Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvor har du ditt blikk?

av | 30. mai, 2023 | Mediekommentaren

Hvor har du ditt blikk?

mai 30, 2023

Av Daniel Sæbjørnsen

Det var en søndags kveld. Jeg hadde hatt et foredrag for mange unge voksne et sted i Norge. I etterkant var jeg stresset og følte meg andpusten. Men hvorfor det? Etter å ha tenkt over opplevelsen, måtte jeg erkjenne at jeg underveis i formidlingen hadde prøvd å lese, tolke og tilfredsstille lytternes tilsynelatende ønsker. Men etter å ha drevet med formidling i mange år, burde jeg vel være forbi det stadiet at jeg søkte lytternes applaus. Jeg var jo der for å betjene dem, ikke for at de skulle bekrefte meg. I etterkant formulerte jeg huskeregelen for meg selv: «Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse!» 

Denne formuleringen opplever jeg stadig å være sann i mitt liv, men jeg er overbevist om at det gjelder de fleste av oss – i vårt samfunn og i møte med medieverdenen rundt oss. Det gjelder tenåringsjenten som har oppdatert profilbildet på sosiale medier og våker med sitt blikk over hvor mange likes og kommentarer som tikker inn. Vil hun bli bekreftet eller forkastet? Eller det unge ekteparet som for første gang skal invitere foreldre hjem til seg for julefeiring i sitt nye hjem. Blikket våker over foreldrenes respons, alt fra pynt til pinnekjøtt. Vil de bli bekreftet – litt, mye eller ingenting?  

 

Eksemplene er endeløse, siden vi alle søker bekreftelse fra hverandre. På samme måte som behovet for mat, drikke, søvn og sol må bli møtt, kommer en ikke unna at vår sjel lengter etter bekreftelse – i dypeste forstand kjærlighet. Dette får tankene til å gå tilbake til sosiologistudiene mine, der vi lærte teorien til George Herbert Mead. Han mente at et barn ikke kjenner seg selv i et vakuum, men blir kjent med seg selv gjennom øynene til de andre. Når vår adferd og ord blir bekreftet, da fortsetter vi med den. Når vi blir sosialt sanksjonert, så avstår vi fra den adferden. Mead påpeker at det er de signifikante andre – reaksjonene til de viktigste personene i vårt liv, som veier tyngst.  

 

Å søke bekreftelse er dermed uunngåelig, det er noe vi alle trenger. Som en av mine veiledere har lært meg, nemlig at vi henter fort vår bekreftelse fra vår relasjonsverdi ovenfor andre og vår prestasjonsverdi i møte med hva vi får til. I seg selv er ikke dette feil – tvert imot er det til en viss grad nødvendig. Men vi «blander fort kortene» ved at våre relasjoner og prestasjoner får definere vår egenverdi. Da begynner vi å konstruere livet på skjørt fundament. For den ene dagen er du på høyden når fotballkarrieren vinner trofeene, men den dagen kneskaden gjør seg gjeldende, er hele din verdi forduftet som solen i Bergen.  

 

Dagens unge, som bruker timevis med skjerm hver dag, kan stå i fare for at det er her de signifikante stemmene i livet finnes. Dermed står man i fare for at dette blir arenaen for bekreftelse. Ikke minst de signifikante ideal av skjønnhet, styrke og livsstil som blir presentert gjennom retusjerte influensere som alltid ligger «hakket foran» deg. Din egenverdi blir aldri bekreftet for den du er, med ditt utgangspunkt. Eller for den voksne familiefaren som alltid må løpe gjennom livet, siden den «perfekte karriere» hvor en endelig vil oppnå bekreftelse, alltid virker å være «i morgen».  

 

Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse. I møte med våre barn – måtte vi hjelpe dem enda mer offline, slik at de kan hente sin bekreftelse i virkelig facetime med foreldre, familie og venner som kan bekrefte deres egenverdi. Oss voksne – måtte vi slutte å løpe etter løgnene om at «litt bedre lønn», «litt mer vellykket vennekrets» og «en enda strammere sommerkropp» vil gi oss bekreftelsen vi lengter etter. Måtte vi heller finne det i det vi allerede har, og ikke minst i dem vi allerede har. Dette er et langt bedre og tryggere fundament for vår egenverdi enn flakkende trender og følgere som forsvinner.  

