Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

La oss sette vårt preg på mediene før andre gjør det

av | 17. okt, 2018 | Mediekommentaren

La oss sette vårt preg på mediene før andre gjør det

av okt 17, 2018

I slutten av måneden samles over hundre kreative hoder i Oslo. Til mediekonferansen MELT kommer de som arbeider med medier og kommunikasjon og de som gjør den samme jobben i kirken – både ansatte og frivillige.

Hvorfor skal vi samles til en slik konferanse?

Svaret er enkelt: det er få områder i samfunnet som har så sterk innflytelse som mediene. La oss være med å prege det som settes på dagsorden.

Grunnleggeren av Ungdom i Oppdrag, Loren Cunningham, har tidligere presentert syv områder hvor kristne bør ha innflytelse for å kunne utføre misjonsbefalingen. Den grunnleggende tanken er at kristne skal bli utrustet til tjeneste i samfunnet og representere Guds rike der de er.

De syv områdene kan oppsummeres i fa­mi­li­e, kir­ke, ut­dan­nel­se, kunst og idrett, øko­no­mi, myn­dig­het og ikke minst, medier og kom­mu­ni­ka­sjon.

Mobilen er med oss over alt. Vi ser på filmer, tv-serier, hører på podkast, sjekker Instagram og oppdaterer oss på andre gjennom Facebook og Twitter. Det er ikke tvil om at mediene har stor innflytelse på hvordan samfunnet og vi som mennesker formes.

Hvis vi kristne er fraværende og defensive her, overlater vi et viktig samfunnsområde til andre livssyn. Hvorfor skal vi gjemme oss bort og la andre livssyn forme menneskene rundt oss?

Vi har et oppdrag. Vi er sendt for å forkynne «evangeliet for alt som Gud har skapt» (Mark 16).

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig, gjennom kristne som lager innhold som formidler det kristne gledesbudskapet, som forteller de gode nyhetene til mennesker i dag. Men mer enn det. Vi ønsker også å gjøre Jesus synlig gjennom kristne som jobber i mediene, preget av integritet, kjærlighet og sannhet.

Simen Søvik kommunikasjonsleder 

Derfor står vi samlet, sammen med TV Inter og Filadelfiakirken Oslo, og arrangerer denne måneden mediekonferansen MELT. Visjonen bak konferansen er å samle, inspirere og utruste de som jobber med medier og kommunikasjon til å spre Guds rike, der de er, med sine verktøy. Slik at vi kan bruke vår innflytelse til å prege samfunnet.

Akkurat nå tror vi det viktigste er å skape en arena for kristne mediearbeidere. Skape en plass hvor vi kan treffes, se at vi er flere og la oss inspirere av hverandre. På den måten blir det tryggere å ta troen med tilbake på arbeidsplassen, eller ta troen med oss et skritt ut i offentligheten. For hvorfor skal vi holde verdens beste budskap for oss selv når vi kan bruke mediene til å dele evangeliet om Jesus?

Mediekonferansen MELT arrangeres 27. oktober 2018. Det er en endagskonferanse som skal utruste og inspirere kristne mediearbeidere.

Når vi først er der, i medielandskapet, tror jeg det er viktig å være bevisst at vi som kristne først og fremst er kalt til å tjene, ikke til å søke makt og innflytelse. Guds rike kan noen ganger være et bakvendtland, der vi oppnår styrke gjennom svakhet, der liv kommer gjennom død, og der den siste skal bli den første. Vi skal ikke gå inn på mediearenaen for å søke makt, men for å tjene Gud og vår neste. Gjennom kjærlighet og sannhet. 

Det kan ligge en stor utfordring og fristelse i å være kristen i mediebildet. For man kan lett la seg blende av glansen og æren man potensielt kan oppnå. Mens vi som kristne er kalt til å la Gud få æren. Derfor vil begynnelsen av Vår Far være utrolig viktig å be og leve etter: Ditt navn, ditt rike, din vilje.

Med det oppfordrer jeg alle som jobber med medier og kommunikasjon, eller som er frivillig i menigheten, til å komme på MELT. La oss stå sammen som kristne. La oss prege medielandskapet med verdens beste budskap. For gjør ikke vi det, ja, det kan du være sikker på at noen andre gjør det.

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Mads Valencia Osen

Ukas ros går til Mads Valencia Osen

Mads har snudd. Fra å ikke tro på Jesus, til å få et fysisk møte med Jesus gjennom Guds ord. At han velger å dele sitt vitnesbyrd i Bergens Tidende fortjener ros!

Veikart til en god offentlig debatt

Veikart til en god offentlig debatt

1. Hva vil du skrive om? Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi...

Ukas ros går til NRK Nyheter

Ukas ros går til NRK Nyheter

NRKs reportasje lørdag om «besøkshjem» for foreldre som venter barn med Downs syndrom og vurderer abort, er viktig og god journalistikk som fortjener ros.

Offentlig debatt i 3D

Offentlig debatt i 3D

Tekst: Jarle HauglandJeg har tidligere hatt liten tro på endringskraften i offentlig debatt, selv om jeg både har skrevet debatter i landet største...

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

Foto: NRK«I møte med koronaviruset grep pornoindustrien kynisk og hensynsløst muligheten til økt profitt. Porno fører til avhengighet, ødelagte...

Ukas ros går til Erics videoblogg

Ukas ros går til Erics videoblogg

Denne uka var vi ute på Facebook og spurte hvem folk synes fortjente ukas ros. Svaret kom raskt fra Rita Aglen: «Erics videoblogg! Tweens-serien fra...

Åndelige foreldre i en digital tid

Åndelige foreldre i en digital tid

Av Jarle HauglandBakgrunnen for begrepet «digitalt Babylon» er historien om da israelsfolket ble bortført fra Jerusalem til Babylon. De gikk fra en...

Råd til menigheter som streamer

Råd til menigheter som streamer

Det er inspirerende at menigheter har omstilt seg raskt og kommer med en rekke digitale initiativ, ikke minst livestreamede gudstjenester. For mange...

#
$