Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av | 13. nov, 2019 | Mediekommentaren

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av nov 13, 2019

For en tid tilbake leste jeg evangelisten Matteus sin skildring av Jesus i møte med en stor folkemengde, hvor han skriver: «Men da Han (Jesus) så folkeskarene, ble Han grepet av dyp medlidenhet med dem, for de var utslitte, motløse og spredd omkring, som sauer uten hyrde» (9:36).  

Umiddelbart etter å ha lest versene, tenkte jeg med meg selv: «Dette beskriver også̊ dagens mennesker, og kanskje særlig ungdomsgenerasjonen». Ja, for er det ikke treffende å si at denne generasjonen med ungdommer også̊ virker å være utslitt av alle krav som bli lagt på̊ dem? At de er motløse over at man ikke når opp til idealene? Og at de er spredt omkring i et samfunn hvor vi i større grad går «hver våre veier» og nye skillevegger oppstår mellom oss?  

Daniel Sæbjørnsen
prosjektansvarlig, Preach!

Årsaksforklaringen som Jesus gir på deres lidelse, er at de mangler hyrder, med dagens ord, ledere som kan lede dem til liv! Jesu respons er ikke å slå seg til ro med tingenes tilstand og forsone seg med nederlaget. Tvert imot peker han på sine disipler i de påfølgende versene og sender dem ut til folkemengden, som hyrder og ledere som kan vokte og veilede folket.  

Selv om kultur og kontekst er annerledes i dag, så har dagens ungdommer like stort behov for hyrder og ledere. De trenger voksne som kan være en stemme av sannhet som leder dem til liv, og ikke enda mer støy som lar de forbli utslitte, motløse og spredt omkring. Dette er hjertet bak vår nysatsing «Preach!». I vår visjonsformulering sier vi: «Vi ønsker å møte ungdommers spørsmål med sannheten om Jesus på̊ en spennende måte!».  

Spørsmålene som de unge stiller er høyst reelle og skal bli tatt på alvor. Så er det hvilke svar man får på̊ sine spørsmålstegn som vil avgjøre om man blir mer fanget eller fri. Her tror vi med stor frimodighet, at sannheten om Jesus er sannhet med stor «S», og som Jesus selv sier: «Dere skal kjenne sannheten og sannheten skal frigjøre dere» (Joh. 8:32).  

For hva ser Jesus når han ser på dagens ungdomsgenerasjon?   

Han ser uendelig dyrebare mennesker, jenter og gutter skapt i Guds bilde og elsket med en evig kjærlighet. En kjærlighet som ikke er avhengig av prestasjon, men som er forankret hos Gud selv.   

Han ser en generasjon der mange er «utslitte, motløse og spredd omkring». De kalles for Generasjon Prestasjon og en rekke av dem opplever stress, frykt for fremtiden og ensomhet.    

Han ser en generasjon som er «som sauer uten hyrde». Det er en rekke stemmer i en digital hverdag som vil fortelle at lykken finnes hos dem – og altfor ofte drar det ungdommer bort fra Jesus, «kilden med det levende vann».   

Han blir «grepet av dyp medlidenhet» med dem. Gud har et farshjerte som banker i kjærlighet til sine barn – en kjærlighet som er så dyp at han gav sin sønn til å dø for de unge, for alle oss. Og han lengter etter å være hyrden som får ta dem på skuldrene og bære dem hjem (Luk 15). 

Når Jesus sender ut sine disipler, sender han dem til den konkrete folkemengden og møter dem der hvor de er. Den samme utfordringen møter oss i dag, nemlig at vi må̊ møte ungdommer der hvor de er. Mens de tidligere satt på̊ torget og var ute i gatene, er dagens unge stadig mer på̊ skjerm og sosiale medier.  

Dette presenterer en brennende utfordring til alle oss som arbeider med formidling av tro til neste generasjon, alt fra foreldre til ungdomsledere og pastorer. Nemlig at vi må «sende på en kanal dagens ungdommer lytter». For et godt innhold i en dårlig innpakning når ikke ut, men et dårlig innhold med en god innpakning når ikke inn. Fortellingen om Jesus er verdens beste innhold og det fortjener den beste innpakning, som både kan nå ut og nå inn til dagens unge og lede dem til liv! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

Etter massiv pågang vart Facebook-sida «Støttegruppen for Yasmin og andre ofre for menneskehandel» oppretta. – Det er flott når informasjon fører til handling som her, at folk støttar Yasmin i praksis, seier Linda Askeland, fungerande leiar for Familie & Medier.

