Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

5 tips: Hjelp oss med å gjøre Jesus synlig på Facebook

av | 14. feb, 2018 | Nyheter

5 tips: Hjelp oss med å gjøre Jesus synlig på Facebook

14. feb 2018

Jesus er påloggetdet vet vi. Han er på Instagram, på Facebook og på Snapchat. Men Han kan bli enda mer synlig – det er vi overbevist om. 

Så hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – også du.

1. Del godhet

Jesus er synlig i sosiale medier gjennom bibelvers og troshistorier, men ikke bare der! Alt som er godt er fylt av Jesus. Tro & Medier er for øyeblikket aktiv på Facebook og delvis aktiv på Instagram. Noen ganger kritiserer vi, noen ganger utfordrer vi, og ofte deler vi gode ting som bibelvers, ros eller annet. Tanken bak alt er å bygge opp og gjøre Jesus synlig.

Dette kan du også være med på! Hvis du liker, deler og kommenterer det vi legger ut, hjelper du oss til å nå enda flere.

2. Gjør Tro & Medier enda mer synlig

Facebook forandrer seg fra dag til dag og de ønsker at du skal ha et tettere forhold til dine venner og din familie. Det synes vi er bra og viktig! Samtidig er det en stor sjanse for at vi forsvinner fra din nyhetsstrøm på Facebook. Det igjen fører til at du ikke får med deg innholdet vårt, du kan ikke like, dele eller kommentere. Det igjen betyr at innholdet forblir usett av de menneskene som enda ikke har møtt Jesus.

Men det finnes en løsning! Hvis Tro & Mediers side er viktig for deg og du liker våre oppdateringer, kan du hjelpe oss med å bli synlig for deg og dine venner. Besøk vår Facebook-side. Helt øverst under forsidebildet klikker du på «Følger» og velger «Se først».

Så vil våre innlegg dukke opp øverst i din nyhetsstrøm og du kan dele, like og kommentere. Dette gjelder selvsagt andre sider du liker og som deler godt og inspirerende innhold.

Av Simen Søvik
kommunikasjonsleder 

3. Vær en nettengel – ikke et nettroll

Å kommentere har aldri vært enklere. Man kan sitte hjemme i sofaen og skrive akkurat hva man tenker – ofte før man har tenkt gjennom det man tenker. Vi ønsker å oppfordre deg til å tenke gjennom før du kommenterer.

 

Her er en huskeliste fra oss:

  • Les hele saken før du kommenterer.
  • Hva var bra med denne saken/dette innlegget?
  • Hva var ikke bra og hvorfor mener jeg det?
  • Har jeg Guds kjærlighet til dem kommentaren angår? Be om å være preget av den.
  • Har jeg lyttet til Gud for å søke hans ledelse? For du er en representant for Jesus der du er, også i sosiale medier.
  • Hvis du er uenig bør du har et godt argument. Er du uenig i deler av teksten, men enig i resten? Da fortjener forfatteren å høre begge deler.

4. Inviter dine venner

Liker du det vi deler? La alle du kjenner få være med å gjøre Jesus synlig på Facebook. Inviter dine venner til å like Tro & Mediers Facebook-side.

5. Gi en gave

Vi ser stadig vekk at personer kommer inn til omGud.net gjennom Facebook. De siste ukene har det vært opp mot ti stykker i uken som har startet et nettkurs.

Vi ønsker at mennesker som enda ikke har møtt Jesus skal få muligheten til å bli kjent med Ham og vi ser at mennesker tar imot Jesus gjennom nettkursene. For å treffe disse menneskene på Facebook må vi betale for målrettet annonser – med en gave er du med og sprer et godt budskap om Jesus i sosiale medier.

Bli Mediepartner eller gi en gave på Vipps til Tro & Medier 55256

#

Siste innlegg

$
F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

Etter massiv pågang vart Facebook-sida «Støttegruppen for Yasmin og andre ofre for menneskehandel» oppretta. – Det er flott når informasjon fører til handling som her, at folk støttar Yasmin i praksis, seier Linda Askeland, fungerande leiar for Familie & Medier.

