
Bilde: Skjermdump fra blimed.no
År etter år får de oss nordmenn til å tenke ut over oss selv, og sette fokus på en verdig sak som vi kan gi av vår overflod til. Dette fortjener ros, og Ukas ros går til TV-aksjonen.
Innsamlingsaksjonen TV-aksjonen er en nasjonal dugnad der hele Norge deltar: Kongehuset, Stortinget, regjeringen, fylkeskommuner, kommuner, næringsliv, skoler, menigheter, lag og foreninger og lokalsamfunn.
Samlet inn 243,3 millioner til Plan og årets TV-aksjon
TV-aksjonen, slik vi kjenner den i dag, har vært gjennomført hver høst siden 1974, men innsamlingsaksjonen er mye eldre. Den aller første gangen NRK stilte seg til rådighet for et veldedig formål var i februar 1946, for aksjonen «Nasjonalhjelpen for krigens ofre og de falnes etterlatte». Kong Haakon var innsamlingsaksjonens høye beskytter, og aksjonens slagord var «Du må ofre noe – mange ofret alt». Flyvåpenet sendte et Catalina-fly og folk fra Nasjonalhjelpen reiste landet rundt for å mobilisere folket til å gi.
– Det er utrolig sterkt at tv-aksjonen fortsatt klarer å samle det norske folk til verdens største dugnad, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.
– År etter år får vi virkelighetsorientert oss gjennom viktige glimt inn i menneskers nød. Ikke bare det, vi får også være med og hjelpe, og bidra til at verden blir et litt bedre sted enn før aksjonen. Det er vakkert. Og det er et eksempel på at mediene kan brukes til det gode! Rosen går både til NRK, til de ansvarlige for aksjonen og for alle frivillige som gjør dette mulig, sier Haugland.
Dersom du har lyst til å gi til aksjonen, er det heller ikke for sent. Linker finner du her.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli med i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Har serien «Dødsenglene» noe relevant å si oss om aktiv dødshjelp?
Av Jarle HauglandDet er lenge siden jeg har sett noe så rystende som «Norge bak fasaden – Dødsenglene» på TV2. Gjennom tre episoder leder programlederne Janne Amble og Kadafi Zaman oss inn i en morbid underverden, der mennesker tilbyr å drepe mennesker som selv ikke...
Ukas ros: NRK Super setter fokus på nettovergrep
Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK Super for deres viktige og sterke video-serie under tema-uka "Nettovergrep – unngå å bli lurt på nett." Serien gir barn kunnskap om hvordan de kan beskytte seg på nettet og hva de skal gjøre hvis de havner i en vanskelig situasjon....
Ny satsning fra Tro & Medier og Jesus.net: – Vil formidle evangeliet på en relevant og moderne måte
– Vi er glade for endelig å kunne annonsere at Tro & Medier inngår et tettere samarbeid med Jesus.net, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier. Han røper at et vellykket partnerskap, som har vart i flere år, nå tas til nye høyder! Nettsiden...