Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Bidra til å gi Jesus hovedrollen i julefeiringen

av | 16. nov, 2020 | Nyheter

Tekst: Jarle Haugland
Foto: Unsplash

Adventstiden står for døren, og julehøytiden nærmer seg. Dette er en tid der det kristne budskapet er mer synlig i mediene enn ellers i året. På mange måter opplever vi at nordmenn er mer religiøse i julen. Mange går i kirken, synger sanger om Frelseren som er født og pynter huset med engler og julekrybber. Dette kan være en døråpner for tro, også gjennom medienes programmer.   

Samtidig viser nye statistikker at stadig færre mennesker tror på Gud, og Jesus skyves mer og mer ut i periferien i julefeiringen.   

Den trenden vil vi i Tro & Medier bidra til å snu! Som kristne er vi verdens lys, og vi jobber – sammen med dere gode givere – hver dag for å gjøre Jesus synlig i mediene. Sammen kan vi bidra til at Jesus fortsatt kan ha hovedrollen i fremtidens julefeiring.  

Koronatiden har vist oss at det er nødvendig å jobbe på nye måter – og skjermene får stadig viktigere plass i vår hverdag. Derfor er det viktig å være «hode og ikke hale» på mediearenaen, at vi er proaktive i det å definere mediehverdagen, ikke bare reagere på mediene.  

Tre viktige tiltak for å få dette til: 

  • Styrke mediestipendet. Et av de mest strategiske tiltakene for å lage godt, kristent innhold i mediene, er å bidra med finansiering. Drømmen er at Tro & Mediers mediestipend i fremtiden kan dele ut noen millioner i stipend til gode produksjoner!  
  • Holde møter med mediene. Jeg har tidligere vært i møte med både kringkastingssjefen, livssynsavdelingen og NRK Super – og alle er tydelige på at den kristne troen har en viktig plass hos kanalen. Det er bra! Samtidig er det også noe vi må passe på å holde dem ansvarlige på. Derfor vil vi ha møter med NRK, i tillegg til TV 2, for å få dem til å gi kristendom og den kristne tro en avgjørende plass i mediene.  
  • Utruste fremtidens kristne mediefolk gjennom nettverket og mediekonferansen MELT 

Vil du bidra til dette arbeidet?

VIPPS: 55256

Tusen takk for at du gjør arbeidet mulig. Sammen kan vi bidra til at Jesus skal få ha hovedrollen i julens evangelium.   

 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Ukas ros til VG og Inger Lise Rypdal

Ukas ros til VG og Inger Lise Rypdal

Det var en stor glede å åpne den digitale utgaven av VGs helgemagasin fra lørdag 31. august. På sidene 32-33 fanget en overskrift umiddelbart oppmerksomheten min: "Jeg tror på et liv etter døden." Et stort bilde av en bredt smilende Inger Lise Rypdal (artist) fylte...

«Kampen om begrepene» i abort-debatten

«Kampen om begrepene» i abort-debatten

Fredag 23. august la regjeringen fram et forslag om å utvide abortgrensen fra uke 12 til uke 18. Dette har igjen satt debatten om abort på dagsordenen, med rundt 430 mediesaker publisert den siste uka, ifølge mediearkivet Retriever. Selv om lovforslaget har fått mye...

Fikk du med deg dette? Uke 35

Fikk du med deg dette? Uke 35

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...

#

Siste innlegg

$
Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

Kraften i påskens budskap

Kraften i påskens budskap

Jeg tror påsken er det sterkeste stedet å begynne i møte med motløsheten, håpløsheten og uroen som preger vår verden så sårt. Gud ble menneske, og Guds sønn var godt kjent med dødsangst i Getsemane. Men han gikk hele veien til Golgata og vant seier.

«Så stakk det dem i hjertet»

«Så stakk det dem i hjertet»

Jeg brukte litt tid på å fordøye nyheten, før jeg orket å gå inn på noen aviser for å se hva som var skrevet. Det jeg så var rystende. Vi kunne vel alle kjenne på avmakt og hjelpeløshet den dagen. Goliat mot David. Jeg fant meg selv på kne, dekket i tårer og snørr noen timer etterpå. I bønn for Ukraina og menneskene som så urettferdig står midt mellom en stormakt og dens mål.

Ukas ros går til NRK Supernytt

Ukas ros går til NRK Supernytt

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK Supernytt for deres reportasje fra Ulsteinvik Tensing, som viser kristne ungdommer på en positiv måte!

Ukas ros går til NRK

Ukas ros går til NRK

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK for å belyse et stort problem, men også for å løfte frem de som arbeider for å gjøre noe med det!

Bibelen på podkast ble redningen

Bibelen på podkast ble redningen

Det at man kan ta imot Guds ord uten å bruke øynene ga meg et helt annet bilde på hva historiene betyr. Det tillot meg å i større grad bruke kreativitet, som er gitt av Gud, til tolkning. Det oppleves mer visuelt og ekte, og det tilfører virkelig mye godt inn i min tro og mitt gudsliv.

#
$