Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

«Du har et valg: Det handler om frihet»

av | 22. sep, 2017 | Nyheter

«Du har et valg: Det handler om frihet»

av 22. sep 2017

Malm er en svensk retreat-leder, sjelesørger og forfatter. I Norge er han aktiv i Korsvei-bevegelsen. Han er gift med Elisabeth og har fire voksne barn. På 70- og 80-tallet var han redaktør for det kristne tidsskriftet Nytt Liv. Malm har også skrevet flere bøker. Han siste bok, Samtidigt, kom nylig ut på norsk.

Jeg ringte Magnus Malm flere ganger om dagen i ukene før jul. Men ingen respons. Til slutt svarte han: «MALM». Jeg skvatt litt i andre enden, da jeg egentlig ble overrasket over at han faktisk tok telefonen. Han sa ja til et intervju og vi avtalte å ringes på et gitt tidspunkt. Det var derfor med spenning jeg ringte ham igjen. Hva tenker du om mediebruken vår i dag? – Vi har aldri hatt tv. Våre barn er vokst opp uten barne-tv og underholdningsprogram. Det har vært et bevisst valg, og ingen av dem har tv hjemme, selv i dag. Samtidig er de orientert mot verden. Barn trenger å bli lest for og fortalt historier til, mener Malm. De beste bildene får du i ditt eget hode, sier han.
Kan man gjøre det samme i dag? – Nå er det jo ikke tv som er er det største mediet lenger, men internett. Det er viktig å klare å holde nede bruken av skjermer, mener Malm og fortsetter: – Du blir mer kreativ av å få andre impulser. Jo lengre man holder tilbake debuten, jo bedre er det. På skolen er det vanskelig, men hjemme er det viktig å ha relasjoner med barna i stedet for å plassere de foran en skjerm. Det krever mye av oss som foreldre, men det er veldig viktig. Bør vi begrense skjermbruken eller er det mediet i seg selv som ikke er bra? – Internett er invaderende. All bruk gjør noe med oss. Det påvirker oss, uansett om det er gode eller dårlige program, om du ser på bibelstudier eller porno, så gjør mediet noe med oss, hevder Malm Han er uenig i påstanden om at det er nøytral grunn. – Selve mediet gjør noe med oss. Å tro noe annet er naivt, ifølge Malm. – I prinsipp er mediet ikke bra. Vi bør ha et grunnprinsipp: minst mulig skjerm, og mest mulig «real life».
Hvordan mener du kristne skal forholde seg til dette? – Vi skal ikke skape soner der Gud er fraværende. Gud skal være i alt. Vi må være på nett i Jesu navn, men være klar over at det er en prinsipiell motstand i at ordet ble kjøtt og media som er en «cyber» virkelighet. Inkarnasjonen er konkret, fysisk og kroppslig, understreker Malm. – Det er en spenning her. Jo mer vi er på nettet, jo mindre kontakt har vi med det fysiske, og dette er i prinsipp et svik mot Kristus og hans skapelse, mener han, – Jeg tror ikke internett og sosiale medier kommer til å forsvinne. Dette er kommet for å bli, men vi trenger å trekke oss tilbake. Dette er blitt altoppslukende. Det har for stor makt over oss, og det bør få mindre plass i våre liv.

«Når alle er på skjerm er det ikke et tegn på frihet, men på slaveri

Hva kan vi som kristne gjøre? – Vi må se på maktens plass i våre liv. Onde makter driver oss bort fra Gud. Mye i internettverden er ekstremt splittende og har demoniske drag. Kristne er sene med å uttale seg kritisk om dette, synes Malm. – Kritikk av vår ekstreme mediebruk kommer fra andre hold. Undersøkelser, forskere og universiteter. Når fakta først er på bordet, da tør kristne å uttale seg. Makten sier for eksempel at det ikke er vits i å bekjempe problemet når noen er fanget i pornobruk, eller annen bruk av mediene. Det er et signal til oss om å gjøre motsatt. Det er viktig å presisere at du har et valg. Vil du være oppkoblet 100 prosent, 50 prosent, 25 prosent? – Du har et valg, understreker Malm, og mener at det i dette ligger en viktig øyeåpner. – Det åpner seg en ny verden for kristne når de skjønner at de har et valg: Vil jeg bruke så mye tid på dette? – Alle sier: Følg med her, det er ingen vits i å bekjempe dette. Men velg et nivå du vil være på nett og se hva det gjør med relasjonene til de rundt deg og til Gud. Malm påpeker engasjert: – Du har et valg. Ditt liv kan se annerledes ut. Det handler om frihet. Når alle er på skjerm er det ikke et tegn på frihet, men på slaveri, hevder Malm. – Før koblet vi av med å se ut i luften når vi for eksempel satt på bussen. Vi leste en avis eller en bok. Nå kobler vi av med en informasjonsstrøm som er så massiv at den påvirker blodtrykket, konsentrasjonen og gjør oss trøtte. Hvordan påvirker dette gudsrelasjon og selvbilde? – Har du et svakt selvbilde, er det sterke krefter som vender seg til et salgbart bilde av deg selv for å få likes og bekreftelse. Det er et vakuum og en sterk kraft som drar til seg ytre bekreftelse. Der er nettet uimotsagt og flyktig. – Det er Gud som på dypet kan de nere hvem du er, understreker Malm. – Din identitet er i Gud. Det er bærekraftig fordi han er en som aldri vender seg bort. Jeg kan ikke identifiseres av nettet. Det holder ikke lengre enn tre sekund. Gud vet hvem jeg er. Min grunnidentitet som Guds avbilde er den sterkeste motgiften mot nettets makt. Jeg er allerede identifisert av Gud. Jeg er elsket av Gud og kan ikke bli mer enn jeg er. Jeg må stenge av skjermen for å henvende meg til andre og til Gud. Er dagens medievirkelighet en mulighet eller trussel for etterfølgelse av Jesus? – Det fins muligheter i det, men trusselfaktoren er større. Det er naivt å ikke se det, med den enorme makt mediet har. Det mangler sidestykke i historien. Du har selv valgt en svært avkoblet mediehverdag. Er dette et eksempel til etterfølgelse for alle? – Du har et valg om hvor mye du vil være på nett. Ikke bevar status quo. Ikke si alt eller ingenting. Velg et nivå du selv vil ha. Ta dette med i dine bønner til Gud.

