Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Menighetens mediebruk

av | 25. apr, 2018 | Nyheter

Menighetens mediebruk

av apr 25, 2018

Youtube, Snapchat, Facebook og Instagram. Mediene preger hverdagen for alle – også medlemmene i menigheten. Vi spurte to kirkeledere om hvordan deres menighet jobber med mediebruk.

Andreas Bakke, Pastor i Misjonssalen Ålesund

– Hvordan jobber dere for at menigheten skal bli gode forbilder i mediebruk?

– Vi har et ønske om å være til stede på Facebook og Instagram med informasjon og oppbyggelig innhold. Vi håper at dette kan motivere andre til å bruke sosiale medier til å spre godt budskap. Ellers må vi være ærlige på at vi ikke har en god strategi på hvordan vi skal være et godt forbilde.

– Svekker dårlige medievaner menighetens kraft?

– Mye av det som blir skrevet og vist på sosiale medier har et budskap som ikke stemmer overens med det Bibelen forteller oss. For eksempel synet på mennesket og dets verdi. Bruker vi ti minutter med Bibelen og to timer på sosiale medier om dagen, er det klart at det vi møter på Facebook, Instagram og de øvrige sosiale mediene, påvirker oss i stor grad.

– Dette går helt klart utover menighetens kraft. Å tro noe annet vil være å gjemme seg for fakta. Hva ser barna våre mest? Ser de at foreldrene bruker tid på Guds Ord, eller ser de foreldrene bruke mobilen, data eller tilsvarende. Vi må være klar over at de forbildene vi viser dem får store konsekvenser. Her må vi bli mer gjennomtenkt.

Andreas Bakke

Pastor i Misjonssalen
NLM Ålesund Misjonsforsamling

Glenn Nord-Varhaug, forsamlingsleder i Betlehem, Bergen

– Hvordan jobber dere for at menigheten skal bli gode forbilder i mediebruk?

– Nå er jeg helt ærlig. Det der har vi jobbet lite med. Det er noe jeg tror vi absolutt kan bli bedre på og noe vi burde hatt mer fokus på enn vi har i dag. Vi har hatt fokus på det tidligere og kommer til å ha det igjen, men vi burde snakket mer om det. Jeg tror det er nokså likt mellom menigheter.

– Svekker dårlige medievaner menighetens kraft?

– Hvis folk har dårlige medievaner, tenker jeg at det vil suge kraft ut av folks egne liv. Samtidig er det veldig sammensatt. Jeg tenker at det er en del som bruker mer tid på medier enn i fellesskap med Gud og andre kristne, noe som ikke er bra. Det er klart at som kristen tror jeg det er veldig viktig å følge med på tiden vi lever i, men ikke hele tiden. Hvilken plass skal det ha i våre liv? Det handler om hvilket fokus og hva hjertet er styrt og fylt av.

– Jeg tror ikke det må bli sånn at når vi lukker alt av medier er vi fylt av Gud, mens når vi åpner opp blir vi fylt av andre ting. Vi trenger god veiledning, for det er ikke enten eller. Mediene må brukes på en fornuftig måte slik at vi får et friskt liv med Gud.

Glenn Nord-Varhaug

Forsamlingsleder i Betlehem
Bergens Indremisjon

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

Etter massiv pågang vart Facebook-sida «Støttegruppen for Yasmin og andre ofre for menneskehandel» oppretta. – Det er flott når informasjon fører til handling som her, at folk støttar Yasmin i praksis, seier Linda Askeland, fungerande leiar for Familie & Medier.

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

Å være krenket eller ikke være krenket

«Hva er edel ferd?» spør Hamlet i Shakespeares kjente tragedie. Kunne debatten rundt «Trygdekontoret», pornosketsj og Kari Jaquesson fått en annen dybde om man hadde startet med dette spørsmålet?

