Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Frykter digital demens – danskene tar grep

av | 13. jun, 2018 | Nyheter

Frykter digital demens – danskene tar grep

av jun 13, 2018

Ingen bør få iPad før de er 15 år, sier forskningen som danske KLF, Kirke & Medier baserer sitt nye prosjekt på. – Hvis forskningen er sann må vi forholde oss til det som mediebrukere, sier Mikael Arendt Laursen.

– En hel generasjon er i fare.

– Å gi barn nettbrett er det dummeste man kan gjøre.

Sitatene tilhører hjerneforskeren Manfred Spitzer og ble sagt til Dagbladet i 2014. Bare noen uker tidligere hadde han gitt ut boken «Digital demens» i Norge. I boken er påstanden klar: bruken av digitale medier som tv, data og mobiltelefon hemmer barns hjerneutvikling og kommer til å medføre flere demenstilfeller i fremtiden.

– Har han rett, er dette viktig. Hvis forskningen er sann må vi forholde oss til det som mediebrukere, sier Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i Tro & Mediers søsterorganisasjon i Danmark, KLF, Kirke & Medier.

Ingen kan motbevise

Han traff Spitzer på en konferanse for halvannet år siden og like etter begynte han å undersøke om andre hadde sagt det samme, eller det motsatte.

– Det vi ser er at ingen forskere kan motbevise det han sier. Samtidig er det flere fagfolk i Danmark som sier mye av det samme, bare på forskjellige måter, sier Laursen.

Det ga ideen til et nytt prosjekt. «Prosjekt Mediemod».

Av: Simen Søvik
redaktør, På bølgelengde 

Behov for å slukke hjernen

– Mediemod oppfordrer til å være modig og ikke bare flyte med strømmen. Folk må tenke seg om og sette grenser.

KLF har god kontakt med de danske mediene i tv og radio, men det er nærmest umulig å komme i god dialog med Google, Netflix og Facebook. Derfor er det ekstra viktig å gjøre hver enkelt mediebruker bevisst om å selv ta valg i den verden vi lever i.

– En dansk lege har gitt ut en boken «Sluk». Der skriver han at det er et behov for å slukke hjernen og ikke alltid la mediene gi oss informasjon. Da kan man slappe av med familie og venner, sier Laursen.

Teknologi gjør mennesker fremmed for hverandre og angriper våre sosiale relasjoner, skriver legen i boken.

– Forskning og uttalelser fra fagfolk er ensformige og klare. Teknologien fyller oss med dopamin, lykkehormoner. Det gir oss en smule lykke hver gang vi får en like, en sms eller at noen svarer på det vi har skrevet. Mange av impulsene vi får er med på å gi oss en liten lykkefølelse, sier Laursen.

– Hans påstand er at teknologien skaper avhengighet og gjør det vanskelig å oppleve lykke. Teknologien fjerner mennesker fra hverandre og skaper en falsk følelse av lykke.

Holdningsskapende

Til sommeren skal boken til Spitzer utgis i Danmark. Deretter skal KLF invitere til en konferanse hvor de håper å få med Manfred Spitzer. Etter dette tar de med seg foredrag og seminarer til kirker og kristne organisasjoner. Men også resten av Danmark skal få høre om «Prosjekt Mediemod».

– Jeg håper vi kan få mediene og politikerne med i debatten. Vi vil se debattinnlegg som er mer markante og som kan skape holdninger. Det handler ikke bare om en livsstil, men at mediebruken kan være skadelig, sier han og fortsetter.

– Det handler ikke om at man blir tjukke av å sitte og se film og spille spill. Den mentale kapasiteten blir begrenset.

Ikke gammeldags

KLF skal sette politisk dagsorden. De vil at skolene skal velge bort iPad og gå tilbake til mer tradisjonell undervisning.

– Det handler ikke om å være gammeldags, men vi tror det er noen kompetanser som er viktigere enn IT, noe som kan læres på et senere tidspunkt enn i barnehagen. Smarttelefoner og nettbrett er så lett tilgjengelig at det kan de lære ved et senere tidspunkt.

