Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg

av aug 22, 2019

Tenk deg at du en dag kommer inn i en matbutikk der butikksjefen møter deg og leder deg bort til hyllene med smågodt. «Værsågod, spis så mye du vil!» sier han – og du står der storøyd og er overbevist om at dette er en drøm. Sure bananer, gelekrokodiller og sjokoladefamilien i lange baner! «Det er forresten et lite ‘men’ her», sier butikksjefen. «I natt har det vært noen inne osprøytet skadelig væske i noen av eskene. Derfor kan vi ikke selge godteriet. Men du kan få spise så mye du vil!» 

  • Facebook
  • Twitter

Jarle Haugland
Daglig leder, Tro & Medier

Hva gjør du? Lar du være å spise? Tar du sjansen på at det går bra? Eller finnes det en tredje mulighet? Jeg er såpass glad i godteri at jeg ikke hadde gitt opp med en gang. Jeg hadde snakket med butikksjefen om han visste noe mer. Var det noe tegn på hvilke godterier som var farlige å spise? Kunne man for eksempel lukte eller se det på dem, om man studerte dem nærmere? 

Situasjonen er ikke så ulik den vi – og ikke minst barn og unge – utsettes for daglig i møte med mediene. «Værsågod», sier appene, nettsidene, spillene, seriene og filmene. «Konsumer så mye du vil!» Og sjelden følger det med en advarsel om at noe av innholdet er skadelig 

Løsningen noen få velger, er å nesten helt la være å bruke mediene. Andre konsumerer ukritisk, uten å tenke på hvilke verdier som formidles og hvordan både teknologi og budskap påvirker oss. I Tro & Medier ønsker vi å utfordre til gode medievalg, til å gå litt nærmere «mediehyllene». Lukt, se, analyser. Snakk sammen, foreldre og barn, i vennegjenger og i menighetens smågrupper. Hent gode ressurser fra Damaris Norge. Vurder medienes godtehyller kritisk – både teknologiens og budskapenes påvirkning på deg. 

Og når du har vurdert: Ta valg som gjenspeiler hvem du vil være i lengden, ikke bare ut fra umiddelbar tilfredsstillelse. Hva vil det si å følge Jesus i denne mediehverdagen? Hvordan møte ethvert mediebudskap med hans blikk?  

August er for mange tiden for en ny start. En tid for endring, fornyet motivasjon og viktige beslutninger. Jeg vil oppfordre deg til et «nytt-semester-forsett»: Vurder, velg og vitne 

Vurder mediene – teknologien og budskapene.  

Velg «alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros», for å låne ord fra Paulus.  

Og når du gjentar de gode medievalgene, blir de til slutt en del av din karakter – og du er, enten du vet det eller ikke, et vitne om godhet, sannhet og tro. 

Tro & Medier ønsker deg en god mediehøst! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Her finner du gudstjenester digitalt

Grunnet den pågående smittesituasjonen rundt koronaviruset er det flere kirker som har valgt å flytte de kommende gudstjenestene over på skjerm. Her kan du finne en oversikt som vi ønsker å oppdatere jevnlig.   NRK sender tv-gudstjenester fremover i nettspilleren og...

Skjermbruk i koronatiden

Skjermfri uke er avlyst, men vi ønsker å oppfordre alle til å ta gode medievalg gjennom denne perioden vi nå går gjennom, spesielt siden skjermene har fått en ekstra viktig rolle i våre liv. Illustrasjon: Ragnhild Alise Apelthun EmblemAv: Jarle Haugland, daglig...

Våre podkaster

Våre podkaster:Vi opplever litt tekniske problemer for tiden og har derfor ikke en digital avspiller på siden. Vi jobber med å gjøre det tilgjengelig og i mellomtiden beklager vi, men lenker til podkasten på Spotify. Alle podkastene er tilgjengelig der du vanligvis...

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Nysgjerrig?

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This