Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Tips til hvordan din menighet kan nå mennesker i sosiale medier

av | 10. okt, 2018 | Nyheter

Tips til hvordan din menighet kan nå mennesker i sosiale medier

av okt 10, 2018

Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler, sier Jesus (Matt 28,19). Helt siden misjonsbefalingen har mennesker reist ut og forkynt evangeliet.

I dag har vi i tillegg et redskap som gir oss store muligheter: sosiale medier.

Gjør Jesus synlig på nett, i kommentarfelt og ikke minst: gjennom sosiale medier. Mange menigheter er i dag aktive i sosiale medier. Vi i Tro & Medier tror det er mer å vinne enn å tape på å gi litt av tiden sin. Det trenger verken å være komplisert eller energikrevende å legge ut noen innlegg hver uke.

Vi er ikke eksperter, men det trenger man heller ikke å være. Uansett skal vi prøve å gi deg noen enkle tips til hvordan din menighet kan ta den digitale synligheten til et nytt nivå!

Menighetens bruk av sosiale medier kan deles opp i tre kategorier: Informasjon, inspirasjon og invitasjon.

Det første punktet er kanskje det enkleste: informasjon. Kirken har som oftest gudstjeneste på søndagen. I løpet av uken har dere kanskje smågrupper eller bibelgrupper? Hver fredag er det ungdomsklubb og kanskje det er formiddagstreff for eldre på onsdag?

Da har vi listen med ting som skjer. Sett opp en plan og publiser et enkelt bilde med litt informasjonstekst under. Dette kan gjøres en-to dager i forkant.

Er det så enkelt?

Ikke alltid. Store menigheter har kanskje egne grafikere som jobber frivillig og ansatte som jobber med kommunikasjon. Mindre menigheter har ikke alltid denne muligheten og faren for å lage noe som kan fremstå som «hjemmesnekret» er stor. Her kommer den neste i-en inn.

Inspirasjon

Det jeg deler i dag skal være med å bygge opp og tilføre noe godt hos andre enn meg selv. Det som legges ut må være inspirerende. Det handler ikke om å ha store ambisjoner og tenke at dette må være det neste store innen design. Tidligere informasjonsleder i Filadelfiakirken Oslo har et enkelt råd.

– Ta bilder! Vi er heldige som har flinke folk som tar bilder for oss. Det hjelper masse. Bilder av folk gir generelt mer oppmerksomhet enn et kjøpt illustrasjonsfoto – selv om det i noen situasjoner kan være bra, sier Hanne Ovidia Hansen.

Hun trekker også fram de tre i-ene når hun skal beskrive hva menigheten bruker sosiale medier til.

– Vi skal være mer enn en informasjonskanal – heller en inspirasjonskanal, forteller hun, men legger til at hun mener kirken fortsatt har en vei å gå der.

Ta bilder fra din egen menighet, er rådet til tidligere informasjonsleder i Filadelfiakirken Oslo, Hanne Ovidia Hansen.

Start med å gjøre informasjonen inspirerende

Deretter kan man prøve å snu det rundt slik at man blir mer inspirerende enn informerende.

Hva legger vi i det?

Jo, med det mener vi å fylle noen av dagene i uken med mer enn en kalender i sosiale medier. Her er det som oftest kapasiteten som setter grensene, men noe kan man få til.

Her er to starttips:

  • Vitnesbyrd – korte vitnesbyrd fra medlemmene i kirken. Troshistorier, Gud i hverdagen, Gud i venneflokken, hvorfor personen startet i kirken. Her er det bare kreativiteten som setter grenser, men ikke skriv en roman. I sosiale medier er det korte fortellinger som gjelder.
  • Bibelvers – vers fra søndagens preken eller andre sammenhenger i kirken? YouVersion sin bibelapp hjelper deg også med å sette sammen bilder med en bakgrunn inne i appen. Velg bakgrunn, velg vers og lagre. Du kan også velge ferdige bilder med vers. Med bildene lagret på mobilen kan de enkelt lastes opp på menighetens Facebook-side eller Instagram-konto.

– Vis glimt av hva en kirke kan være. Historier fra kirken kan brukes til å vise miljøet og til å invitere nye til kirken, er Hansens råd.

Og med det har vi presentert kategori 3 – invitere

Invitere til kirken, invitere til å bli kjent med Jesus, invitere inn i den kristne tro. Har man denne tanken i bakhodet er det enklere å forstå at man må inspirere når man informerer, slik at det fungerer som en invitasjon.

– Selvsagt skal vi invitere våre egne og andre kristne, men vi må også invitere de som ikke går i noen menighet. Der kan man bruke de verktøyene som ligger i sosiale medier til å målrettet treffe ulike aldre og områder. Det er et fantastisk verktøy, men det kan være komplisert å finne veien, sier Hanne Ovidia Hansen.

Det er ikke alle som er klar for å besøke det kristne fellesskapet. Et første, viktig skritt kan være å invitere til nettkurs fra omGud. net. Det kan de blir kjent med Jesus før de blir invitert inn i et fellesskap.

Hanne Ovidia Hansen gir oss en enkel guide til hvordan komme i gang:

  • Opprett en Facebook-side.
  • Ta bilder av folk i kirken.
  • Legg ut et bilde på siden og ønsk velkommen til kirken. Si noe om at kirken er for alle.
  • Oppretter man en side må den holdes i live. Døde sider er verre enn ingen side.
  • Publiser noe et par ganger i uka i starten.
  • Så tar man det derifra!

