Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Skjermfri uke for å feire Facebooks 20-årsdag

av | 7. feb, 2024 | Mediekommentaren

Skjermfri uke for å feire Facebooks 20-årsdag

feb 7, 2024

Av Jarle Haugland

Det er jo litt artig å kunne invitere til Skjermfri uke akkurat rundt den tiden Facebook fyller 20 år. Nå tror jeg ikke at et slikt «stunt» fra en liten medieorganisasjon i lille Norge får Mark Zuckerberg til å skjelve i buksene. Likevel tenker jeg at det skal være vår 20-årsgave til jubilanten. 

Jeg slåss litt med meg selv om hva Tro & Medier som organisasjon skal mene om plattformen Zuckerberg tilbyr – og egentlig de fleste andre sosiale medier som har vokst frem i kjølvannet av denne giganten. Facebook har nærmere 3 milliarder aktive brukere, og er et enormt, digitalt univers med et innhold som gjenspeiler alle sider av menneskeheten. Det er umulig å gi en enkel, overordnet vurdering av hvordan Facebook er og hvordan vi skal forholde oss til dem. Legg til Instagram, Snapchat, TikTok og YouTube, så har vi et landskap som ikke fantes for 20 år siden, men som har revolusjonert vår hverdag og infiltrert flere timer av vår våkne tid.  

Fire lover

I 1988 lanserte medieteoretiker Marshall McLuhan de fire lovene om medier. Av dem som siterer McLuhan, tilhører jeg det store flertallet som nok ikke har lest eller fullt ut forstått ham. Men jeg er likevel frimodig nok til å bruke hans lover for å invitere til litt høyttenkning over hva sosiale medier gjør med oss. 

De fire lovene om medier kan formuleres som følgende spørsmål: 

  1. Hvilke nye muligheter gir medieteknologien? Hva utvider eller forbedrer den? 
  1. Hva er det som blir utdatert eller overflødig gjennom ny medieteknologi? 
  1. Hva er det vi gjenvinner av det som tidligere var utdatert eller overflødig? 
  1. Når ny medieteknologi brukes ukritisk og på grensen til det ekstreme, hvordan motarbeider det de forbedringer teknologien i utgangspunktet ønsket å vinne? 

Muligheter

Hva betyr det i møte med sosiale medier? I møte med første lov, har sosiale medier gitt nye muligheter til å knytte mennesker sammen. Plutselig kan du komme i kontakt med tidligere klassekamerater eller andre du har mistet kontakten med. Det kan til og med føre til at det analoge fellesskapet styrkes, fordi dere i forkant har felles opplevelser i det digitale landskapet. Jeg husker også at jeg fikk en melding fra en person på over 90 år som satte ord på hvor viktig Facebook var for hans sosiale kontakt med andre mennesker. Han kunne ikke komme seg så mye ut, men opplevde et rikt sosialt liv i sosiale medier. 

Når det gjelder den andre loven, ser vi at sosiale medier blant annet har gjort gammeldags brevskriving utdatert. Det er bare å se på nedgangen i antall julekort vi mottar i vår familie. Nå kommer det like gjerne som et innlegg på Facebook eller Instagram.  

For det tredje har vi gjenvunnet noe av «landsbypraten» vi mistet da vi individualiserte og privatiserte livene våre og ikke lenger hadde felles samlingssteder – noe blant annet TV-en bidro til. Nå kan man chatte, kommentere, like og dele i en digital samhandling i sosiale medier. 

Utfordring

Men det er vel først og fremst den fjerde loven som bør utfordre oss og invitere til en ordentlig debatt om sosiale mediers påvirkning på våre liv. Og på andres liv. Opprinnelig ble sosiale medier, om vi skal tro Meta-sjef Mark Zuckerberg, laget for å føre folk sammen, men jeg vil påstå at like mye opplever vi følgende fire effekter: 

Relasjoner

Sosiale medier kan bidra til dårligere relasjoner i det virkelige liv. Blikkontakten, et av vårt viktigste redskap for relasjonsbygging, forsvinner ned i mobilen. Oppmerksomheten stjeles av stadige distraksjoner fra pushvarsler og meldingslyder. Den ubrutte oppmerksomheten lider under mobilen som ligger på bordet under samtalen. 

