Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Barn banner på «Nytt på nytt» hva gjør du?

av | 15. nov, 2017 | Mediekommentaren

Barn banner på «Nytt på nytt» hva gjør du?

av 15. nov 2017

 «Fy faen», satt barna og sang på NRKs «Nytt på nytt» for et par uker siden. Og sist søndag etterlignet Are Sende Osen nattverden i programmet «På tro og Are» da han delte ut øl og ost, mens han sa: «Dette er mitt øl. Dette er min ost.» 

Det er helt naturlig at vi reagerer når viktige verdier blir krenket. Barn skal ikke læres opp til å banne; det er ikke underholdende å se dem synge «Fy faen» av hjertens lyst. Og nattverden er en hellig handling i den kristne tro. Jeg kjenner det ubehagelig når Are Sende Osen trivialiserer og – forhåpentlig utilsiktet – latterliggjør måltidet der kristne minnes Jesu død for oss. 

Men er det nå likevel sikkert at det beste er å skape en seerstorm av klager til NRK eller Kringkastingsrådet, slik vi ser nå i saken fra «Nytt på nytt»? Begrunnelsen til å klage er forståelig. Intensjonen ved å si ifra er god. Men resultatet blir sjeldent slik vi ønsker, noe jeg har erfart gjennom flere år i dette landskapet. Heldigvis finnes det måter å løse dette på, som jeg mener er mer effektive i lengden. 

Forsvare eller skape? 

Før vi går inn i diskusjon med mediene, kan det være sunt å tenke gjennom: Er vår kamp primært for å forsvare noe bestående eller for å skape noe nytt? Vi snakker ofte varmt om den kristne kulturarven, som representerer alt det gode kristendommen har tilført samfunnet. Men som kristne er vi sendt for å forme fremtiden, ikke bevare fortiden. Fortiden er nyttig i den grad røttene evner å bringe frem nye skudd og nytt liv. Programreaksjoner bør derfor være fremtidsrettet, ikke tilbakeskuende. Det kan virke som en uvesentlig nyanse, men jeg mener den er svært viktig i møte med mediene. Å tale varmt om tro og verdier i mediene må ikke oppfattes som bakstreversk. Vi vil være med på å forme fremtiden! 

Vinne diskusjoner eller hjerter? 

«Mediene er en misjonsmark, ikke en slagmark», er ett av Tro & Mediers postulater. Noen ganger kan den offentlige debatten glemme menneskene, også debattene der vi kristne er involvert. Tone og argumentasjon gjør at man kanskje intellektuelt vinner debatten, mens man i det lange løp ikke når inn til menneskehjerter. Det hjelper ikke å ha rett, om ikke Guds kjærlighet preger oss. 

Lytte godt 

«Enhver skal være rask til å lytte, men sen til å tale og sen til å bli sint», skriver Jakob i sitt brev i Det nye testamentet. Det er kloke ord. Vi har en tendens til å snu rekkefølgen helt om, men Bibelen utfordrer oss til å lytte først. Ved å lytte forstår man bedre. Ved å lytte viser man vilje til å ta budskapet fra avsenderen på alvor. Og ved å lytte evner man i neste omgang å respondere på en måte som treffer bedre. 

Lytt til budskapet og lytt til Gud i bønn. Hva ser han i møte med mediene? Hva gleder han seg over og hva gråter han over? Hvordan vil han lede deg i din respons? 

Overrask og tilfør nye perspektiv 

Forventede reaksjoner har dessverre lite gjennomslagskraft. Når barna synger sang med banning på «Nytt på nytt», forventes det at en del vil klage – slik også Johan Golden gav utrykk for umiddelbart etter innslaget. I slike saker oppstår det en slags dynamikk som går på autopilot, der seere reagerer, mediene forsvarer og forklarer og lite endres i det lange løp. 

Hva med å gå litt ut av flokken? Overraske litt? Gjennom lyttingen har du forhåpentlig forstått noe som kan bidra til nye perspektiv i redaksjonene. Jesus var en mester i å overraske. Om det handlet om helligdagen, skatt til keiseren eller teologiske spørsmål, så gikk ofte motdebattantene fra diskusjonen i undring. For han gav dem helt andre perspektiv enn de trange rammene de startet diskusjonen med. 

Kan vi tilføre kreativitet, dybdeforståelse og konstruktive forslag i våre programreaksjoner? 

Konkrete råd 

  1. Lytt – før du eventuelt reagerer. 
  2. Be – om ledelse, innsikt og Guds kjærlighet. 
  3. Vær konkret – hvilket program, tidspunkt og konkret hendelse. 
  4. Vær saklig og høflig – ikke bruk «Caps lock», da det oppfattet som å rope til den du skriver til. 
  5. Vær kreativ og konstruktiv – gi forslag og innspill til andre måter å gjøre ting på. 
  6. Husk å takke – for det gode fortjener en takk. 
  7. Send kopi til Tro & Medier – for vi har en relasjon til flere redaksjoner som gjør at vi kan ta opp saker med større tyngde enn enkeltmennesker har mulighet til. 
  8. Og skulle dette virke for overveldende: Send en ufiltrert melding til Tro & Medier, så tar vi reaksjonene med oss inn i vår dialog med mediene. 

