Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av | 16. okt, 2019 | Mediekommentaren

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av okt 16, 2019

Bibelen starter med at Gud skapte himmelen og jorden. Ut av ingenting skapte han alt. Videre utover i Første Mosebok kan vi lese om Gud som en skapende Gud. Og kronen på verket var at han skapte oss, mennesker, i sitt bilde.  

«Kreativitet er en skapende evne, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt.» 

Dette er definisjonen på kreativitet, ifølge Wikipedia. 

Siden vi som mennesker er skapt i Guds bilde, må det vel bety at alle mennesker er født kreative med evnen til å skape?

Simen Søvik
kommunikasjonsleder, Tro & Medier

I Lukas kapittel 5 blir vi kjent med en kompisgjeng som ønsker å bringe sin lamme venn til Jesus. Men i det de kommer frem til huset hvor Jesus befinner seg oppdager de at det er fullt. De kommer seg ikke inn til Jesus.  

«Men fordi det var uråd å få ham inn på grunn av trengselen, gikk de opp på taket, fjernet noen takstein og firte ham ned på båren, midt foran Jesus.» (Lukas 5,19). 

Det oppstod et problem, en utfordring, men de så en løsning. De brukte sin kreativitet og skapte en ny dør inn til Jesus. Dette er en fantastisk historie som formidler mye, men la oss dvele ved starten på historien – kompisgjengen som åpnet taket og firte vennen ned. 

Kreativitet blir definert som en skapende evne – oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Det er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag i alle situasjoner for å skape forandring og fornyelse.  

Som kompisgjengen på taket tror jeg på Guds kraft i det jeg gjør. Sammen med Den hellige ånd kan jeg ta det et skritt videre. Jeg kan bruke min kreativitet og la Den hellige ånd fylle mine løsninger med sin kraft. På den måten kan vi åpne nye dører, så mennesker får møte Jesus, der vi er – om det er på jobben som håndverker, sykepleier, programskaper eller journalist. Eller om det er på fritiden i ungdomsklubben, i kirken eller i sosiale medier. 

Vi er skapt til å skape og i dag har vi en utrolig mulighet gjennom digitale medier til å skape noe nytt som åpner dører inn til Jesus. Jeg vet ikke hva kompisgjengen tenkte da de sto utenfor huset, men kanskje var det en som sa: «Vi må få ham inn en annen vei». En annen svarte kanskje: «Kan vi få ham inn via taket?» og en tredje sa: «Hvis vi fjerner noen takplater kan vi fire ham ned». De sto sammen, de tenkte sammen og de skapte sammen.  

26. oktober ønsker vi å samle kristen-Norge til MELT, en kreativ mediekonferanse. Årets tema er kreativitet. Ordet kan høres svevende ut, men vi ønsker å gjøre det så håndfast som mulig for deg som kommer, slik at du kan ta i bruk de verktøyene vi gir deg i løpet av dagskonferansen.  

Tematikken er aktuell for alle, men som en mediekonferanse bærer seminarene preg av at vi ønsker å nå alle som jobber innen medier og kommunikasjon – både de profesjonelle og dem som er frivillige i organisasjoner og menigheter. 

Hvordan bruker ditt kristne fellesskap kreativiteten til å åpne dører? Legges det til rette for menneskers kreativitet eller handler det om å fylle et eksisterende program? Driver misjonsoppdraget dere til å tenke på stadig nye måter å føre mennesker til Jesus på? 

Når kompisgjengen i Lukas 5 hadde firt vennen ned gjennom hullet i taket, oppstod et møte mellom jord og himmel, mellom menneskers bønn og Guds svar, mellom menneskers kreativitet og Guds kraft. Jesus helbredet den lamme, og «straks reiste mannen seg foran øynene på dem, tok båren han hadde ligget på, og gikk hjem mens han lovpriste Gud. Alle ble helt ute av seg av undring og priste Gud. De ble grepet av frykt og sa: “I dag har vi sett det utrolige!”» (Lukas 5,25-26) 

Slik ønsker vi at mennesker også skal respondere når de møter Guds kraft i vår kreativitet. For å låne ord fra Paulus: «Kristi kjærlighet tvinger oss.» 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Teologi for medieteknologi

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

#

Siste innlegg

$

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$