Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Verdikrise

Verdikrise

mar 8, 2023

Av Daniel Sæbjørnsen

De siste ukene har det rast rundt NRKs nylige ungdomssatsing – nemlig samarbeidet med Norges fremste influenser, Sofie Steen Isachsen, mest kjent som Sophie Elise. Hun ble hyret inn for å produsere podkasten Sophie og Fetisha, med det uttalte mål at rikskringkasteren håpet å engasjere et yngre publikum og da særlig unge jenter. Men forrige uke skulle det vise seg at denne romansen mellom Norges største mediehus og Sophie Elise var over. Foranledning var at Sophie Elise hadde publisert et bilde på sosiale medier hvor en liten hvit pose ble fanget på bildet, sammen med teksten: «Livet blir cirka en milliard ganger morsommere når man bare gir faen», noe som gav inntrykk av at det kunne være narkotiske stoffer. Dette ledet til over 3600 klager til Kringkastingsrådet, og dermed den nest mest innklagede saken i NRKs historie.  

Det er mye med dette samarbeidet som har gitt grunn til spørsmål fra begynnelsen, ikke minst den økonomisk gunstige situasjonen for Sophie Elise. Her blir hun løftet frem på landets største medieplattform og på samme tid kan hun fortsette sin kommersielle virksomhet ved siden av. Her pleier NRK å kreve en «kommersiell karantene» hos andre aktører mens de arbeider for dem, men det ble ikke gjort i denne situasjonen. Dette er jo ikke influenseren sin skyld, men røper heller hvor desperat statskanalen var for å få samarbeidet i havn. Denne forskjellsbehandlingen fikk mange nok av lisensbetalerne til å rynke på nesen, og ble også årsaken til at NRK måtte reforhandle og dermed brøt prosjektet sammen.  

Mangel på moral

Men uavhengig av de økonomiske slagsidene ved samarbeidet, mener jeg den største krisen ikke handler om mammon, men moral. Dette ble tindrende klart under Debatten på NRK da Fredrik Solvang satte kringkastingssjefen til veggs og spurte henne rett ut: «Syntes du Sophie Elise er et godt forbilde?» Til dette svarte NRK-sjefen: «Det syntes jeg er et veldig interessant spørsmål … Jeg tenker at det er opp til hver enkelt å finne ut hvem de har som forbilder.» Podkastbeskrivelsen presenterer vertene som «de frekke venninnene du ikke visste du trengte» og innholdet i podkasten er deres refleksjoner rundt eget liv og samtid, men også en normalisering av festing og løssluppen sex. Solvang utfordret også kringkastingssjefen: «Er det godt eller dårlig innhold når de snakker om å bli ‘rundpult’?» En tydelig ukomfortabel statskanalsjef må få spørsmålet to ganger før hun svarer, og da lyder det slik: «Personlig synes jeg det ikke er godt innhold, men det er heller ikke for meg.» 

Verdikrise

Ordet som roper imot meg, er verdikrise! I et stadig mer sekulært samfunn – hvor vi påberoper oss å være «opplyste» og «progressive» – så kaster vi fra oss de fleste moralske normer som har blitt ansett som gode i årtusener og har hentet sin hjemmel utenfor det enkelte menneskets subjektive preferanser. Dette leder til det som samfunnskritiker og teolog Carl Trueman beskriver i sin bok om vår terapeutiske samtid: «… when the sacred order collapses, morality is simply a matter of taste, not truth.» (Trueman, C. // 2020 // The Rise and Triumph of the Modern Self // Crossway). Nettopp dette er hva vi ser i møte med kringkastingssjefens svar. Ingen moralsk bedømmelse vil bli gitt av innholdet i podkasten, siden «det er opp til hver enkelt» hva de anser som gode forbilder og da indirekte gode verdier.  

Statskanalen skuffer

Fraværet av felles eide verdier for et storsamfunn, hvor en kan bedømme hva som er godt og dårlig, kan gi store bekymringer for hvor landet er på vei i framtiden. Når statskanalen i tillegg ikke synes å klare å gjøre moralske vurderinger rundt innhold som påvirker hundretusener av unge sinn, men heller lar lyttertall og popularitet lede an – da er det på tide «å ta en bolle». Her tror jeg virkelig det finnes en bedre vei – og den begynner med at vi bråvåkner fra det C. S. Lewis kalte «kronologisk snobberi», og kanskje vi skulle tilført «vestlig» i tillegg. Bare siden vi lever i 2023 og i den rike delen av verden, betyr det ikke at vi vet bedre enn alle sivilisasjoner og hele verdenshistorien før oss. Tvert imot finnes det noe som til enhver tid har vært «sant … av god moral … rent … rettferdig … verdt å elske … et ærbart liv» som Paulus skriver i brevet til Filipperne – til dette må vi vende tilbake, om ikke verdikrisen skal få enda mer fatale konsekvenser! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Fikk du med deg dette? Uke 37

Fikk du med deg dette? Uke 37

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...

Fikk du med deg dette? Uke 36

Fikk du med deg dette? Uke 36

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...

La dere ikke drive bort fra vett og sans!

La dere ikke drive bort fra vett og sans!

Paulus’ ord i det andre brevet til menigheten i Tessalonika er like presserende i dag som da de ble skrevet. Ved første øyekast kan det virke som om teksten kun handler om Jesu tilbakekomst, men den går langt dypere – den handler om å stå fast ved sannheten.  Sannhet...

#

Siste innlegg

$
Gi en dag (eller flere) av Bibelen på ett år!

Gi en dag (eller flere) av Bibelen på ett år!

«Bibelen på podkast» slipper nå i desember hele Bibelen gratis i lydformat! Vi vil lage episoder for å lytte gjennom på ett år. Vil du være med i et spleiselag for å få dette til?

Jesus på lerretet

Jesus på lerretet

Filmfortellingen er fantastisk som formidler av kristen tro. Men hvorfor får ofte «faith-based» filmer dårlige anmeldelser?

Nett-evangelisten

Nett-evangelisten

Han er overbevist om at internett er det beste mediet for å nå mange for Gud i vår tid. Møt mannen bak Tro & Mediers mediemisjonsarbeid.

Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

#
$