Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Ser på det som et kall

av | 7. jan, 2019 | Nyheter

– Ser på det som et kall

av jan 7, 2019

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net i to år og lanserte nylig et nytt nettkurs med Egil Svartdahl. Nettmisjonæren lever livet for å finne søkende mennesker på nett.

Den store glassdøren er skjøvet til side og den friske morgenluften slipper inn. Kjetil har tatt med seg laptopen opp på spisebordet og kan la seg inspirere av friske grønntoner fra trær og gress på utsiden.

Til vanlig jobber han i kjelleren, på sitt eget hjemmekontor. Kjetil Fyllingen er misjonær på hjemmebane, eller ikke på, men fra. Fra stolen sin, i kjelleren på Stord, driver han nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier, omGud.net.

– Det fungerer egentlig på samme måte som offline evangelisering, sier Kjetil.

Han nevner både gateevangelisering og dør-til-dør-aksjoner som lignende eksempler.

– Vi søker aktivt etter mennesker og prøver å få oppmerksomheten. Det gjør vi på nett, gjennom Facebook og Instagram. Vi prøver å treffe folk der de er med annonser og ønsker å skape interesse og få en dialog.

Samtidig som han oppsøker folk gjennom annonser, prøver Kjetil å finne de som er søkende. Gjennom annonser på Google, leder han folk som søker etter blant annet påske, pinse, bønn og universets start inn på omGud.net og videre til nettkurs.

Diskuterte med sinte ateister

Men la oss spole litt tilbake – før Kjetil sjonglerte mellom tre jobber for Tro & Medier, Damaris og Preik.tv.

Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod

– Jeg startet tidlig på diverse internettforum. Jeg var ungdomsarbeider i Midthordland Indremisjon på slutten av 90-tallet. Det var på den tiden vi måtte koble oss på nett via analogt modem, mimrer Kjetil.

– På forumet diskuterte jeg og delte bibelvers, men det var mest sinte ateister som var der, ler Kjetil.

Det var ikke dette som var jobben hans, men han mener det var naturlig.

– Kristne har alltid vært på hugget. Vi har lagd filmer, produsert radio og kommet raskt i gang med nye medier. Samtidig var ikke de første forsøkene på nettevangelisering så gode. Det ble en del krangling og lite produktivt, men vi lagde også nettsider hvor vi la ut bilder og prøvde å rekruttere og informere ungdommene.

Et kall

Årene gikk og nye medier dukket opp. I 2009 ba Kjetil en bønn om at Gud måtte gi ham internett.

– Etter det har det snudd fra å være barne- og ungdomsarbeider til å bli internett på fulltid. Det ser jeg på som et kall, forteller han.

Bare de siste 20 årene har det vært enorme endringer på nett. Mange muligheter, men også mange feller. Det skremmer ikke Kjetil.

– Dette gir mening når man ser at folk er søkende. Vi har verdens beste og viktigste budskap.

– Legger det aldri helt fra meg

Kjetil Fyllingen styrer nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier fra sitt hjemmekontor på Stord. Foto: Simen Søvik

På spørsmålet om dette blir mer enn en jobb svarer han raskt og kontant.

– Det er mer en livsstil, sier han med et smil.

Han har stått med tannkosten i den ene hånden og mobilen i den andre og svart på ekteskapsspørsmål. En annen gang var han strandet i skogen utenfor Brønnøysund og prøvde desperat å laste opp en Preik.tv- andakt ved hjelp av veldig tregt nett på mobilen.

Kjetil er på jobb nesten døgnet rundt.

– Vi prøver å ha skjermfrie perioder hjemme, gjerne mellom tre og åtte. Som familie har vi en del fokus på det, men jeg legger det aldri helt fra meg. Jeg følger med på mailen hele dagen.

– Vi er på rett vei

Vi rusler ned trappen og tar en svipptur innom husets hjemmekino.

