Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jesus på barne-tv i jula?

av | 15. des, 2021 | Mediekommentaren

Jesus på barne-tv i jula?

des 15, 2021

Av Jarle Haugland

Det blir stadig vanskeligere å finne det kristne julebudskapet på NRK Super. Men hvem sitt ansvar er det? 

Jeg kunne sagt mye godt om NRK Super og folkene der, som jeg opplever at brenner for å bidra til å gi barn en god barndom. 

Men det er noe som glimrer med sitt fravær i kanalen. Vi er på vei inn i en av kirkens største høytider, med adventstiden i forkant. Men dette gjenspeiles ikke på NRK Super. Så langt jeg kan se, er det ikke noe innhold som forteller barna om julens opprinnelse, annet enn at man i julen skal synge noen av de kristne julesangene. Og vi må ganske langt tilbake i julekalender-historikken for å finne en produksjon som hadde noen henvisninger til Jesusbarnet i krybben. 

Hvorfor er det et problem? Mennesker med en rekke ulike livssyn feirer jo jul. Er det ikke da naturlig at NRK Super velger å ta bort eller i det minste toner kraftig ned det kristne budskapet? 

Man tar ikke religiøse barn på alvor

Nei, jeg mener NRK Super gjør en stor feil her. Man tar ikke religiøse barn på alvor når en så stor og viktig høytid blir sekularisert. Og når julebudskapet glimrer med sitt fravær hos barnekanalen, hindrer det barn i å forstå hvorfor vi feirer jul. Fravær av kunnskap bidrar til fordommer og i verste fall hets og mobbing. Konsekvensen kan bli at barn velger å holde troen for seg selv, i det private rom. Gjennom gode programmer – ikke bare faktaprogrammer, men også i fiksjonsprogrammene – kan NRK Super bidra til å gjøre det trygt for barn å tro. Dette har vi også formidlet i møte med barnekanalen. 

Vi trenger modige og talentfulle kristne skapere

Men vi kan ikke bare legge dette ansvaret over på NRK. Vi trenger også modige og talentfulle kristne skapere av godt og meningsfullt innhold. Og vi trenger kristenfolk som finansierer slike produksjoner, for høy kvalitet koster mye. Derfor håper jeg for det første at det kommer nye, gode initiativ – om det er fra enkeltpersoner, Søndagsskolen, TV Inter eller noen helt andre – til nye programmer med det kristne julebudskapet. Og for det andre håper jeg at kristne kjenner sin besøkelsestid når disse initiativene presenteres, og gir så det monner til disse prosjektene. Tro & Medier vil også bidra her. Hvert år deler vi ut mediestipend, og jeg håper at vi neste vår får inn skikkelig gode ideer som bringer budskapet om Jesus til neste generasjon. Og holder det høy nok kvalitet, tror jeg muligheten for at NRK Super vil sende den, er ganske god. 

For innspill, spørsmål eller kommentarer,
send e-post til  Jarle Haugland, jarle@troogmedier.no

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Teologi for medieteknologi

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

#

Siste innlegg

$

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

#
$