Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvor har du ditt blikk?

av | 30. mai, 2023 | Mediekommentaren

Hvor har du ditt blikk?

mai 30, 2023

Av Daniel Sæbjørnsen

Det var en søndags kveld. Jeg hadde hatt et foredrag for mange unge voksne et sted i Norge. I etterkant var jeg stresset og følte meg andpusten. Men hvorfor det? Etter å ha tenkt over opplevelsen, måtte jeg erkjenne at jeg underveis i formidlingen hadde prøvd å lese, tolke og tilfredsstille lytternes tilsynelatende ønsker. Men etter å ha drevet med formidling i mange år, burde jeg vel være forbi det stadiet at jeg søkte lytternes applaus. Jeg var jo der for å betjene dem, ikke for at de skulle bekrefte meg. I etterkant formulerte jeg huskeregelen for meg selv: «Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse!» 

Denne formuleringen opplever jeg stadig å være sann i mitt liv, men jeg er overbevist om at det gjelder de fleste av oss – i vårt samfunn og i møte med medieverdenen rundt oss. Det gjelder tenåringsjenten som har oppdatert profilbildet på sosiale medier og våker med sitt blikk over hvor mange likes og kommentarer som tikker inn. Vil hun bli bekreftet eller forkastet? Eller det unge ekteparet som for første gang skal invitere foreldre hjem til seg for julefeiring i sitt nye hjem. Blikket våker over foreldrenes respons, alt fra pynt til pinnekjøtt. Vil de bli bekreftet – litt, mye eller ingenting?  

 

Eksemplene er endeløse, siden vi alle søker bekreftelse fra hverandre. På samme måte som behovet for mat, drikke, søvn og sol må bli møtt, kommer en ikke unna at vår sjel lengter etter bekreftelse – i dypeste forstand kjærlighet. Dette får tankene til å gå tilbake til sosiologistudiene mine, der vi lærte teorien til George Herbert Mead. Han mente at et barn ikke kjenner seg selv i et vakuum, men blir kjent med seg selv gjennom øynene til de andre. Når vår adferd og ord blir bekreftet, da fortsetter vi med den. Når vi blir sosialt sanksjonert, så avstår vi fra den adferden. Mead påpeker at det er de signifikante andre – reaksjonene til de viktigste personene i vårt liv, som veier tyngst.  

 

Å søke bekreftelse er dermed uunngåelig, det er noe vi alle trenger. Som en av mine veiledere har lært meg, nemlig at vi henter fort vår bekreftelse fra vår relasjonsverdi ovenfor andre og vår prestasjonsverdi i møte med hva vi får til. I seg selv er ikke dette feil – tvert imot er det til en viss grad nødvendig. Men vi «blander fort kortene» ved at våre relasjoner og prestasjoner får definere vår egenverdi. Da begynner vi å konstruere livet på skjørt fundament. For den ene dagen er du på høyden når fotballkarrieren vinner trofeene, men den dagen kneskaden gjør seg gjeldende, er hele din verdi forduftet som solen i Bergen.  

 

Dagens unge, som bruker timevis med skjerm hver dag, kan stå i fare for at det er her de signifikante stemmene i livet finnes. Dermed står man i fare for at dette blir arenaen for bekreftelse. Ikke minst de signifikante ideal av skjønnhet, styrke og livsstil som blir presentert gjennom retusjerte influensere som alltid ligger «hakket foran» deg. Din egenverdi blir aldri bekreftet for den du er, med ditt utgangspunkt. Eller for den voksne familiefaren som alltid må løpe gjennom livet, siden den «perfekte karriere» hvor en endelig vil oppnå bekreftelse, alltid virker å være «i morgen».  

 

Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse. I møte med våre barn – måtte vi hjelpe dem enda mer offline, slik at de kan hente sin bekreftelse i virkelig facetime med foreldre, familie og venner som kan bekrefte deres egenverdi. Oss voksne – måtte vi slutte å løpe etter løgnene om at «litt bedre lønn», «litt mer vellykket vennekrets» og «en enda strammere sommerkropp» vil gi oss bekreftelsen vi lengter etter. Måtte vi heller finne det i det vi allerede har, og ikke minst i dem vi allerede har. Dette er et langt bedre og tryggere fundament for vår egenverdi enn flakkende trender og følgere som forsvinner.  

 

Men likevel tror jeg det finnes et enda tryggere fundament enn selv den beste familie av signifikante andre, nemlig Skaperen selv. I vår verden, ja, selv i en god familie, må vi alle til en viss grad mestre vår identitet, men ved å tro på Jesus får vi motta vår identitet. Her finnes en bekreftelse uavhengig av vår prestasjon, som heller hviler fullt og helt på vår posisjon som et barn av Gud og tilgitt i Jesus Kristus. Her kan du bo trygt, siden bekreftelsen står fast, for alltid! 

 

Hvor har du ditt blikk?  

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Hva er «En bedre historie om kroppen»?

Kroppens teologi De siste par årene har Tro & Medier, gjennom HeltFri.net, vært involvert i et tverrkirkelig arbeid med arbeidstittel «Kroppens teologi». Her vil vi bidra til at kommende generasjoner forstår, tror og lever Guds gode historie i møte med identitet,...

#

Siste innlegg

$
Pornoaktørene er elsket av Gud!

Pornoaktørene er elsket av Gud!

Tekst: Alexis Lundh «Jeg skulle ønske vi kunne utryddet porno. Menneskeheten hadde vært tjent med det,» er et sitat fra meg i serien «Pornolandet»...

Veiskilt i mediemylderet

Veiskilt i mediemylderet

«Lær den unge veien han skal gå, så forlater han den ikke når han blir gammel», skriver Salomo i Ord 22,6. En kan lett bli litt frustrert på Salomo...

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Tekst: Jarle Haugland og Alexis Lundh Teksten var først publisert i Vårt Land«Men han har jo ikke noe på», sa et lite barn i H.C.Andersens eventyr...

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Alexis Lundh er leder for HeltFri.net som er et av Tro & Mediers arbeid. I denne ukas mediekommentar skriver han om noe han brenner veldig for, nemlig menneskets identitet i Gud. Det er mange faktorer i dagens samfunn som forsøker å definere oss, men vi tror og ønsker å formidle at det er Gud som har sannheten om hvem vi egentlig er.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Programmet Norge bak fasaden viser frem mørke sider av landet vårt. Denne uken roser vi programmet for måten de tok opp temaet seksuelle overgrep.

Fred, midt i en urolig tid

Fred, midt i en urolig tid

Av Jarle HauglandHva vil 2021 gi oss? To uker inn i året virker det ikke som om det hjalp noe å legge annus horribilis 2020 bak oss. Januar kom med...

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Året 2020 ble tiden for å tenke nytt. Etter at viruset for alvor slo inn i Norge i mars ble kirker stengt ned og sosial distanse satte kirkefellesskap på prøve. Denne ukas ros går til Søgne Misjonskirke for en utmerket innsats i å nå kirka si og for å danne et unikt digitalt fellesskap.

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Det var nok flere som hevet øyenbrynene da Fantorangen skulle være med og synge «Du grønne, glitrende tre» på NRKs nasjonale julelystenning. Her var teksten endret slik at den blanke stjernen nå skulle minne oss om «vår jul», og ikke om «vår Gud», slik originalteksten er.

Gjenoppdag advent!

Gjenoppdag advent!

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Ukas ros går til Rune Bjerga

Ukas ros går til Rune Bjerga

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

#
$