Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Tro i urolige tider

av | 16. mar, 2020 | Nyheter

Av Jarle Haugland
jarle@troogmedier.no 

I Joh 14, 1 sier Jesus noen ord som er høyaktuelle i disse dager: «La ikke hjertet bli grepet av angst.» Det er gode ord, men om han hadde stoppet der, ville det vært ganske meningsløst.

Det hadde vært som om en lege hadde sagt til en pasient: «du må ikke ha så vondt i ryggen» eller en lærer til en elev: «du må lære deg å lese». Det er veldig lett å si at man ikke skal frykte eller kjenne på angst. Men om man ikke har noen kur, verktøy eller hjelp til at frykten skal slippe taket, blir det bare tomme ord som kan gjøre vondt verre.

Jesus peker ut veien til fred og hvile når han fortsetter: «Tro på Gud og tro på meg!» Noen av dere blir kanskje provosert over slike ord. Kanskje du synes de fremstår livsfjerne og altfor lettvinne. «Det er bare å tro», hører man, mens angsten holder sitt lammende kvelertak fast. Eller kanskje du kjenner deg sliten over at man ikke «klarer å tro».

Jeg håper så inderlig ikke jeg legger sten til byrden med dette, for jeg mener at det finnes frihet i å tro. Men da må vi vite hva tro er og hvem som er troens objekt.

Følgende historie – som kanskje flere av dere har hørt, og som finnes i ulike varianter – kan illustrere noe viktig om troen:
En misjonær skulle oversette Johannesevangeliet til en stamme som ikke hadde Bibelen på sitt språk. Men han hadde problemer med å oversette ordet «tro», et veldig viktig ord i Johannesevangeliet. Hvordan skulle han for eksempel oversette «den lille bibel» i Joh 3,16: «… for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv»?

En dag kom en innfødt til misjonæren, sliten etter en lang arbeidsdag, og slengte seg ned i en dyp, god stol. Så utbrøt han noe som kan oversettes som: «Nå hviler jeg med hele min tyngde!» Og der fant misjonæren stammespråkets variant av ordet «tro», slik at Joh 3, 16 ble oversatt med: «… for at hver den som hviler med hele sin tyngde på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»

Hva sier det oss om tro?

For det første er troen et valg. Den innfødte valgte å slenge seg ned i stolen og stole på at den ikke raste sammen, og at den kunne gi ham hvile. Det er du som velger hvem eller hva du vil stole på i denne tilværelsen. Akkurat nå kommer Folkehelseinstituttet med viktige råd, som folk velger om de vil tro på eller ikke (jeg mener vi må velge å stole på disse!). Så tror vi på/stoler vi på inntekten vår, at den skal sikre oss en viss trygghet i tilværelsen. Vi velger også om vi vil stole på mennesker vi møter, om de vil oss vel, om de snakker sant og om de holder det de lover. Tro og tillit er et valg.

Men dette valget tas ikke i et vakuum. Den innfødte hadde samlet inn nok erfaring til å vite at stolen holdt når han slengte seg ned i den, gjennom egen erfaring og kanskje ved å lytte til eller se på andre menneskers erfaring med stolen. Derfor er troen for det andre et resultat av hva eller hvem vi gir definisjonsrett på sannhet i våre liv. Hvem lytter vi til? Stemmer som forteller om Guds omsorg og allmakt? Mennesker som ikke har Gud med i ligningen sin i det hele tatt? Hvilke stemmer definerer vår måte å forstå verden på? Troen – hva vi har tillit til – formes av stemmer vi gir definisjonsmakt, bevisst eller ubevisst.

Derfor: (1) Fyll deg med sannhetene i Guds ord og (2) lytt til mennesker som forteller at Gud er til å stole på – som kan fortelle om en Gud som bærer og gir fred gjennom vanskelige tider. Et godt sted å starte her, kan være Bibel-appen YouVersion, som har mange gode leseplaner. I disse tider finnes det også veldig mange som streamer sine gudstjenester. Sjekk gjerne disse ut her, eller tips oss om flere.

Jeg kan også anbefale å ta et nettkurs eller to på https://kurs.omgud.net/!

For det tredje forteller historien at troens objekt er Gud, ikke deg. Når den innfødte satte seg ned i stolen, var det stolen som bar ham, ikke hans valg om å «stole på» (!) at stolen holdt. Når du «hviler med hele din tyngde på» Gud, er det Gud som bærer deg, ikke din tro.

Og for det fjerde forteller historien at tro er hvile, ikke prestasjon. Så når Jesus sier: «La ikke hjertet bli grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg!» så inviterer han oss til å hvile. Til å la alle muskler slappe av, til å falle tilbake og hvile i at Gud bærer. Det betyr ikke et problemfritt liv, men Guds perspektiv – som jeg skrev tidligere her – er ikke fra vugge til grav, men fra evighet til evighet. Han vil gi deg hvile her, midt i urolige tider. Og han inviterer deg inn til en evighet der du skal få leve i en hvile som aldri rokkes.

Andakten ble først publisert på Jarle Hauglands Facebook-profil.

 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

#

Siste innlegg

$
Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

Northugs fall og Guds nåde

Northugs fall og Guds nåde

Av Jarle Haugland Å tilgi eller dømme. Å avvise eller omfavne. Å forstå eller å holde ansvarlig. Det er eksistensielle spørsmål som dukker opp når...

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

I over 25 år har Espen Ottosen deltatt i debattprogrammer hos NRK og TV2, diskutert livssyn på radio og skrevet debattinnlegg i alle de store avisene. I høst fikk han en sentral rolle da VGTV lanserte serien «Homoterapi».

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

VG skriver at utroskap er vakkert. Dagbladet antyder at sidesprang ikke alltid er utroskap. Det må da være mulig å formidle en bedre historie om seksualitet og samliv enn dette? Vi er overbevist om at mennesket er skapt for noe bedre. Vi tror at Guds historie om seksualitet og samliv er god og vakker. Derfor vil vi, mer enn å kjempe mot det destruktive, bidra til å fortelle en bedre historie

#
$