– Det blir alt for lite tid her inne, dessverre. Eldstejenten har av og til med seg noen venninner, men jeg skulle gjerne sett flere filmer, forteller han i det vi rusler videre.

En liten gang og noen dører lenger borte ligger hjemmekontoret. Det er ikke mange kvadratmeter, men på den ene veggen har han fått opp et stort lerret og de resterende veggene er dekket med lydisolerende skumplater.

Nye nettkurs

Vi jobber med nye nettkurs for en yngre målgruppe og en eldre. Vi setter pris på alle gaver som kan realisere kursene.

Vipps en gave til kurset på 63676.

Her følger han opp kursdeltakere, e-coacher og produserer filmer og podkaster. De siste månedene har det vært det fokus på det nye nettkurset med Egil Svartdahl som ble lansert på høsten i 2018. Manusskriving, logistikk, planlegging av nye nettsider og opplæring av nye e-coacher. Det har vært stille før stormen, men nå håper han stormen kommer.

– Gjennom hele historien til omGud.net har vi hatt en god visjon og et ønske om å nå ut med evangeliet på nett. Verktøy og innhold har ikke vært optimalt, men mennesker har likevel kommet til tro. Nå mener jeg vi er der vi skal være.

Verktøyet er godt. Mulighetene for annonsering er tilstede og innholdet er perfekt til den målgruppen omGud.net har sett seg ut.

– Vi er på rett vei. Det blir spennende å se om det nye nettkurset kan lede mennesker fra mørket til lyset, fra døden til livet.

Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til Agderposten

Ukas ros til Agderposten

Denne uken ønsker vi å gi ros til Agderposten for en sak som gjorde inntrykk. Avisen fortalte historien om Svein Teistedal fra Grimstad, som etter 26 år som bedriftseier har valgt å starte prosessen med å selge bedriften sin etter å ha fått et tydelig kall fra Gud....

Rune Tobiassen ny andaktsskribent i Fædrelandsvennen

Rune Tobiassen ny andaktsskribent i Fædrelandsvennen

Vi er stolte over at Rune Tobiassen, vår daglige leder i Tro & Medier, nå er klar som ny andaktsskribent i Fædrelandsvennen! De som kjenner Rune, vet at han brenner for å formidle tro i offentligheten og invitere til samtale om kristen tro. Med bakgrunn som pastor...

Slik tar VM-stjernene med Gud på fotballbanen

Slik tar VM-stjernene med Gud på fotballbanen

Denne uka begynner verdensmesterskapet i fotball, og jeg gleder meg som en unge. Og det er jeg ikke alene om! VM samler mennesker på tvers av landegrenser, språk og kulturer. Da finalen i Qatar i 2022 mellom Argentina og Frankrike ble spilt, fulgte rundt 1,5...

#

Siste innlegg

$
Ukas ros til Agderposten

Ukas ros til Agderposten

Denne uken ønsker vi å gi ros til Agderposten for en sak som gjorde inntrykk. Avisen fortalte historien om Svein Teistedal fra Grimstad, som etter...

Hvem lytter når de unge spør?

Hvem lytter når de unge spør?

Han ble stående igjen da samlingen var ferdig. Litt på avstand, men likevel nærme nok. De andre begynte å trekke ut av lokalet. Men han ble. «Tenkte...

En bønn fra tribunen

En bønn fra tribunen

Av kommunikasjonsleder i Tro & Medier, Petter Due-Tønnessen. Det er få steder i mediene hvor tro kommer så tydelig til uttrykk som gjennom...

Ukas ros til TV 2s pinse-artikkel

Ukas ros til TV 2s pinse-artikkel

Det var utrolig gledelig å lese TV 2s pinseartikkel «Større enn jul» i helgen. Saken bød på forbilledlig folkeopplysning og ga en lett tilgjengelig...

Keiserens nye klær

Keiserens nye klær

Av Rune Tobiassen, daglig leder i Tro & Medier. Det var en gang en keiser som var så opptatt av klær at han brukte mer tid på garderoben enn på...

#
$