Sammenligning

Sosiale medier er et landskap for sammenligning. Det er helt naturlig at vi i hovedsak deler det vi setter pris på. Men ulempen er at brukere av sosiale medier står i fare for å bli observatører til andres tilsynelatende lykkelige liv der de kjenner at de ikke når opp til denne standarden. Og de opplever seg utenfor det gode selskap. 

Debatter

Sosiale medier kan ødelegge de gode debattene. Ikke minst fordi mesteparten av viktig kommunikasjon, som kroppsspråk, tonefall og evnen til å lese den andre underveis i samtalen er helt fraværende i en digital debatt. Jeg sa en gang til en bekjent at han var mye hyggeligere i virkeligheten enn han fremstod i sosiale medier. Jeg tror dessverre ikke han er alene om det, og de gode, nyanserte meningsutvekslingene med respekt for sin meningsmotstander har vanskelige kår i sosiale medier. 

Innhold

Og siden sosiale medier gjenspeiler menneskeheten på godt og ondt, har man ufiltrert tilgang til sjokkerende innhold. Fredrik Øiestad, lærer på en videregående skole, hadde en undersøkelse blant elevene, der de blant annet ble bedt om å fortelle om en ubehagelig opplevelse eller noe de hadde sett på sosiale medier. Svarene sjokkerte. En hadde sett en som skjøt seg selv i hode med en hagle. En annen så en mann som ble halshogd. Og en av elevene hadde sett en døende baby på TikTok live. Lista var lenger, og den var mørk.  

Bildet er selvsagt mer sammensatt. Men om en person er syk, nytter det ikke å bare snakke om alle organer som virker som de skal. Man må adressere det som er sykt.  

Hva er medisinen? 

Hvis vi skal tro McLuhan, er det når bruk av sosiale medier skjer ukritisk og på grensen til det ekstreme, at problemene oppstår. Ukritisk og på grensen til det ekstreme. Det er jo et definisjonsspørsmål, men bevisstgjøring og begrensning vil uansett være to naturlige begrep å jobbe med. Hvordan kan jeg bli en sosiale medier-bruker som er sjef i egen mediebruk? Som tar valg preget av hva jeg mener er godt, supplert av råd fra kloke mennesker som vil meg godt?  

Skjermfri nødvendig

Jeg tror et helt nødvendig grep for å evaluere og reflektere over sosiale mediers påvirkning på eget liv, vil være å ta seg skjermfri. Ved å innføre skjermfrie soner og perioder, vil du gi rom for det å være til stede i de tre viktigste relasjonene i livet ditt: Til deg selv, til dine medmennesker og til Gud.  

Derfor utfordrer jeg deg: Bli med og marker Facebooks 20-årsdag med en Skjermfri uke som Tro & Medier arrangerer 14.-21.februar!  

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 
Foto: Unsplash.com

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
#

Siste innlegg

$
F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

Etter massiv pågang vart Facebook-sida «Støttegruppen for Yasmin og andre ofre for menneskehandel» oppretta. – Det er flott når informasjon fører til handling som her, at folk støttar Yasmin i praksis, seier Linda Askeland, fungerande leiar for Familie & Medier.

F&M roser «Brennpunkt»

I «Fortell og forsvinn» møter vi Yasmin, som har vært sexslave. Hun ble fanget som 10-åring og klarte å rømme etter 15 år. Nå kan hun bli kastet ut av Norge. – Denne uken roser vi «Brennpunkt» for å sette lys på en forferdelig «bransje», sexslaveri, gjennom en konkret, hjerteskjærende enkeltsak, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

Å være krenket eller ikke være krenket

«Hva er edel ferd?» spør Hamlet i Shakespeares kjente tragedie. Kunne debatten rundt «Trygdekontoret», pornosketsj og Kari Jaquesson fått en annen dybde om man hadde startet med dette spørsmålet?

