Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Tips til hvordan din menighet kan nå mennesker i sosiale medier

av | 10. okt, 2018 | Nyheter

Tips til hvordan din menighet kan nå mennesker i sosiale medier

av okt 10, 2018

Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler, sier Jesus (Matt 28,19). Helt siden misjonsbefalingen har mennesker reist ut og forkynt evangeliet.

I dag har vi i tillegg et redskap som gir oss store muligheter: sosiale medier.

Gjør Jesus synlig på nett, i kommentarfelt og ikke minst: gjennom sosiale medier. Mange menigheter er i dag aktive i sosiale medier. Vi i Tro & Medier tror det er mer å vinne enn å tape på å gi litt av tiden sin. Det trenger verken å være komplisert eller energikrevende å legge ut noen innlegg hver uke.

Vi er ikke eksperter, men det trenger man heller ikke å være. Uansett skal vi prøve å gi deg noen enkle tips til hvordan din menighet kan ta den digitale synligheten til et nytt nivå!

Menighetens bruk av sosiale medier kan deles opp i tre kategorier: Informasjon, inspirasjon og invitasjon.

Det første punktet er kanskje det enkleste: informasjon. Kirken har som oftest gudstjeneste på søndagen. I løpet av uken har dere kanskje smågrupper eller bibelgrupper? Hver fredag er det ungdomsklubb og kanskje det er formiddagstreff for eldre på onsdag?

Da har vi listen med ting som skjer. Sett opp en plan og publiser et enkelt bilde med litt informasjonstekst under. Dette kan gjøres en-to dager i forkant.

Er det så enkelt?

Ikke alltid. Store menigheter har kanskje egne grafikere som jobber frivillig og ansatte som jobber med kommunikasjon. Mindre menigheter har ikke alltid denne muligheten og faren for å lage noe som kan fremstå som «hjemmesnekret» er stor. Her kommer den neste i-en inn.

Inspirasjon

Det jeg deler i dag skal være med å bygge opp og tilføre noe godt hos andre enn meg selv. Det som legges ut må være inspirerende. Det handler ikke om å ha store ambisjoner og tenke at dette må være det neste store innen design. Tidligere informasjonsleder i Filadelfiakirken Oslo har et enkelt råd.

– Ta bilder! Vi er heldige som har flinke folk som tar bilder for oss. Det hjelper masse. Bilder av folk gir generelt mer oppmerksomhet enn et kjøpt illustrasjonsfoto – selv om det i noen situasjoner kan være bra, sier Hanne Ovidia Hansen.

Hun trekker også fram de tre i-ene når hun skal beskrive hva menigheten bruker sosiale medier til.

– Vi skal være mer enn en informasjonskanal – heller en inspirasjonskanal, forteller hun, men legger til at hun mener kirken fortsatt har en vei å gå der.

Ta bilder fra din egen menighet, er rådet til tidligere informasjonsleder i Filadelfiakirken Oslo, Hanne Ovidia Hansen.

Start med å gjøre informasjonen inspirerende

Deretter kan man prøve å snu det rundt slik at man blir mer inspirerende enn informerende.

Hva legger vi i det?

Jo, med det mener vi å fylle noen av dagene i uken med mer enn en kalender i sosiale medier. Her er det som oftest kapasiteten som setter grensene, men noe kan man få til.

Her er to starttips:

  • Vitnesbyrd – korte vitnesbyrd fra medlemmene i kirken. Troshistorier, Gud i hverdagen, Gud i venneflokken, hvorfor personen startet i kirken. Her er det bare kreativiteten som setter grenser, men ikke skriv en roman. I sosiale medier er det korte fortellinger som gjelder.
  • Bibelvers – vers fra søndagens preken eller andre sammenhenger i kirken? YouVersion sin bibelapp hjelper deg også med å sette sammen bilder med en bakgrunn inne i appen. Velg bakgrunn, velg vers og lagre. Du kan også velge ferdige bilder med vers. Med bildene lagret på mobilen kan de enkelt lastes opp på menighetens Facebook-side eller Instagram-konto.

– Vis glimt av hva en kirke kan være. Historier fra kirken kan brukes til å vise miljøet og til å invitere nye til kirken, er Hansens råd.

Og med det har vi presentert kategori 3 – invitere

Invitere til kirken, invitere til å bli kjent med Jesus, invitere inn i den kristne tro. Har man denne tanken i bakhodet er det enklere å forstå at man må inspirere når man informerer, slik at det fungerer som en invitasjon.

– Selvsagt skal vi invitere våre egne og andre kristne, men vi må også invitere de som ikke går i noen menighet. Der kan man bruke de verktøyene som ligger i sosiale medier til å målrettet treffe ulike aldre og områder. Det er et fantastisk verktøy, men det kan være komplisert å finne veien, sier Hanne Ovidia Hansen.

