Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Isolasjon eller kameleon?

av | 2. mai, 2018 | Nyheter

Isolasjon eller kameleon?

av mai 2, 2018

Jesus kaller oss kristne lys og salt. Vi skal påvirke uten å gå i ett med omgivelsene. Det utfordrer oss til å tenke gjennom hvilke muligheter vi har i vårt mediesamfunn.

«Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde. De er ikke av verden, slik jeg ikke er av verden. Hellige dem i sannheten, ditt ord er sannhet. Som du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden.»

Joh 17, 15-18

Opp gjennom historien har kristne forholdt seg til verden – eller kulturen – de lever i på ulike måter. I boken Christ & Culture har teologen H. Richard Niebuhr delt tilnærmingene i fem forskjellige kategorier. Boken kom ut i 1951 og er en av de mest betydningsfulle teologiske bøkene om kultur det siste århundret. De fem kategoriene i boken er fremdeles nyttige som utgangspunkt for egen refleksjon.

«Flukt», «tilpasning» og «oppsplitting» er tre grøfter vi kristne ofte faller i når vi søker å leve med Jesus som Herre og samtidig er sendt til verden for å elske vår neste. Med denne forenklede oversikten ønsker vi å inspirere til videre refleksjon over hva det vil si å følge Jesus som Herre i vår del av verden.

Halldis B. Volle
Skribent, Tro & Medier

1. Kristus mot kulturen

Å være lydig mot Kristus innebærer å avvise kulturen og samfunnet man lever i. Det blir derfor et sterkt skille mellom Guds barn og verden. Kristne med denne tilnærmingen kan sees på som ekskluderende. Likevel gir dette mening i kulturer der man må stå imot majoriteten, for eksempel under nazismen i Tyskland.

2. Kristus i kulturen

Denne tilnærmingen står i sterk kontrast til den forrige. Lojaliteten til Jesus tilpasses rådene vitenskap og filosofi og Jesus sees på samfunnets Messias, som oppfyller håp og lengsler. Jesus er kilden til alt godt og en stor lærer. «Den kulturelle kristne» føler seg hjemme i kulturen han eller hun lever i. Det som står i Jeremia 29,7 utfordrer oss til å finne oss til rette der vi bor: «Dere skal fremme fred for den byen som jeg har ført dere til i eksil, og be til Herren for den! For når den har fred, har også dere fred.»

3. Kristus over kulturen

Ut fra denne tilnærmingen velger ikke kristne mellom lojalitet til Jesus eller kulturen, men lener seg mot både «Kristus og kulturen» siden Gud bruker det ypperste som finnes i kulturen. Det kan derfor bli vanskelig å skille mellom hva som er Guds nåde og hva som er den menneskelige kulturs gjerninger. Denne tilnærmingen omtales som «den kristne syntesen», en sammensmelting av ulike deler til en helhet.

4. Kristus i paradoks med kulturen

Lojalitet til Kristus, men samtidig ansvar for kulturen man lever i, kjennetegner denne tilnærmingen. Historien sees på som en kamp mellom tro og vantro og mellom løfter og oppfyllelse. Det er en pågående konflikt mellom Gud og menneskeheten. Menneskenes synd gjennomsyrer og lager ødeleggende merker innen både arbeid og kultur. Lojaliteten til Jesus er i tilsynelatende motsetning til kulturen kristne lever i. Denne tilnærmingen ligner på «Kristus mot kulturen», men der den første kategorien maner til aktiv motstand ligner dette mer på kritisk distanse og tilbaketrekning.

Tidslinje for
kristen tro i Norge

  • Før år 1000: Førkristen tid
  • Cirka år 1000: Kristningen
    av Norge og katolsk middelalder
  • 1537: Reformasjonen
  • 1700-1800-tallet:
    Pietismen og haugianismen
  • 1800- og tidlig 1900-tallet:
    Vekkelseskristendom
  • Cirka 1950-:
    Pluralisme og sekulariserin.
  • Etterkristen tid:

Det er mennesker som skaper historie. Nå er det vi som har fått misjonsoppdraget av Gud. Vi er verdens lys. Og vårt oppdrag er ikke å gjenskape fortiden, men å bygge Guds rike og vinne men- nesker for evigheten. Bruker vi mulighetene?

5. Kristus forvandler kulturen

En optimistisk holdning til kulturen preger denne tilnærmingen hvor kristne anses som forandringsagenter. Alt som finnes av kultur kommer inn under Guds dom, samtidig som Gud er suveren Herre over kulturen. Menneskers synd sees på som dypt rotfestet og preger derfor alt menneskene gjør. Man arbeider altså på jorden for å påvirke og forvandle kulturen på en dyp måte. Vi ser eksempler på dette når det gjelder mange initiativer på samfunnsområdet, for eksempel kristne aviser og utdanningsinstitusjoner som har dette som visjon.

