Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Podkastdagen: – Fått enda mer lyst til å lage podkast

av | 13. mar, 2025 | Nyheter

Podkastdagen: – Fått enda mer lyst til å lage podkast

av

Bergen: Torsdag 6. mars gikk podkastdagen av stabelen i lokalene til Salt i Fjøsangerveien 28.

Der møttes 33 engasjerte deltakere til en dag fylt med inspirasjon, fellesskap og faglig påfyll, arrangert av Tro & Medier og avisen Dagen.

Arrangementet bød på et spennende og variert program med innlegg om alt fra kunstig intelligens og Vær Varsom-plakaten til hvordan nå ut på sosiale medier, lage engasjerende video-podkaster og mestre kunsten å fortelle historier i podkastformat.

– Det var en opplevelse av entusiasme og begeistring, og det var flott å se så mange ildsjeler som virkelig vil noe – og som i tillegg har hodet fullt av ideer, forteller Sølvi Helene Hopland, en av deltakerne på arrangementet.

Hun er utdannet innen radio, jobber som fyrvertinne på Ulvesund Fyr i Måløy, og driver podkasten Litt lys, hvor hun ønsker å spre lys og glede ved å stille gjestene spørsmål om hva som skaper de gode øyeblikkene i livene deres.

– En skikkelig opptur å være en del av et fellesskap

Måløyværingen forteller at det var inspirerende å oppleve fellesskapet på podkastdagen:

– Det har rett og slett vært en skikkelig opptur å være en del av fellesskapet. Nå kan jeg spørre om råd hvis jeg lurer på noe, og vi kan stå sammen, støtte og heie på hverandre, selv om vi har ulike podkastprofiler, forteller Hopland.

– Mennesker som brenner for det samme

En annen som tok turen til Fjøsangerveien 28, var Marianne Eide. Hun delte erfaringene sine med å starte podkasten Vendepunkt i et inspirerende innlegg.

– Innlegget handlet egentlig om min reise og hva Gud har gjort i livet mitt, forteller Eide, som har drevet podkasten siden 2021.

Hun legger til at det var spesielt berikende å møte andre podkastere som deler visjonen om å løfte frem Gud i media:

– Det var veldig fint å være en del av arrangementet og møte andre podkastere. Jeg fikk faglig påfyll, ble utfordret og møtte mennesker som brenner for det samme – å løfte frem Gud i media. Det føltes nesten som å ha kollegaer, uttaler Eide fornøyd.

Vurderer å starte sin egen podkast

Blant deltakerne var det også noen som vurderte å starte sin egen podkast. Einar Myreng, leder for Pinse Ung, var en av dem.

– Høyskolen for ledelse og teologi bygger et podkaststudio, og siden vi i Pinsbevegelsen og Pinse Ung holder til i samme bygg, ble vi invitert til å være partnere i prosjekt og få tilgang til studioet. Derfor har vi nå vurdert å starte med podkast, sier Myreng.

Han ser for seg at podkasten kan brukes til å dele innhold fra Pinsbevegelsen og Pinse Ung, som kurs, møter og undervisning, samt annet materiale som ikke nødvendigvis passer i et tradisjonelt undervisningsformat.

Nyttige tips om markedsføring og videopodkast

Podkastdagen ga Myreng flere nyttige innspill som har påvirket hvordan han ser på podkastprosjektet

– Vi var tre som reiste over, og vi er glade for at vi tok turen over fjellet. Det var mye nyttig å lære fra flere av foredragene, selv om noen av begrepene og fagtermene som ble brukt, var nye og ukjente for oss.

– Cathrine fra Mammashjerte delte sine erfaringer med markedsføring via sosiale medier og hvordan podkast og sosiale medier kan jobbe sammen. Vi fikk også nyttige tips om hvordan kunstig intelligens kan hjelpe i redigeringen, og Steinar Loftnes fra Kulturkrigen ga praktiske råd for å komme i gang med videopodkast. Det var mange verdifulle innspill som vi diskuterte på vei hjem, sier Myreng.

Selv om de ikke fikk svar på alle praktiske spørsmål, var opplevelsen inspirerende for Myreng, som nå er enda mer motivert til å sette i gang.

– Jeg føler egentlig at jeg har fått mer lyst til å lage podkast etter å ha vært med på den dagen, avslutter han.

– Den beste Podkastdagen til nå

Kjetil Fyllingen, hovedarrangør for Podkastdagen, er svært fornøyd med arrangementets innhold og den inspirerende stemningen:

– Personlig er jeg veldig godt fornøyd med innholdet som ble levert. Vi fikk både løftet blikket og tatt opp relevante problemstillinger. Faglig sett vil jeg si at det var den beste Podkastdagen vi har hatt til nå, sier Fyllingen.

Han håper at deltakerne har fått både inspirasjon og konkrete verktøy de kan ta med seg videre i sin podkastreise.

Mer informasjon om kommende arrangementer og ressurser finner du på Troogmedier.no/podkastnettverk eller ved å bli med på vår Facebook-gruppe.

Er du nysgjerrige på hvordan og hvorfor man bør starte en podkast? Sjekk ut Kjetil Fyllingens podkast om podkast under:

Alle foto: Kjetil Fyllingen
NRK-sjefen freder TV-gudstjenestene

NRK-sjefen freder TV-gudstjenestene

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen har både gått på søndagsskolen og vært pilegrimsvandrer. Hun lover at NRK fortsatt skal sende gudstjenester på TV på søndager.

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

#
$