Det er ikke alle som er klar for å besøke det kristne fellesskapet. Et første, viktig skritt kan være å invitere til nettkurs fra omGud. net. Det kan de blir kjent med Jesus før de blir invitert inn i et fellesskap.

Hanne Ovidia Hansen gir oss en enkel guide til hvordan komme i gang:

  • Opprett en Facebook-side.
  • Ta bilder av folk i kirken.
  • Legg ut et bilde på siden og ønsk velkommen til kirken. Si noe om at kirken er for alle.
  • Oppretter man en side må den holdes i live. Døde sider er verre enn ingen side.
  • Publiser noe et par ganger i uka i starten.
  • Så tar man det derifra!

Her er noen råd fra oss i Tro & Medier:

  • Sett opp en ukeplan for sosiale medier. Da kan man planlegge lenger enn en uke om gangen.
  • Start uken med å planlegge innlegg i publiseringsverktøyene til Instagram og Facebook.
  • Følg andre menigheter, i Norge og utenfor landegrensene. Se hva andre gjør. Det er lov å «stjele ideer».
  • Send noen fra menigheten til mediekonferansen MELT i oktober. Det er verdt å investere i noen som kan ta ansvar for menighetens mediebruk!

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

Alexis oppsummerer 2024

Alexis oppsummerer 2024

Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til TV-aksjonen

Ukas ros går til TV-aksjonen

År etter år får de oss nordmenn til å tenke ut over oss selv, og sette fokus på en verdig sak som vi kan gi av vår overflod til. Dette fortjener ros, og Ukas ros går til TV-aksjonen.

Bønnedag for mediene på søndag

Bønnedag for mediene på søndag

Søndag er Bønnedag for mediene! Blir du med og løfter opp medieaktørene, mediekonsernene og kristne mediefolk til Gud i bønn?

Kjører tusenvis av mil for å snakke om porno

Kjører tusenvis av mil for å snakke om porno

ANGRIPES: – Når noen blir sinte på grunn av det jeg sier, må jeg lytte til hjertet deres og ikke til sinnet de viser. Det blir det noen veldig gode samtaler av, sier Alexis Lundh. Foto: Stein Gudvangen, KPK.

Ukas ros går til «Kompass»

Ukas ros går til «Kompass»

Det livssynsåpne samfunn må skape rom for samtale om tro og tvil. Nettopp dette gjør det nye radioprogrammet til NRK, «Kompass».

Jesus fikk ingen til å føle seg som en epleskrott

Jesus fikk ingen til å føle seg som en epleskrott

De var nakne, Adam og hans hustru, men de skammet seg ikke. Nakenhet og sårbarhet trenger først og fremst vern og beskyttelse i form av grenser og rammer. Her ligger også friheten til å utforske seksualiteten uten skam, for både kvinne og mann. Jeg er en av de som snakker frimodig om å vente med sex til ekteskapet, både til jenter og gutter.

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

I Lindmo på NRK hevdet komiker Einar Tørnquist at enhver ikke kan ha sin egen sannhet. Dette skriver Jarle om i ukas mediekommentar. Les og se om du er enig!

Ukas ros går til Spor

Ukas ros går til Spor

Spor tilrettelegger for forestillinger der ungdom med nedsatt funksjonsevne får delta og oppleve mestringsfølelse, mangfold og inkludering.

Podkasttips: Tut & Mediekjør

Podkasttips: Tut & Mediekjør

En statsråd, en pastor, og medier som ikke oppfører seg. Jarle Haugland anbefaler denne episoden av podkasten Tut og Mediekjør.

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Hverdagsrasisme og erfaringer som brune barn var ett av tema da Fredrik Solvang og Tinashe Williamson var gjester hos Lindmo på NRK fredag sist uke. Samtalen gjorde inntrykk, og vi vil gi denne Ukas ros til de to gjestene for deres åpenhet og ærlighet om dette såre og viktige temaet.

Definere, ikke bare reagere

Definere, ikke bare reagere

Av Jarle HauglandNylig hadde Tro & Medier sitt landsmøte, der tema var «Definere, ikke bare reagere – om å være et offensivt kristenfolk på...

Tv-arbeid for fremtiden

Tv-arbeid for fremtiden

Kristent TV-arbeid har fått en oppblomstring nå i koronatiden. Tro & Medier ønsker gode initiativ velkommen, men daglig leder Jarle...

Sannheten er under angrep!

Sannheten er under angrep!

Budskapet fra Jesus har gått fra århundrer til århundrer, helt frem til vår tid – og er fortsatt like høyaktuelt. Vi er tjenere for sannheten, kalt til å leve i sannheten og til gi mennesker sannheten som setter fri. Også når sannheten koster.

Be for stortingsvalget!

Be for stortingsvalget!

«Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre.»

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Hvis det er én prat vi trenger å ta, mer enn noen gang, så er det «pornopraten». Og det har nettopp blitt enda lettere – takket være «Pornoprat»!! Den oppvoksende generasjonen kommer til å være oss evig takknemlige.

#
$