Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvem er offeret i mediefortellingen om abort?

av | 20. feb, 2019 | Mediekommentaren

Hvem er offeret i mediefortellingen om abort?

av feb 20, 2019

I et seminar jeg var på for en stund siden, underviste Hans-Christian Vadseth fra First House om rollene mediene tildeler aktører i en nyhetssak. I pressens historiefortelling finnes det stort sett alltid en skurk, et offer, en helt og en ekspert. Dette definerer forståelsen av rett og galt, styrer vinkling og valg av intervjuobjekter – og styrer publikums sympatier og antipatier.  

Jeg tror denne dynamikken er viktig for å forstå de steile frontene vi opplever i spørsmålet om abort, som har vært sentralt i mediebildet den siste tiden. For her finnes det to fullstendig ulike historier.  

På den ene siden er offeret kvinnen, mer spesifikt: den uønsket gravide kvinnen, som står i fare for å måtte bære frem barnet. Skurkene er alle som er mot abort og som på ulike måter truer dagens abortlov, gjerne religiøse – og helst såkalt kristenkonservative. Heltene er dem som står på barrikadene for å kjempe for kvinnens rett til å bestemme over egen kropp, som står opp mot det de mener er urett og slåss for frihet. Og valg av eksperter styres av hvem som bekrefter denne virkelighetsforståelsen. Dette er den rådende historien i offentligheten. 

På den andre siden ser bildet annerledes ut. Her er det to ofre: først det ufødte barnet, som er uten rettsvern de 12 første ukene, og deretter har et gradert rettsvern også i flere uker etter dette. Deretter er offeret den gravide kvinnen, men ikke av samme grunn som i den første historien. Her er kvinnen offer fordi hun lever i et samfunn der man overlates til seg selv i et så stort spørsmål som abort. På Verdidebatt problematiserer prest Kathrine Tallaksen Skjerdal tanken om at det beste for kvinnen er fri abort: «Når hun står der, 20-åringen, og kjæresten ikke vil ta ansvar for det barnet de har laget sammen: «Du kan jo bare ta abort,» hvem er det da abortloven gir makt til? Når 16-åringen er i tvil om hun vil ligge med den pågående eldre gutten og han med myk stemme avviser at en eventuell graviditet er et problem – hvem er det da abortloven gir makt til?» 

I denne mediefortellingen er skurkene abortforkjemperne, de som er heltene i den andre fortellingen. Mens heltene er dem som jobber for å beskytte det ufødte barnet og redde et liv, samtidig som de ivaretar mor. Heltene er altså de samme aktørene som er skurker i den andre fortellingen.  

Vi står med andre ord i en situasjon der det er fullstendig motsetning mellom hvem som oppleves som helt og skurk. Når Sigrid Bonde Tusvik og hennes venner står med kostymer fra The Handmaid’s Tale, er det med en overbevisning om at de står i den gode kamp mot undertrykkere, skurker som vil ødelegge kvinners liv. Og når tilsvarende sterke stemmer kritiserer Bonde Tusvik, er overbevisningen like sterk om at det er de som kjemper for den svake, nemlig det ufødte barnet.  

Hvordan skal vi møtes her? Biskopene har nettopp gjort et forsøk gjennom sin abortuttalelse fra 15.februar. Intensjonen er svært god, å legge til rette for en bedre dialog. Men fra mange som mener at abort er å ta liv, fremstår uttalelsen svak og utydelig. Er kirken nå for dagens abortlov? Oslo-biskop Kari Veiteberg uttaler ifølge Dagen at «fleire av oss synes dagens abortlov er eit gode». Men hva med abort da? Er det også et gode, en moralsk riktig handling? De uttaler jo at «et samfunn med legal adgang til abort er et bedre samfunn enn et samfunn uten slik adgang». Jeg tror jeg forstår hva de sikter til, men er det udelt riktig at dette «fremmer helse, sikkerhet og trygghet for kvinner»? I den første og rådende samfunnsfortellingen stemmer dette godt. Kvinnen er offeret, og kirken går inn i rollen som den angrende skurken. I den andre fortellingen er dette mer problematisk, om det å ta liv blir fremstilt som et gode og en vei til helse, sikkerhet og trygghet for kvinner. 

