Sommerens ros går til Dagsrevyen på NRK for reportasje fra Oase
Foto: skjermdump fra NRK.no
Hvorfor dekker ikke pressen den enorme floraen av kristne festivaler, men har flust av reportasjer fra de mange – ofte små – musikkfestivalene? Spørsmålet er stilt oss flere ganger opp gjennom årene. Og spørsmålet er betimelig, for det skjer en underrapportering i mediene av kristne festivaler som samler flere tusen deltakere. Samtidig er det også viktig å rose mediene når de faktisk gjør det mange etterlyser.
Derfor går sommerens ros til Dagsrevyen på NRK for reportasjen 13.juli fra Oase. Her ble flere ungdommer intervjuet om hvorfor de er på Ten-Oase, og det ble et flott innslag der ungdommene fikk komme til orde og dele tydelige vitnesbyrd om sin tro. Rent journalistisk er dette også viktig. Her gir Dagsrevyen et lite glimt inn i en del av samfunnet som betyr svært mye for mange i landet – men som ofte blir ignorert i mediebildet eller koblet til konfliktstoff, gjerne med en karikert eller ekstrem utgave av kristentroen.
Det er tydelig at andre også satte pris på reportasjen. På Oases Facebookside kommenterer folk:
«Så utrolig bra??»
«Veldig bra! Flotte ungdommer, flotte vitnesbyrd! ??»
«Så oppmuntrende å se dette ?»
«Knall bra! Kjekt å se at et kristent sommerstevne blir belyst på en bra måte av NRK!»
Vi etterlyste slike reportasjer helt tilbake i 2015 – det kan du lese om i en tidligere mediekommentar.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Kjetil oppsummerer 2024
Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.
Alexis oppsummerer 2024
Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.
Priskrig, julekalendere og Jesu gjenkomst
Barn og unge preges av mengden kjendisprogrammer, der de selv drømmer om å en gang i fremtiden skinne som en kjendis.