F&M roser «Brennpunkt»

I «Fortell og forsvinn» møter vi Yasmin, som har vært sexslave. Hun ble fanget som 10-åring og klarte å rømme etter 15 år. Nå kan hun bli kastet ut av Norge. – Denne uken roser vi «Brennpunkt» for å sette lys på en forferdelig «bransje», sexslaveri, gjennom en konkret, hjerteskjærende enkeltsak, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

Å være krenket eller ikke være krenket

«Hva er edel ferd?» spør Hamlet i Shakespeares kjente tragedie. Kunne debatten rundt «Trygdekontoret», pornosketsj og Kari Jaquesson fått en annen dybde om man hadde startet med dette spørsmålet?

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser Vårt Land

Gjennom flere saker belyste Vårt Land påskedagene i en aktuell og spennende form. – Vi i Familie & Medier vil takke for en engasjerende og gjennomarbeidet fremstilling av påskedramaet, sier Jarle Haugland, leder for F&M.

Internasjonal utmerkelse til Geir Magnus Nyborg

– For meg har det vært en stor glede å være med på dette eventyret. Min rolle har vært å koble ulike mennesker og tjenester, i mitt hjemland Norge, i Europa, USA og Latin-Amerika, uttrykte Nyborg i takketalen.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser VG for «Ett år uten Odin»

«Det hjelper ikke å si fra, de gjør ikke noe uansett.» Dette fortalte Odin hjemme før han tok livet sitt på grunn av mobbing. – VG har lagt ned mye arbeid i å formidle Odins historie på en måte som oppfordrer til å kjempe mot mobbing, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M roser Dagsavisen for godt fokus

«Norge gir 32 kroner, tilsvarende én kopp kaffe, per syrer som har behov for nødhjelp», skriver Dagsavisen på forsiden i dag. – Her synliggjør Dagsavisen vår manglende hjelp til Syrias flyktninger på en treffende måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Kjemper mot seg selv

Jeg gruer meg til treåringen ikke lenger bare er seg selv. Til hun ser i speilet med et misfornøyd uttrykk. Snart slipper hånda hennes taket. Hva møter hun da?

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser kronikk om kristenliv

«Det har vært taust lenge nok», skriver barne- og familiepastor i Skien Misjonskirke, Linda Andernach Johannesen. – Hun klarer å vise troen offentlig på en fruktbar måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Den som lytter, fortjener å bli hørt

«Når du snakker, repeterer du bare det du allerede vet, men hvis du lytter, kan du lære noe nytt», har Dalai Lama sagt. I tillegg trenger vi å lytte for å kunne gi mennesker svarene de dypest sett trenger. Men er vi kristne for opptatt med å forsvare oss til at vi har tid til å lytte?

F&M roser «Skynd deg å elske»

På Facebook-siden som Jostein H. Sandsmark startet oppmuntrer folk hverandre til å vise kjærlighet og omsorg før det er for sent. – Siden «Skynd deg å elske» er et eksempel på sannheten i at «delt glede er dobbelt glede og delt sorg er halv sorg», sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

F&M roser Morgenbladet

I reportasjen «Iraks siste kristne» møter vi kristne som har flyktet fra hjemstedet i Irak. – Forfulgte kristne er et oversett tema i mediene, og vi er glad for at Morgenbladet har laget en grundig og god reportasje, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser blogger Jarle Mong

Bloggen til familiefar Jarle Mong (33) engasjerer, og innleggene hans deles ivrig videre. – Refleksjonene om verdier, tro, familieliv og mye mer er vel verdt å lese, sier Linda Askeland, fungerende leder i Familie & Medier.

Hva er problemet med «Fifty Shades of Grey»?

Det har vært mye oppstyr og mediedekning på grunn av filmen «Fifty Shades of Grey». – Det er i bunn og grunn en kjærlighetshistorie, med uvanlig sex, sier E.L. James, forfatteren av bøkene som filmen er basert på.

Ukas ros til «Klart eg kan»

NRK-programmet «Klart eg kan» oppmuntrar barn til meistring. I ein episode fylgjer vi ein familie gjennom ein dåp. – Barn si tru og religiøse aktivitetar vert naturleg integrert, seier Jarle Haugland.

#
$