Ukas ros går til bloggeren Kristin Gjelsvik
Foto: Skjermdump fra Kristin Gjelsviks blogg
Kristin Gjelsvik er lei. Hun er lei av utseendehysteriet og spesielt Sophie Elise som stadig fikser på utseendet sitt og opererer bort komplekser. Vi ønsker å rose påvirkeren Kristin Gjelsvik som tar opp dette temaet og står opp mot en stemme som sjeldent møter kritiske spørsmål.
Det er viktig for oss å rose Gjelsvik for å sette søkelys på problemet og løfte det opp slik at det blir en viktig, offentlig debatt.
– Vi kan ikke stille oss bak måten Gjelsvik fremla kritikken på, for Sophie Elise er et menneske, skapt i Guds bilde, sårbart og gjenstand for Guds kjærlighet. Hun trenger omsorg og veiledning. Det er ikke Sophie Elise vi ønsker å kritisere, men verdiene hun og andre influencere påvirker unge jenter og gutter med, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
Påvirkere har en enorm påvirkningskraft på unge jenter og gutter. Det er mange 15-åringer som følger påvirkerne og drømmer om å bli akkurat som de. Da er det viktig at de tar det enorme ansvaret på alvor.
– Ungdom trenger å høre om deres verdi, som er uavhengig av utseende. De er unike – skapt i Guds bilde. Noe som er utelukkende positivt. De fleste sliter med komplekser og alle har vi problemer, men som Gjelsvik sier, det er stor forskjell på å fortelle det og fortelle hvordan man kan gjøre noe med det og i tillegg legge ved link og rabattkode, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
Tjener på andres dårlige selvtillitt
Samtidig må vi ta med i bildet at Sophie Elise er en av de mektigste kvinnene i møte med sin målgruppe – og hun bruker sin sårbarhet, sine komplekser og usunne selvbilde som en del av hennes image. Noe som gjør at hun tjener svært godt og påvirker mange med dårlige verdier.
«Det er ikke et eneste norsk medium som tør å stille deg kritiske spørsmål. Det har jeg fått nok av», sier Kristin Gjelsvik i en film delt på hennes blogg.
Gjelsvik kaller henne for «Norges dårligste og farligste forbilde», fordi hun mener hun gang på gang forteller om komplekser som hun fikser på med operasjoner eller skjønnhetsinngrep.
Vi ønsker også å rose tegnehanne (Hanne Sigbjørnsen) for hennes innlegg i debatten.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Jarle Mong vinner Medierosen 2024 – Egil Svartdahl hedret med hederspris
OSLO, 14. oktober – Mandag var det duket for den årlige utdelingen av Medierosen, som i år ble utdelt i Normisjons lokaler i Staffeldts gate 4. Jarle Mong (43) ble tildelt prisen for "å være en modig og viktig kristen stemme i samfunnsdebatten." Samtidig ble Egil...
På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!
Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...
Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!
Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...