På denne måten kan vi sammen bidra til å skape en fremtid i mediene der lyset overvinner mørket! Det handler ikke om å trekke seg bort fra et viktig medieengasjement, men om å være sannheten tro i kjærlighet. Slik kan vi også her gjøre Jesus synlig gjennom våre programreaksjoner. 

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Jeg ble tipset av en venn

«Gå fram med visdom blant dem som står utenfor, og bruk den dyrebare tiden godt» oppfordrer Paulus i Kolosserne 4, 5. Kanskje det neste gang er din venn som får svar på sin hjemlengsel?

#

Siste innlegg

$
Ukas ros til Mesternes Mester

Ukas ros til Mesternes Mester

Gjennom Mesternes Mester viser NRK godhet, samhold og positivitet. Programmet samler familier og etter ni sesonger er det på tide at vi rose...

Seksuelle grenser er elefanten i rommet

Seksuelle grenser er elefanten i rommet

Alkoholen kalles for elefanten i rommet i #metoo-debatten. Det er delvis sant, samtidig som samfunnet vårt har tøyd de seksuelle grensene så langt...

Jakten på det gode innholdet

Jakten på det gode innholdet

  Trosopplæringen starter i hjemmet, mener firebarnsfar Magne Eriksen. Han etterlyser innhold med gode verdier, på alle plattformer, til sine...

Alexis hos Betlehem

Alexis hos Betlehem

Tirsdag kveld 16. januar arrangerte Bergens Indremisjon, Betlehem temakveld med overskriften «Hvordan snakke med barn om nettbruk og porno».  ...

Den gamle damen og Trump

Den gamle damen og Trump

  President Donald Trump har annonsert at han 17.januar vil dele ut «The Fake News Award», en pris til de mest forutinntatte og korrupte...

Trosliv nesten mer privat enn sexliv

Trosliv nesten mer privat enn sexliv

– Noen blir veldig ubekvemme når jeg spør om de tror på Gud, sier politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit. Hun mener det er mye som er privat som...

Jarle oppsummerer 2017

Jarle oppsummerer 2017

Jarle Haugland har i 2017 ledet Tro & Medier gjennom et navnebytte. Han har fått tettere kontakt med NRK og han har opplevd at mennesker møter Jesus.

Jarle oppsummerer 2017

Simen oppsummerer 2017

Simen startet som kommunikasjonsleder i august. Selv om han bare har vært i staben i et halvt år har han hatt nok å gjøre. Slik oppsummerer han året.

Jarle oppsummerer 2017

Alexis oppsummerer 2017

Alexis leder Tro & Mediers Heltfri-arbeid og er nok den som har vært mest på tur i 2017. I sommer holdt han SKAM-seminar på Skjærgårds Music & Mission Festival og i høst har han holdt det første Heltfri-seminaret.

Jarle oppsummerer 2017

Halldis oppsummerer 2017

Halldis Bjerkvik Volle har i 2017 hatt ansvaret for Skjermfri uke og vikarierte som redaktør for På Bølgelengde i bladets første nummer i ny drakt. Som redaktør fikk hun flere møter med spennende personer. Det har preget hennes høydepunkter fra 2017.

Jarle oppsummerer 2017

Kjetil oppsummerer 2017

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net siden august 2016. I 2017 har Tro & Mediers nettevangeliseringsarbeid hatt over 75 000 visninger. Slik oppsummerer Kjetil året vi nå legger bak oss.

Filmregissøren som ber

Filmregissøren som ber

– Vi må gjere den beste boka i heile verda kjent, seier regissør og manusforfatter Ingrid Ese Folkestad. Ho meiner samtidig at kristne bør lære om andre syn på livet.

Fire tips til barna

Fire tips til barna

TV eller internett? Mobilen eller videospill? Medieuniverset er fullt av spennende innhold for både barn og voksne. Men er alt innhold godt innhold?

Fra medlem til Mediepartner

Fra medlem til Mediepartner

I løpet av desember har vi sendt ut et brev til alle våre medlemmer om at de blir Mediepartner. Vi kommer til å starte 2018 uten medlemmer, men det betyr ikke at vi kommer til å være svekket når det nye året starter.

Ukas ros til Hanne Skartveit

Ukas ros til Hanne Skartveit

Ukas ros går til Hanne Skartveit for måten hun belyser situasjonen i Israel og fra kommentatorplass i VG sier at en boikott av Israel er på ville...

En mediebrukers guide til julen

En mediebrukers guide til julen

Når du har vaska golvet, børi ved og hengt opp fuggelband, da er det ofte godt å synke ned i lenestolen og la skjermene tilby deg litt kjærkommen avkobling. Jeg har lyst til å dele noen refleksjoner om mediebruk, en slags «mediebrukers guide til julen», som du kan ta med deg i lenestolen.

#
$