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser Vårt Land

Gjennom flere saker belyste Vårt Land påskedagene i en aktuell og spennende form. – Vi i Familie & Medier vil takke for en engasjerende og gjennomarbeidet fremstilling av påskedramaet, sier Jarle Haugland, leder for F&M.

Internasjonal utmerkelse til Geir Magnus Nyborg

– For meg har det vært en stor glede å være med på dette eventyret. Min rolle har vært å koble ulike mennesker og tjenester, i mitt hjemland Norge, i Europa, USA og Latin-Amerika, uttrykte Nyborg i takketalen.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser VG for «Ett år uten Odin»

«Det hjelper ikke å si fra, de gjør ikke noe uansett.» Dette fortalte Odin hjemme før han tok livet sitt på grunn av mobbing. – VG har lagt ned mye arbeid i å formidle Odins historie på en måte som oppfordrer til å kjempe mot mobbing, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M roser Dagsavisen for godt fokus

«Norge gir 32 kroner, tilsvarende én kopp kaffe, per syrer som har behov for nødhjelp», skriver Dagsavisen på forsiden i dag. – Her synliggjør Dagsavisen vår manglende hjelp til Syrias flyktninger på en treffende måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Kjemper mot seg selv

Jeg gruer meg til treåringen ikke lenger bare er seg selv. Til hun ser i speilet med et misfornøyd uttrykk. Snart slipper hånda hennes taket. Hva møter hun da?

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser kronikk om kristenliv

«Det har vært taust lenge nok», skriver barne- og familiepastor i Skien Misjonskirke, Linda Andernach Johannesen. – Hun klarer å vise troen offentlig på en fruktbar måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Den som lytter, fortjener å bli hørt

«Når du snakker, repeterer du bare det du allerede vet, men hvis du lytter, kan du lære noe nytt», har Dalai Lama sagt. I tillegg trenger vi å lytte for å kunne gi mennesker svarene de dypest sett trenger. Men er vi kristne for opptatt med å forsvare oss til at vi har tid til å lytte?

F&M roser «Skynd deg å elske»

På Facebook-siden som Jostein H. Sandsmark startet oppmuntrer folk hverandre til å vise kjærlighet og omsorg før det er for sent. – Siden «Skynd deg å elske» er et eksempel på sannheten i at «delt glede er dobbelt glede og delt sorg er halv sorg», sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

F&M roser Morgenbladet

I reportasjen «Iraks siste kristne» møter vi kristne som har flyktet fra hjemstedet i Irak. – Forfulgte kristne er et oversett tema i mediene, og vi er glad for at Morgenbladet har laget en grundig og god reportasje, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser blogger Jarle Mong

Bloggen til familiefar Jarle Mong (33) engasjerer, og innleggene hans deles ivrig videre. – Refleksjonene om verdier, tro, familieliv og mye mer er vel verdt å lese, sier Linda Askeland, fungerende leder i Familie & Medier.

Hva er problemet med «Fifty Shades of Grey»?

Det har vært mye oppstyr og mediedekning på grunn av filmen «Fifty Shades of Grey». – Det er i bunn og grunn en kjærlighetshistorie, med uvanlig sex, sier E.L. James, forfatteren av bøkene som filmen er basert på.

Ukas ros til «Klart eg kan»

NRK-programmet «Klart eg kan» oppmuntrar barn til meistring. I ein episode fylgjer vi ein familie gjennom ein dåp. – Barn si tru og religiøse aktivitetar vert naturleg integrert, seier Jarle Haugland.

#
$