Her er noen råd fra oss i Tro & Medier:

  • Sett opp en ukeplan for sosiale medier. Da kan man planlegge lenger enn en uke om gangen.
  • Start uken med å planlegge innlegg i publiseringsverktøyene til Instagram og Facebook.
  • Følg andre menigheter, i Norge og utenfor landegrensene. Se hva andre gjør. Det er lov å «stjele ideer».
  • Send noen fra menigheten til mediekonferansen MELT i oktober. Det er verdt å investere i noen som kan ta ansvar for menighetens mediebruk!

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

Etter massiv pågang vart Facebook-sida «Støttegruppen for Yasmin og andre ofre for menneskehandel» oppretta. – Det er flott når informasjon fører til handling som her, at folk støttar Yasmin i praksis, seier Linda Askeland, fungerande leiar for Familie & Medier.

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

Å være krenket eller ikke være krenket

«Hva er edel ferd?» spør Hamlet i Shakespeares kjente tragedie. Kunne debatten rundt «Trygdekontoret», pornosketsj og Kari Jaquesson fått en annen dybde om man hadde startet med dette spørsmålet?

F&M roser «Brennpunkt»

I «Fortell og forsvinn» møter vi Yasmin, som har vært sexslave. Hun ble fanget som 10-åring og klarte å rømme etter 15 år. Nå kan hun bli kastet ut av Norge. – Denne uken roser vi «Brennpunkt» for å sette lys på en forferdelig «bransje», sexslaveri, gjennom en konkret, hjerteskjærende enkeltsak, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser Vårt Land

Gjennom flere saker belyste Vårt Land påskedagene i en aktuell og spennende form. – Vi i Familie & Medier vil takke for en engasjerende og gjennomarbeidet fremstilling av påskedramaet, sier Jarle Haugland, leder for F&M.

Internasjonal utmerkelse til Geir Magnus Nyborg

– For meg har det vært en stor glede å være med på dette eventyret. Min rolle har vært å koble ulike mennesker og tjenester, i mitt hjemland Norge, i Europa, USA og Latin-Amerika, uttrykte Nyborg i takketalen.

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser VG for «Ett år uten Odin»

«Det hjelper ikke å si fra, de gjør ikke noe uansett.» Dette fortalte Odin hjemme før han tok livet sitt på grunn av mobbing. – VG har lagt ned mye arbeid i å formidle Odins historie på en måte som oppfordrer til å kjempe mot mobbing, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M roser Dagsavisen for godt fokus

«Norge gir 32 kroner, tilsvarende én kopp kaffe, per syrer som har behov for nødhjelp», skriver Dagsavisen på forsiden i dag. – Her synliggjør Dagsavisen vår manglende hjelp til Syrias flyktninger på en treffende måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Kjemper mot seg selv

Jeg gruer meg til treåringen ikke lenger bare er seg selv. Til hun ser i speilet med et misfornøyd uttrykk. Snart slipper hånda hennes taket. Hva møter hun da?

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

F&M roser kronikk om kristenliv

«Det har vært taust lenge nok», skriver barne- og familiepastor i Skien Misjonskirke, Linda Andernach Johannesen. – Hun klarer å vise troen offentlig på en fruktbar måte, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Den som lytter, fortjener å bli hørt

«Når du snakker, repeterer du bare det du allerede vet, men hvis du lytter, kan du lære noe nytt», har Dalai Lama sagt. I tillegg trenger vi å lytte for å kunne gi mennesker svarene de dypest sett trenger. Men er vi kristne for opptatt med å forsvare oss til at vi har tid til å lytte?

F&M roser «Skynd deg å elske»

På Facebook-siden som Jostein H. Sandsmark startet oppmuntrer folk hverandre til å vise kjærlighet og omsorg før det er for sent. – Siden «Skynd deg å elske» er et eksempel på sannheten i at «delt glede er dobbelt glede og delt sorg er halv sorg», sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

F&M roser Morgenbladet

I reportasjen «Iraks siste kristne» møter vi kristne som har flyktet fra hjemstedet i Irak. – Forfulgte kristne er et oversett tema i mediene, og vi er glad for at Morgenbladet har laget en grundig og god reportasje, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser blogger Jarle Mong

Bloggen til familiefar Jarle Mong (33) engasjerer, og innleggene hans deles ivrig videre. – Refleksjonene om verdier, tro, familieliv og mye mer er vel verdt å lese, sier Linda Askeland, fungerende leder i Familie & Medier.

Hva er problemet med «Fifty Shades of Grey»?

Det har vært mye oppstyr og mediedekning på grunn av filmen «Fifty Shades of Grey». – Det er i bunn og grunn en kjærlighetshistorie, med uvanlig sex, sier E.L. James, forfatteren av bøkene som filmen er basert på.

Ukas ros til «Klart eg kan»

NRK-programmet «Klart eg kan» oppmuntrar barn til meistring. I ein episode fylgjer vi ein familie gjennom ein dåp. – Barn si tru og religiøse aktivitetar vert naturleg integrert, seier Jarle Haugland.

#
$