Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

av | 22. feb, 2018 | Mediekommentaren

Fem tips: Gjør Jesus synlig i mediene 

22. feb 2018

Hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – her er fem tips til menigheter og organisasjoner som kanskje kan gjøre det enklere.

Jesus er pålogget, det vet vi. Han er på Instagram, på Facebook og på Snapchat. Men Han kan bli enda mer synlig – det er vi overbevist om.

1. Inviter dine venner 

Inviter alle du kjenner til å like Facebook-siden. Det sier seg kanskje selv, men uten følgere på siden når man ikke ut med det man ønsker. Få folk til å invitere sine venner.

2. Del godhet

Jesus er synlig i sosiale medier gjennom bibelvers og troshistorier, men ikke bare der! Alt som er godt er fylt av Jesus. En Facebook-side kan ofte bli fylt av formelle ting, informasjon og kanskje bibelvers. Men innimellom kan det være fint å dele noe fra andre, noe dere mener er godt og som er med på å bygge opp og gjøre Jesus synlig. Vær gjerne aktiv i kommentarfelt og på andre sine sider. Kommenter og lik, ikke bare som privatperson, men som menighet eller organisasjon.

3. Bli mer synlig

Oppfordre medlemmer til å gjøre siden enda mer synlig. Facebook forandrer seg fra dag til dag og de ønsker at du skal ha et tettere forhold til dine venner og din familie. Det synes vi er bra og viktig! Samtidig er det en stor sjanse for at siden deres forsvinner fra de mange  nyhetsstrømmene på Facebook og viktig og godt innholdet blir borte. Du mister muligheten til å like, dele eller kommentere. Det igjen betyr at innholdet forblir usett av de menneskene som enda ikke har møtt Jesus eller som burde få med seg informasjonen. Men det finnes en løsning! Oppfordre alle som liker og følger dere til å gjøre siden synlig. Helt øverst på siden, under forsidebildet, kan man klikke på fanen «Følger» og velge «Se først». Da vil innleggene fra siden dukke opp øverst i nyhetsstrømmen og man kan dele, like og kommentere. Dette gjelder selvsagt andre sider du liker og som deler inspirerende innhold.

Simen Søvik Kommunikasjonsleder

4. Vær en nettengel – ikke et nettroll

Å kommentere har aldri vært enklere. Man kan sitte hjemme i sofaen og skrive akkurat hva man tenker – ofte før man har tenkt gjennom det man tenker. Vi ønsker å oppfordre deg til å tenke gjennom før du kommenterer.

Her er en huskeliste:

  • Les hele saken før du kommenterer.
  • Hva var bra med denne saken eller dette innlegget?
  • Hva var ikke bra og hvorfor mener jeg det?
  • Har jeg Guds kjærlighet til dem kommentaren angår? Be om å være preget av den.
  • Har jeg lyttet til Gud for å søke hans ledelse? Du er en representant for Jesus der du er, også i sosiale medier.
  • Hvis du er uenig bør du har et godt argument. Er du uenig i deler av teksten, men enig i resten? Da fortjener forfatteren å høre begge deler.

5. Lag en plan

Skal man være synlig på sosiale medier bør man være der jevnlig og ikke bare i rykk og napp. Det kan høres ut som mye arbeid, men det trenger det ikke å være. Lag en plan og bruk løsninger som kan planlegge innleggene. Dette kan du gjøre direkte på Facebook, og Instagram har nylig åpnet opp for å planlegge innlegg. Da kan man sette av litt tid i starten eller slutten av uken og forberede de neste syv dagene (eller hele sommeren om man skal på ferie). Har dere faste bønnemøter hver uke? Gudstjeneste hver søndag? Få det inn i planen. På Facebook er det slik at jo mer man publiserer, desto færre ser innleggene. Ofte holder det med ett innlegg hver dag. Faktisk kan det holde med 4-5 publiseringer i uka. Det er ikke mye som skal til for å heve kvaliteten, forenkle oppgavene og samtidig gjøre Jesus enda mer synlig i sosiale medier. Det trengs mange nettengler som sprer godhet. Blir du med?

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Klart eg kan»

NRK-programmet «Klart eg kan» oppmuntrar barn til meistring. I ein episode fylgjer vi ein familie gjennom ein dåp. – Barn si tru og religiøse aktivitetar vert naturleg integrert, seier Jarle Haugland.

Ytringsfriheten trenger et ‘men’

Ti personer er drept og 40 kirker og misjonsbygg er brent ned i opptøyer i Niger, utløst av Charlie Hebdo-saken. Samtidig kappes pressen i Vesten om å være modigst til å krenke. Vi er alle Charlie, men kan vi samtidig være de uskyldige ofrene i Niger?

Ukas ros til «Hvem tror du at du er»

– Programmet formidler viktige historier om enkeltmennesker. Når vi i tillegg vet at antisemittiske krefter på ny rører på seg i Europa, blir det en viktig dokumentar, sier Linda Askeland.

En bro av lys inn i mørket

Det er jul om noen dager. Midt i alle julelysene og glitteret speiler mediebildet en tøff verden med mye lidelse. Mye mørke. Hvordan kan vi bringe lys til de som opplever at alt er mørkt?

Ukas ros til «Her svikter Norge»

– Dette er kritisk journalistikk som vi som samfunn trenger mer av, sier Linda Askeland i F&M. NRK har arbeidet grundig med temaene voldtekt og eldreomsorg. Gjennom en serie med saker presenterer de blindsoner i et land med høy velferd.

Mellom korsnekt og «Fylla»

Da har Kringkastingsrådet også sagt sitt. De støtter NRKs forbud mot å bære kors på jobb som journalist, av kommunikasjonsmessige årsaker. Men jeg savner en mer helhetlig tenkning omkring NRKs kommunikasjon.

Et skjermfritt møte med Livet

I skrivende stund er jeg litt over halvveis i min skjermfrie uke. Og jeg må innrømme at det er mer krevende enn jeg hadde forventet. Men jeg er overbevist om at det er verdt det.

Om korsnekt, fremmedfrykt og Guds kjærlighet

Når over 120 000 personer på få dager blir med i en protestgruppe på Facebook for en sak som isolert sett er ganske udramatisk, hva er det da som skjer? Er det som flyter ut i kommentarfeltene et resultat av den berømte dråpen i et fullt beger? Og kan det være at begeret ikke har så rent vann som vi gjerne skulle ønske oss?

#
$