
Det å snakke hverandre opp er en flott ting, og særlig når det gjøres av konkurrenter i et TV-program som blir sett av mange, og hvor man blir et forbilde.
Ukas ros går denne uken til en serie hvor dette er et av kjennetegnene. TV2-serien Kompani Lauritzen har nettopp rundet av sesong tre, og Tro & Medier-leder Jarle Haugland mener det er mye fint å hente frem om denne serien.
– Selv om Kompani Lauritzen er en konkurranse, er det en kultur der man heier hverandre frem og bekrefter det gode i hverandre. Det snakkes ofte om å bli «den beste versjonen av seg selv», noe som gjør at de andre deltakerne ikke først og fremst er noen man skal overvinne, men noen man skal gå sammen med for å utvikle seg, sier Haugland.
– Vi ser tydelig at deltakerne står sterkere sammen i de oppdragene som skal utføres. Slik sett er kanskje programmet et lite speilbilde av livet ellers, der andre mennesker ikke er konkurrenter vi skal overgå i glans, posisjon eller anerkjennelse, men medmennesker vi skal gå sammen med, for å støtte hverandre og hjelpe hverandre til å bli den beste versjonen av oss selv, sier han.
Kompani Lauritzen kan sees på TV2 her.
LES OGSÅ: Bibelen på podkast ble redningen
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Bill.mrk. «Mann 40»
I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.
Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»
– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.
Hvem skal få Medierosen 2016?
Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem det gode i mediene. Tidligere vinnere er blant annet NRK for «Salmeboka minutt for minutt»,...