F&M roser «Brennpunkt»

I «Fortell og forsvinn» møter vi Yasmin, som har vært sexslave. Hun ble fanget som 10-åring og klarte å rømme etter 15 år. Nå kan hun bli kastet ut av Norge. – Denne uken roser vi «Brennpunkt» for å sette lys på en forferdelig «bransje», sexslaveri, gjennom en konkret, hjerteskjærende enkeltsak, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser Vårt Land

Gjennom flere saker belyste Vårt Land påskedagene i en aktuell og spennende form. – Vi i Familie & Medier vil takke for en engasjerende og gjennomarbeidet fremstilling av påskedramaet, sier Jarle Haugland, leder for F&M.

Internasjonal utmerkelse til Geir Magnus Nyborg

– For meg har det vært en stor glede å være med på dette eventyret. Min rolle har vært å koble ulike mennesker og tjenester, i mitt hjemland Norge, i Europa, USA og Latin-Amerika, uttrykte Nyborg i takketalen.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser VG for «Ett år uten Odin»

«Det hjelper ikke å si fra, de gjør ikke noe uansett.» Dette fortalte Odin hjemme før han tok livet sitt på grunn av mobbing. – VG har lagt ned mye arbeid i å formidle Odins historie på en måte som oppfordrer til å kjempe mot mobbing, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M roser Dagsavisen for godt fokus

«Norge gir 32 kroner, tilsvarende én kopp kaffe, per syrer som har behov for nødhjelp», skriver Dagsavisen på forsiden i dag. – Her synliggjør Dagsavisen vår manglende hjelp til Syrias flyktninger på en treffende måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Kjemper mot seg selv

Jeg gruer meg til treåringen ikke lenger bare er seg selv. Til hun ser i speilet med et misfornøyd uttrykk. Snart slipper hånda hennes taket. Hva møter hun da?

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser kronikk om kristenliv

«Det har vært taust lenge nok», skriver barne- og familiepastor i Skien Misjonskirke, Linda Andernach Johannesen. – Hun klarer å vise troen offentlig på en fruktbar måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Den som lytter, fortjener å bli hørt

«Når du snakker, repeterer du bare det du allerede vet, men hvis du lytter, kan du lære noe nytt», har Dalai Lama sagt. I tillegg trenger vi å lytte for å kunne gi mennesker svarene de dypest sett trenger. Men er vi kristne for opptatt med å forsvare oss til at vi har tid til å lytte?

F&M roser «Skynd deg å elske»

På Facebook-siden som Jostein H. Sandsmark startet oppmuntrer folk hverandre til å vise kjærlighet og omsorg før det er for sent. – Siden «Skynd deg å elske» er et eksempel på sannheten i at «delt glede er dobbelt glede og delt sorg er halv sorg», sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

F&M roser Morgenbladet

I reportasjen «Iraks siste kristne» møter vi kristne som har flyktet fra hjemstedet i Irak. – Forfulgte kristne er et oversett tema i mediene, og vi er glad for at Morgenbladet har laget en grundig og god reportasje, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser blogger Jarle Mong

Bloggen til familiefar Jarle Mong (33) engasjerer, og innleggene hans deles ivrig videre. – Refleksjonene om verdier, tro, familieliv og mye mer er vel verdt å lese, sier Linda Askeland, fungerende leder i Familie & Medier.

Hva er problemet med «Fifty Shades of Grey»?

Det har vært mye oppstyr og mediedekning på grunn av filmen «Fifty Shades of Grey». – Det er i bunn og grunn en kjærlighetshistorie, med uvanlig sex, sier E.L. James, forfatteren av bøkene som filmen er basert på.

Ukas ros til «Klart eg kan»

NRK-programmet «Klart eg kan» oppmuntrar barn til meistring. I ein episode fylgjer vi ein familie gjennom ein dåp. – Barn si tru og religiøse aktivitetar vert naturleg integrert, seier Jarle Haugland.

#
$