For oss som tror på menneskets ukrenkelige verdi fra unnfangelsen, fremstår dette svakt, forvirrende og utydelig. Tydelige ståsted trenger ikke bidra til polarisering eller hindre dialog. Tvert imot er det enklere å forholde seg til noen som har ryggrad og konturer å forholde seg til. Om to fullstendig ulike virkelighetsforståelser skal møtes, er ikke løsningen å viske ut grensene og sine ståsted. Nei, vi trenger arenaer der vi lytter, gir hverandre tid til å forklare og lytter nok til å forstå – selv om man ikke er enig. Vi trenger at de gode argumentene får lov til å komme til orde, med innestemme, respekt og saklighet. The Handmaid’s Tale-stuntet var glimrende, PR-messig. Men det bidrar ikke til forståelse og en god vei videre, for usakligheten var så stor og ropene var så høye at det stopper all videre samtale. Biskopenes brev hadde en god intensjon og respektfull tone. Men uklarheten var så stor at det var vanskelig å vite hva de egentlig står for, innerst inne. Forvirring er et dårlig sted å starte en samtale fra. 

Jeg ønsker meg altså en abortsamtale med sannhet og kjærlighet, argumenter og omsorg, tydelighet og lydhørhet. Og her har mediene et stort ansvar for å ikke dyrke konflikter og bidra til polarisering. Til det er spørsmålet om abort for viktig – uansett hvilken historie man tror på.  

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Jarle Haugland
daglig leder i Tro & Medier

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Hva er «En bedre historie om kroppen»?

Kroppens teologi De siste par årene har Tro & Medier, gjennom HeltFri.net, vært involvert i et tverrkirkelig arbeid med arbeidstittel «Kroppens teologi». Her vil vi bidra til at kommende generasjoner forstår, tror og lever Guds gode historie i møte med identitet,...

#

Siste innlegg

$
Pornoaktørene er elsket av Gud!

Pornoaktørene er elsket av Gud!

Tekst: Alexis Lundh «Jeg skulle ønske vi kunne utryddet porno. Menneskeheten hadde vært tjent med det,» er et sitat fra meg i serien «Pornolandet»...

Veiskilt i mediemylderet

Veiskilt i mediemylderet

«Lær den unge veien han skal gå, så forlater han den ikke når han blir gammel», skriver Salomo i Ord 22,6. En kan lett bli litt frustrert på Salomo...

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Tekst: Jarle Haugland og Alexis Lundh Teksten var først publisert i Vårt Land«Men han har jo ikke noe på», sa et lite barn i H.C.Andersens eventyr...

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Alexis Lundh er leder for HeltFri.net som er et av Tro & Mediers arbeid. I denne ukas mediekommentar skriver han om noe han brenner veldig for, nemlig menneskets identitet i Gud. Det er mange faktorer i dagens samfunn som forsøker å definere oss, men vi tror og ønsker å formidle at det er Gud som har sannheten om hvem vi egentlig er.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Programmet Norge bak fasaden viser frem mørke sider av landet vårt. Denne uken roser vi programmet for måten de tok opp temaet seksuelle overgrep.

Fred, midt i en urolig tid

Fred, midt i en urolig tid

Av Jarle HauglandHva vil 2021 gi oss? To uker inn i året virker det ikke som om det hjalp noe å legge annus horribilis 2020 bak oss. Januar kom med...

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Året 2020 ble tiden for å tenke nytt. Etter at viruset for alvor slo inn i Norge i mars ble kirker stengt ned og sosial distanse satte kirkefellesskap på prøve. Denne ukas ros går til Søgne Misjonskirke for en utmerket innsats i å nå kirka si og for å danne et unikt digitalt fellesskap.

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Det var nok flere som hevet øyenbrynene da Fantorangen skulle være med og synge «Du grønne, glitrende tre» på NRKs nasjonale julelystenning. Her var teksten endret slik at den blanke stjernen nå skulle minne oss om «vår jul», og ikke om «vår Gud», slik originalteksten er.

Gjenoppdag advent!

Gjenoppdag advent!

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Ukas ros går til Rune Bjerga

Ukas ros går til Rune Bjerga

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

#
$