Ut fra dette oppsettet er det kanskje synlig at det er den siste tilnærmingen Niebuhr selv synes er mest attraktiv. Men han er kritisert både for at oppsettet hans har et for tydelig vestlig preg – og for at han setter kategoriene opp mot hverandre.

I boken Center Church (2012) har Timothy Keller valgt å sette de fem kategoriene opp som delperspektiver som alle har bibelske belegg og forbilder. I et samfunn med store forandringer – ikke minst innen medielandskapet – trenger vi våkne kristne som leter etter muligheter til å representere Kristus – på en måte som gjenspeiler Ham. Her trenger vi en tilnærming som kan ta høyde for vår komplekse samtid og det bibelske mangfoldet av perspektiv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

Ukas ros til «rusuka» på NRK Super

NRK Super forteller denne uken historier om utfordringer barn opplever når foreldre drikker for mye. – De tar barn på alvor, og det fortjener de en varm ros for, sier Jarle Haugland.

Hva gjør vi med «Skam»?

Hoderisting alene fører ikke til forbedringer. Større innsikt i unges liv kan derimot føre til mer forståelse og omsorg.

En gledelig melding

En gledelig melding

Det er en glede å melde at Familie & Medier overtar Jesus.net-konseptet fra ImF. Dette blir en viktig del av en fremtidig satsing på mediemisjon i Norge.

Hva tror journalisten på?

Journalistenes storting er rødt. Slik det har vært hver gang medieundersøkelsen har blitt presentert på Nordiske Mediedager. Men hvordan ville svarene sett ut om de ble spurt om hvilket livssyn de har?

F&M roser russepresident

Josefine Rødal Tomren tar et oppgjør med holdningene til russen. – Hun fortjener ros fra oss, sier Alexis Lundh i Ungdom & Medier.

Vi er begrenset

Unge stresser og strever for å bli perfekte på alle områder. Hjelper det å snakke om at vi egentlig ikke strekker til?

En gledelig melding

Kristenkommunisme?

Om ei drøy uke skal jeg tale ut fra Apostlenes gjerninger 4,31-35. Det er en utfordrende tekst! Medierelatert? Kanskje ikke i første omgang. Men definitivt i andre omgang, for her tegnes det opp et liv og et fellesskap som skaper ringvirkninger. Og som kan være en provoserende, utfordrende og frigjørende motkultur. Slikt blir det fort medieoppslag av.

En gledelig melding

Hjernen i spagat

De siste dagene har hjernen min vært litt i spagat. Hvordan skal vi forholde oss til Facebook?

Er Facebook en fare for demokratiet?

Jeg vet jeg står i fare for å havne i konspirasjonsteorifellen nå. Men jeg må likevel si at jeg er bekymret for Facebooks innflytelse – eller potensielle innflytelse – på våre holdninger. I verste fall kan gigantselskapet være en fare for ytringsfriheten.

En gledelig melding

Sauer blant ulver

Kan en sau vinne i en nærkamp mot en ulv? Og hva har det å si for kristnes relasjon til samfunnet?

F&M roser NRK for «Guds lærlinger»

– Dette er en veldig god serie om unge mennesker som gir oss et verdifullt innblikk i et aktivt kristent miljø, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

En gledelig melding

Mobil misjon

«Mobilen er like viktig som den er selvfølgelig», ble det poengtert i podcasten MediaPuls sist uke. For stadig flere mennesker verden over er internett og mobil blitt en sentral del av hverdagen. Hvilke konsekvenser har dette for vår misjonstenkning og vårt misjonsarbeid?
Av gjestespaltister Kjetil Fyllingen og Lars Dahle

Takk til VGTV for «Frelst»

Det finnes altfor mange historier om mennesker som har brent seg på troen. Ethvert forsøk på å hjelpe mennesker til å sette ord på sin historie, er viktig. Derfor fortjener Rut Helen Gjævert og VGTV takk for serien «Frelst». 

F&M roser Aftenposten for Panama Papers

– Det er prisverdig at Aftenposten bruker tid og ressurser på tidenes journalistiske dugnad. Søken etter sannhet og rettferdighet er journalistenes viktigste oppgave, sier Berit H. Steensen, redaktør i Familie & Medier.

Kristentroen står og faller på én ting

Opp igjennom historien er det gjort mange forsøk på å utrydde kristentroen. Ingen har lykkes, til tross for at det er én enkelt ting som skal til for å slå beina under hele kristendommen.

Skjermfri – fordi relasjonene mine fortjener det

Tiden er igjen inne for å ha ei skjermfri uke. Uka skal være et befriende spark bak til å lage flere skjermfrie soner og skjermfrie perioder i livet. Fordi mine tre viktigste relasjoner fortjener det. 

Detaljer om meg

«Jeg har to søsken». «Jeg er tannlege». «Jeg har spist frokost». Forslagene er mange, men «Nei», sier jeg og stopper dem. Jeg vil ikke vite jobben deres, jeg vil ha detaljer. Hvor vanskelig kan det være?

#
$