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

Å være krenket eller ikke være krenket

«Hva er edel ferd?» spør Hamlet i Shakespeares kjente tragedie. Kunne debatten rundt «Trygdekontoret», pornosketsj og Kari Jaquesson fått en annen dybde om man hadde startet med dette spørsmålet?

F&M roser «Brennpunkt»

I «Fortell og forsvinn» møter vi Yasmin, som har vært sexslave. Hun ble fanget som 10-åring og klarte å rømme etter 15 år. Nå kan hun bli kastet ut av Norge. – Denne uken roser vi «Brennpunkt» for å sette lys på en forferdelig «bransje», sexslaveri, gjennom en konkret, hjerteskjærende enkeltsak, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser Vårt Land

Gjennom flere saker belyste Vårt Land påskedagene i en aktuell og spennende form. – Vi i Familie & Medier vil takke for en engasjerende og gjennomarbeidet fremstilling av påskedramaet, sier Jarle Haugland, leder for F&M.

Internasjonal utmerkelse til Geir Magnus Nyborg

– For meg har det vært en stor glede å være med på dette eventyret. Min rolle har vært å koble ulike mennesker og tjenester, i mitt hjemland Norge, i Europa, USA og Latin-Amerika, uttrykte Nyborg i takketalen.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser VG for «Ett år uten Odin»

«Det hjelper ikke å si fra, de gjør ikke noe uansett.» Dette fortalte Odin hjemme før han tok livet sitt på grunn av mobbing. – VG har lagt ned mye arbeid i å formidle Odins historie på en måte som oppfordrer til å kjempe mot mobbing, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M roser Dagsavisen for godt fokus

«Norge gir 32 kroner, tilsvarende én kopp kaffe, per syrer som har behov for nødhjelp», skriver Dagsavisen på forsiden i dag. – Her synliggjør Dagsavisen vår manglende hjelp til Syrias flyktninger på en treffende måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Kjemper mot seg selv

Jeg gruer meg til treåringen ikke lenger bare er seg selv. Til hun ser i speilet med et misfornøyd uttrykk. Snart slipper hånda hennes taket. Hva møter hun da?

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser kronikk om kristenliv

«Det har vært taust lenge nok», skriver barne- og familiepastor i Skien Misjonskirke, Linda Andernach Johannesen. – Hun klarer å vise troen offentlig på en fruktbar måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Den som lytter, fortjener å bli hørt

«Når du snakker, repeterer du bare det du allerede vet, men hvis du lytter, kan du lære noe nytt», har Dalai Lama sagt. I tillegg trenger vi å lytte for å kunne gi mennesker svarene de dypest sett trenger. Men er vi kristne for opptatt med å forsvare oss til at vi har tid til å lytte?

F&M roser «Skynd deg å elske»

På Facebook-siden som Jostein H. Sandsmark startet oppmuntrer folk hverandre til å vise kjærlighet og omsorg før det er for sent. – Siden «Skynd deg å elske» er et eksempel på sannheten i at «delt glede er dobbelt glede og delt sorg er halv sorg», sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

F&M roser Morgenbladet

I reportasjen «Iraks siste kristne» møter vi kristne som har flyktet fra hjemstedet i Irak. – Forfulgte kristne er et oversett tema i mediene, og vi er glad for at Morgenbladet har laget en grundig og god reportasje, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser blogger Jarle Mong

Bloggen til familiefar Jarle Mong (33) engasjerer, og innleggene hans deles ivrig videre. – Refleksjonene om verdier, tro, familieliv og mye mer er vel verdt å lese, sier Linda Askeland, fungerende leder i Familie & Medier.

Hva er problemet med «Fifty Shades of Grey»?

Det har vært mye oppstyr og mediedekning på grunn av filmen «Fifty Shades of Grey». – Det er i bunn og grunn en kjærlighetshistorie, med uvanlig sex, sier E.L. James, forfatteren av bøkene som filmen er basert på.

Ukas ros til «Klart eg kan»

NRK-programmet «Klart eg kan» oppmuntrar barn til meistring. I ein episode fylgjer vi ein familie gjennom ein dåp. – Barn si tru og religiøse aktivitetar vert naturleg integrert, seier Jarle Haugland.

#
$