 

Men likevel tror jeg det finnes et enda tryggere fundament enn selv den beste familie av signifikante andre, nemlig Skaperen selv. I vår verden, ja, selv i en god familie, må vi alle til en viss grad mestre vår identitet, men ved å tro på Jesus får vi motta vår identitet. Her finnes en bekreftelse uavhengig av vår prestasjon, som heller hviler fullt og helt på vår posisjon som et barn av Gud og tilgitt i Jesus Kristus. Her kan du bo trygt, siden bekreftelsen står fast, for alltid! 

 

Hvor har du ditt blikk?  

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

Ukas ros til «rusuka» på NRK Super

NRK Super forteller denne uken historier om utfordringer barn opplever når foreldre drikker for mye. – De tar barn på alvor, og det fortjener de en varm ros for, sier Jarle Haugland.

Hva gjør vi med «Skam»?

Hoderisting alene fører ikke til forbedringer. Større innsikt i unges liv kan derimot føre til mer forståelse og omsorg.

En gledelig melding

En gledelig melding

Det er en glede å melde at Familie & Medier overtar Jesus.net-konseptet fra ImF. Dette blir en viktig del av en fremtidig satsing på mediemisjon i Norge.

Hva tror journalisten på?

Journalistenes storting er rødt. Slik det har vært hver gang medieundersøkelsen har blitt presentert på Nordiske Mediedager. Men hvordan ville svarene sett ut om de ble spurt om hvilket livssyn de har?

F&M roser russepresident

Josefine Rødal Tomren tar et oppgjør med holdningene til russen. – Hun fortjener ros fra oss, sier Alexis Lundh i Ungdom & Medier.

Vi er begrenset

Unge stresser og strever for å bli perfekte på alle områder. Hjelper det å snakke om at vi egentlig ikke strekker til?

En gledelig melding

Kristenkommunisme?

Om ei drøy uke skal jeg tale ut fra Apostlenes gjerninger 4,31-35. Det er en utfordrende tekst! Medierelatert? Kanskje ikke i første omgang. Men definitivt i andre omgang, for her tegnes det opp et liv og et fellesskap som skaper ringvirkninger. Og som kan være en provoserende, utfordrende og frigjørende motkultur. Slikt blir det fort medieoppslag av.

En gledelig melding

Hjernen i spagat

De siste dagene har hjernen min vært litt i spagat. Hvordan skal vi forholde oss til Facebook?

Er Facebook en fare for demokratiet?

Jeg vet jeg står i fare for å havne i konspirasjonsteorifellen nå. Men jeg må likevel si at jeg er bekymret for Facebooks innflytelse – eller potensielle innflytelse – på våre holdninger. I verste fall kan gigantselskapet være en fare for ytringsfriheten.

En gledelig melding

Sauer blant ulver

Kan en sau vinne i en nærkamp mot en ulv? Og hva har det å si for kristnes relasjon til samfunnet?

F&M roser NRK for «Guds lærlinger»

– Dette er en veldig god serie om unge mennesker som gir oss et verdifullt innblikk i et aktivt kristent miljø, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

En gledelig melding

Mobil misjon

«Mobilen er like viktig som den er selvfølgelig», ble det poengtert i podcasten MediaPuls sist uke. For stadig flere mennesker verden over er internett og mobil blitt en sentral del av hverdagen. Hvilke konsekvenser har dette for vår misjonstenkning og vårt misjonsarbeid?
Av gjestespaltister Kjetil Fyllingen og Lars Dahle

Takk til VGTV for «Frelst»

Det finnes altfor mange historier om mennesker som har brent seg på troen. Ethvert forsøk på å hjelpe mennesker til å sette ord på sin historie, er viktig. Derfor fortjener Rut Helen Gjævert og VGTV takk for serien «Frelst». 

F&M roser Aftenposten for Panama Papers

– Det er prisverdig at Aftenposten bruker tid og ressurser på tidenes journalistiske dugnad. Søken etter sannhet og rettferdighet er journalistenes viktigste oppgave, sier Berit H. Steensen, redaktør i Familie & Medier.

Kristentroen står og faller på én ting

Opp igjennom historien er det gjort mange forsøk på å utrydde kristentroen. Ingen har lykkes, til tross for at det er én enkelt ting som skal til for å slå beina under hele kristendommen.

#
$