I boken skriver Spitzer at man bør holdes unna teknologi frem til man er 15 år. I Norge skapte det reaksjoner da boken kom ut i 2014.

– Jeg kan ikke forstå hvor det kommer fra. Igjen, jeg har ikke lest boka, men jeg undrer meg over hvor han har dette tallet fra. Hjernen vår er uansett ikke ferdig utviklet før vi er langt opp i 20-åra, sa nobelprisvinner og hjerneforsker Edvard Moser til universitetsavisa.no i forbindelse med utgivelsen.

Urealistisk i Danmark

Heller ikke Mikael Laursen vil gå så langt.

– Det er ikke slik at vi ønsker å forby teknologi for de yngste. Jeg tror han langt på vei har rett. Han har mange eksempler og forskningen er riktig. Men samtidig mener noen at han er for ekstrem og har en gammeldags tenkning. At de eldste ungdommene skal kunne leve uten data er ikke realistisk i Danmark, sier han.

Men han håper at «Prosjekt Mediemod» kan bidra til å heve aldersgrensen for når det er rett å gi et barn en datamaskin eller iPad.

– Spitzer er ekstrem, men er med på å sette i gang debatten.

Mikael Arendt Laursen er generalsekretær i Tro & Mediers søsterorganisasjon i Danmark, KLF, Kirke & Medier.
Foto: Henrik Lundahl Revshøi

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til Agderposten

Ukas ros til Agderposten

Denne uken ønsker vi å gi ros til Agderposten for en sak som gjorde inntrykk. Avisen fortalte historien om Svein Teistedal fra Grimstad, som etter 26 år som bedriftseier har valgt å starte prosessen med å selge bedriften sin etter å ha fått et tydelig kall fra Gud....

Rune Tobiassen ny andaktsskribent i Fædrelandsvennen

Rune Tobiassen ny andaktsskribent i Fædrelandsvennen

Vi er stolte over at Rune Tobiassen, vår daglige leder i Tro & Medier, nå er klar som ny andaktsskribent i Fædrelandsvennen! De som kjenner Rune, vet at han brenner for å formidle tro i offentligheten og invitere til samtale om kristen tro. Med bakgrunn som pastor...

Slik tar VM-stjernene med Gud på fotballbanen

Slik tar VM-stjernene med Gud på fotballbanen

Denne uka begynner verdensmesterskapet i fotball, og jeg gleder meg som en unge. Og det er jeg ikke alene om! VM samler mennesker på tvers av landegrenser, språk og kulturer. Da finalen i Qatar i 2022 mellom Argentina og Frankrike ble spilt, fulgte rundt 1,5...

#

Siste innlegg

$
Ukas ros til Agderposten

Ukas ros til Agderposten

Denne uken ønsker vi å gi ros til Agderposten for en sak som gjorde inntrykk. Avisen fortalte historien om Svein Teistedal fra Grimstad, som etter...

Hvem lytter når de unge spør?

Hvem lytter når de unge spør?

Han ble stående igjen da samlingen var ferdig. Litt på avstand, men likevel nærme nok. De andre begynte å trekke ut av lokalet. Men han ble. «Tenkte...

En bønn fra tribunen

En bønn fra tribunen

Av kommunikasjonsleder i Tro & Medier, Petter Due-Tønnessen. Det er få steder i mediene hvor tro kommer så tydelig til uttrykk som gjennom...

Ukas ros til TV 2s pinse-artikkel

Ukas ros til TV 2s pinse-artikkel

Det var utrolig gledelig å lese TV 2s pinseartikkel «Større enn jul» i helgen. Saken bød på forbilledlig folkeopplysning og ga en lett tilgjengelig...

Keiserens nye klær

Keiserens nye klær

Av Rune Tobiassen, daglig leder i Tro & Medier. Det var en gang en keiser som var så opptatt av klær at han brukte mer tid på garderoben enn på...

#
$