1. Hva vil du skrive om?
Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi retning til hele innlegget.
2. Hvorfor vil du skrive?
Kjenn etter hvorfor temaet engasjerer deg. Er det av kjærlighet til dine medmennesker? Er det fordi du vil kjempe for det som er sant, rett og godt? La 1 Kor 1, 1-3 være målestokken for om du skal skrive eller ikke.
3. Skriv med leseren for øye
Skriv det leseren er interessert i å lese, hellerenn det du ønsker å si. Dette kan være avgjørende for at innlegget kommer på trykk. Leseren må selvsagt ikke være enig med deg, men teksten bør ha en tematikk og en aktualitet som gjør at det blir lest.
4. Fortell en bedre historie
Noen ganger er det riktig å kritisere det destruktive, påtale urett og kjempe mot undertrykkelse. Men la alltid hovedtonen i ditt budskap være et «større ja». Ikke ha hovedfokus på det som bryter ned, men på en annen virkelighet som er vakker, gir liv og setter mennesker fri.
- – Det handler ikke om å vinne debattene, men å vinne mennesker. Les Jarle Haugland som skriver om Debatt i 3D.
5. Vær saklig
Det er ofte en styrke for en tekst å begrunne sine argumenter med forskning, sitater fra fagfolk og en god, logisk oppbygging av teksten. Saklighet blir som oftest møtt med respekt, også hos dem som er sterkt uenig i det du skriver.
6. Vekk engasjement
Forsøk å unngå selvfølgeligheter, lange, omstendelige utlegninger eller gjentakelser. Vær poengtert. Og vær gjerne kreativ i din tilnærming til tematikken. La leseren se saken fra en ny side, inviter til reeksjon – og om du skal bruke provokasjon, gjør det i godhet.
7. Inviter til videre dialog
Forsøk, så langt det lar seg gjøre, å ikke la innlegget blir en monolog. Åpne opp for en samtale, imøtese svarinnlegg og bidra til å skape et rom for en god dialog – ikke minst om tematikken er vanskelig og sensitiv.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros til VG og Inger Lise Rypdal
Det var en stor glede å åpne den digitale utgaven av VGs helgemagasin fra lørdag 31. august. På sidene 32-33 fanget en overskrift umiddelbart oppmerksomheten min: "Jeg tror på et liv etter døden." Et stort bilde av en bredt smilende Inger Lise Rypdal (artist) fylte...
«Kampen om begrepene» i abort-debatten
Fredag 23. august la regjeringen fram et forslag om å utvide abortgrensen fra uke 12 til uke 18. Dette har igjen satt debatten om abort på dagsordenen, med rundt 430 mediesaker publisert den siste uka, ifølge mediearkivet Retriever. Selv om lovforslaget har fått mye...
Fikk du med deg dette? Uke 35
I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...