« Gi Jesus en sjanse til å påvirke dine valg.»

Hvordan kan vi som kristne følge Jesus i en verden full av skjermer? – Du får ikke automatisk en Jesusrelasjon hvis du skrur av skjermen. Men vi kan velge å bruke mer tid med Gud fordi vi stenger av skjermene. Du får også kontakt med din indre lengsel, uro eller smerte når du skrur av skjermene, sier Malm. – Ser du på en skjerm fylles du med det ytre og får ikke kontakt med det indre. Da har vi til slutt ikke noe å si til Gud. Vi stenger av for å få kontakt med noe annet. – Ettersmaken er viktigere, hevder han, og fortsetter: – Hva føler jeg når jeg stenger av skjermen? Det er det som Jesus kaller frukter. Det er da jeg kan se hva dette er. Er det gode eller dårlige følelser? Det er viktig å løfte fram at vi mennesker må bli observante på dette. Hva berøves fra oss når vi bruker så mye tid på nett? – Tomhetsfølelsen kommer. Det er viktig med skjermfrie perioder for å finne kreativitet. Barn som kjeder seg oppdager sin egen kreativitet. Er det nødvendig for kirken å være på sosiale medier? – Det er en god tanke, men den langsiktige frukten er nok ikke som de tror, mener Malm. – Se på opprøret i Egypt, for eksempel. Det mobiliserte raskt tusener av mennesker ut på gaten, men «easy come, easy go». Sosiale medier kan skape events, men de er tilfeldige. Du skaper ikke bevegelser, det har ingen røtter, det gir ikke langsiktighet og skaper ikke ledere. Slik er det også med kirken. Den trenger langsiktighet, lederskap og modenhet. Det er det ikke mulig å skape gjennom internett, hevder Malm. – Myten om en digital kirke er fullstendig feil. Det virker ikke. – Kirken kan ha en begrenset bruk på nett, men fokuset må ikke være der. Det blir for svakt, sier han. Har du et råd til kristne som vil leve i verden, men ikke av verden? – Det mest konkrete rådet er: samtal med Gud om dette. Ikke bare tenk på dette selv. Ikke isoler Gud fra beslutningsprosessen. Gi Jesus en sjanse til å påvirke dine valg.

Ønsker du å støtte arbeidet i Tro & Medier? Bli Mediepartner eller gi en gave på Vipps 55256

Foto: Åshild Arnesen 

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

#

Siste innlegg

$
Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

Northugs fall og Guds nåde

Northugs fall og Guds nåde

Av Jarle Haugland Å tilgi eller dømme. Å avvise eller omfavne. Å forstå eller å holde ansvarlig. Det er eksistensielle spørsmål som dukker opp når...

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

I over 25 år har Espen Ottosen deltatt i debattprogrammer hos NRK og TV2, diskutert livssyn på radio og skrevet debattinnlegg i alle de store avisene. I høst fikk han en sentral rolle da VGTV lanserte serien «Homoterapi».

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

VG skriver at utroskap er vakkert. Dagbladet antyder at sidesprang ikke alltid er utroskap. Det må da være mulig å formidle en bedre historie om seksualitet og samliv enn dette? Vi er overbevist om at mennesket er skapt for noe bedre. Vi tror at Guds historie om seksualitet og samliv er god og vakker. Derfor vil vi, mer enn å kjempe mot det destruktive, bidra til å fortelle en bedre historie

#
$