteret speiler mediebildet en tøff verden med mye lidelse. Mye mørke. Hvordan kan vi bringe lys til de som opplever at alt er mørkt?

Ukas ros til «Her svikter Norge»

– Dette er kritisk journalistikk som vi som samfunn trenger mer av, sier Linda Askeland i F&M. NRK har arbeidet grundig med temaene voldtekt og eldreomsorg. Gjennom en serie med saker presenterer de blindsoner i et land med høy velferd.

Mellom korsnekt og «Fylla»

Da har Kringkastingsrådet også sagt sitt. De støtter NRKs forbud mot å bære kors på jobb som journalist, av kommunikasjonsmessige årsaker. Men jeg savner en mer helhetlig tenkning omkring NRKs kommunikasjon.

Et skjermfritt møte med Livet

I skrivende stund er jeg litt over halvveis i min skjermfrie uke. Og jeg må innrømme at det er mer krevende enn jeg hadde forventet. Men jeg er overbevist om at det er verdt det.

Om korsnekt, fremmedfrykt og Guds kjærlighet

Når over 120 000 personer på få dager blir med i en protestgruppe på Facebook for en sak som isolert sett er ganske udramatisk, hva er det da som skjer? Er det som flyter ut i kommentarfeltene et resultat av den berømte dråpen i et fullt beger? Og kan det være at begeret ikke har så rent vann som vi gjerne skulle ønske oss?

#
$