Jarle oppsummerer 2017
Jarle Haugland har i 2017 ledet Tro & Medier gjennom et navnebytte. Han har fått tettere kontakt med NRK og han har opplevd at mennesker møter Jesus.
Slik oppsummerer Jarle året 2017.
– Årets tv-høydepunkt for meg: 28.april var Lewi Bergrud en av gjestene på «Beat for beat». Midt i programmet ble mor Hanna Bergrud invitert ned på scenen for å bli med på sangen «Sjelen den trenger til hvile». «Det eneste håp som jeg eier, det har jeg o, Jesus, i deg», sang de, og berørte både de andre deltakerne og oss seere. Her fikk vi et nydelig, rørende og, tydelig Jesus-budskap i gullrekka! Dette var også en av de mest delte og likte sakene på vår Facebookside i år, så det var ikke bare meg som ble berørt. Innslaget fikk ukas ros fra oss.
- Les mer om «Beat for beat» som fikk ukas ros.
Et vellykket navneskifte
– I april skiftet vi navn fra Familie & Medier til Tro & Medier, samtidig som vi presenterte en tydeligere misjonsstrategi. «Fra vaktbikkje til gartner» var overskriften ved lanseringen på Lansmøtet. Endringen har blitt positivt mottatt. Espen Ottosen omtalte endringene som «fremtidsrettet og kloke» og Jarle Skullerud, synodeformann i Frikirken uttalte: «Det nye navnet er mer treffende, og kommuniserer bedre til brukerne. Med årets landsmøte har vi lagt til rette for en videreutvikling som jeg håper mange vil legge merke til, slik at de benytter seg av flere av de flotte ressursene Tro & Medier har.» Personlig er jeg veldig glad for et tydeligere misjonsoppdrag og et navn som i større grad forteller hvem vi er. Jeg gleder meg til vi skal bygge videre på dette i 2018!
- Først byttet vi navn og nå oppgraderer vi medlemmer til Mediepartner.
Flere møter med NRK
– Halvåret etter vi lanserte at vi skulle gå fra å være vaktbikkje til å bli gartner, har vi hatt en styrket kontakt med NRK. Det synes jeg er veldig gledelig. Vi har hatt møter med livssynsavdelingen om Morgenandakten, NRK Super og kringkastingssjefen om troens plass i NRK. Vi har deltatt på møte med Medietilsynet, der vi kom med innspill om NRKs rolle i mediemangfoldet. Og vi har vært i kontakt med kanalen i forbindelse med analyse av «På tro og Are» og «Line fikser kroppen».
Mennesker har møtt Jesus i år!
– I nettkurs på omGud.net har mennesker bekjent at de vil følge Jesus. På HeltFri.net-seminar har ungdommer tatt en beslutning om å leve et liv i frihet fra pornografi. Og vi tror og ber om at vår kontakt med de allmenne mediene også gir disse aktørene et glimt av Guds sannhet og godhet. Noen slike hendelser er målbare, andre vanskeligere å måle i kort perspektiv. Men vår visjon er å gi mennesker et møte med Jesus, og det har vi opplevd i 2017. Drivkraften for 2018 er at enda flere mennesker skal møte Jesus i mediene i 2018!
Slik blir 2018
Mot slutten av 2017 satte Tro & Medier i gang en omlegging av medlemsmassen. Dette vil selvsagt prege starten på det nye året.
– Et spenningsmoment for neste år er selvsagt omleggingen der medlemmer går over til å bli givere. Hvordan denne overgangen går, vil avgjøre det økonomiske fundamentet for organisasjonen fremover. For over 90 prosent av vår inntekt kommer fra kontingent og gaver. Derfor er vi helt avhengige av at folk deler samme drøm som oss, at Jesus blir synlig i mediene!
Ønsker du å støtte arbeidet i Tro & Medier? Bli Mediepartner eller gi en gave på Vipps 55256
Jarle Haugland
Daglig leder i Tro & Medier
Dere skal være mine vitner …
Noen tanker om kristen oppførsel i sosiale medier
Teologi for medieteknologi
Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.
Disippelgjøring av skjermgenerasjonen
Hva skal til for at dagens barn og unge følger Jesus etter en oppvekst full av skjermer?