Utdeling av Mediestipend

av | mai 16, 2018

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste.

I år fikk vi inn mange gode søknader til vårt Mediestipend og vi har stor tro på alle prosjektene som planlegges i år. Etter noen gode runder hos oss og i styret, ble det klart at seks stykker vil motta Mediestipend fra Tro & Medier i 2018.

Ingebjørg Nandrup & Maria Celine Lundeby

Oppmuntringsstipend til podkasten «Noe på hjertet» 

– Hva skal stipendet brukes til?

– Vi ønsker å øke podkastens kvalitet ved å investere i godt opptaksutstyr. Det trengs særlig en løsning som vil gjøre det mulig å ta opp med tre mikrofoner samtidig, ettersom vi frem til nå bare har hatt mulighet til å ta opp med to. Dette gjør det vanskelig å ta opp en samtale med både de to faste vertene og episodens gjest. Podkasten er et helt privat initiativ og genererer ingen inntekter. Vi har ingen midler tilgjengelig utover det vi skaffer selv. Dermed vil et stipend til opptaksutstyr vært helt avgjørende for å lette innspillingsarbeidet og gi bedre lydkvalitet.

  • Facebook
  • Twitter

Ingebjørg Nandrup (t.v) og Maria Celine Lundeby lager podkasten «Noe på hjertet» med over 600 visninger per episode. Foto: Halldis B. Volle

– Hvorfor lager dere denne podkasten? 

– Vi tror på Jesus og at alle har noe bra å dele som andre kan ha glede av å høre. Vi vet at mange lengter etter hverdagslige samtaler om tro og liv. Derfor inviterer vi kristne damer som vi vet at har noe på hjertet, slik at mange kan få del i viktige, spennende samtaler. Podkasten gir også en fin mulighet for oss til å dele det vi har på hjertet og å anbefale gode bøker, podkaster, musikk og andre ressurser som vi har glede av i kristenlivet.

– Hva betyr det for dere å motta stipend fra Tro & medier?

– Stipendet fra Tro & Medier betyr at vi kan utvikle oss videre. Podkasten er et helt privat initiativ, og det er fint å kunne gjøre investeringer som ikke hadde vært mulige uten støtte utenfra. Det er også svært hyggelig å merke at andre setter pris på det vi gjør!

Om podkasten: 

«Noe på hjertet» ble lansert sommeren 2017, og finnes på SoundCloud og iTunes, og har Facebook- og Instagram-sider. Siden da har vi produsert 8 episoder med et gjennomsnitt på nærmere 600 avspillinger hver. Mottoet for podcasten er at vi tror på Jesus og at alle har noe å dele som kan være bra for andre å høre. Episodene følger en mal der vi deler det vi har på hjertet før vi intervjuer en kvinnelig gjest om et bestemt tema. Det kan dreie seg om et generelt tema som kropp, eller mer konkrete livserfaringer som historier om det å leve som singel eller som misjonær. Hensikten er alltid å snakke om aktuelle tema i krysningspunktet mellom tro og hverdag. Vi deler personlige vitnesbyrd og gode tips for kristenlivet. Tonen er ekte og livsnær, og vi opplever at podkasten dekker et behov for nettopp denne typen kristen formidling.

Tonje Fahre

Masterstipend: Forske på hvordan Disneyfilmen Viana kan brukes i trosopplæringen.

Tonje Fahre om oppgaven:

— I min masteravhandling søker jeg å bygge broer mellom en moderne Disney-film (Viana) og dagens trosopplæring. Som barne- og ungdomsarbeider i Den norske kirke, vet jeg selv hvor aktuelt dette temaet er. Hvordan kan trosopplærere (det være seg ansatte, frivillige eller foreldre) bruke tweens’ mediehverdag på en god måte, ved å skape dialog, støtte og utfordre det barna møter i sin hverdag? Dette skal studeres ved å bruke den populære Disney-filmen “Viana” som case for en film- og livssynsanalyse, med tweens som målgruppe.

  • Facebook
  • Twitter

Tonje Fahre skriver en masteravhandling om hvordan Disneyfilmen Viana kan brukes i dagens trosopplæring. Foto: privat

  – Jeg ønsker å gi trosopplærere og andre interesserte, inspirasjon, motivasjon og ressurser til å studere tweens’ mediehverdag med Bibelen i hånd. Slik kan vi bedre møte målgruppen der de er, med “dobbel lytting” fra populærkulturen på den ene siden, og kristen tro og lære på den andre.

Dan Kristoffersen

Oppmuntringsstipend til programproduksjon av radioprogrammet Gospeltoget.

– Hva er Gospeltoget?

– Gospeltoget er et musikkprogram for norsk gospelmusikk, og sendes på kanalen Ordentlig Radio. Et av målene med programmet er at kirkefremmed publikum skal få høre gospelkor- og musikere av høy kvalitet. Av og til kommer det gjester, og i fjor var både Trine Rein og Lewi Bergrud innom.

– Ordentlig Radio ble i fjor forøvrig nominert til årets radiokanal. Kanalen eies av flere norske artister.

– Hva går stipendet til?

– Jeg lager Gospeltoget på frivillig basis, og stipendet gjør at jeg lettere kan bruke tid på, samt kvalitetssikre en ganske omfattende jobb med både teknikk, produksjon og programledelse.

  • Facebook
  • Twitter

Dan Kristoffersen er produsent og programleder for Gospeltoget som sendes på kanalen Ordentlig Radio. Foto: Ingrid Skretting Helgor

Om programmet:

Gospeltoget sendes annenhver uke høsten 2018, fra september til desember. I tillegg vil artistintervjuer fra fjoråret snart legges ut som podcast på plattformer som Spotify.

Ingrid & Guro Handeland

Oppmuntringsstipend til podkasten Fundert, med tematikken tro i samfunnsdebatten for tankesmien Skaperkraft.

– Hva blir stipendet brukt til?

– Stipendet fra Tro & Medier blir brukt til produksjonskostnader for en episode av Fundert. Vi leier studio hos Moderne Media, som også klipper, lydredigerer og distribuerer episodene for oss.

– Hvorfor lager dere denne podkasten?

– Fundert er skapt av ønske om et forum hvor samfunnsengasjement med røtter i kristne verdier blir diskutert og løftet frem i lyset. Jeg skaper Fundert for at flere kristne skal ta til ordet i samfunnsdebatten, for at det ikke skal være flaut å snakke om troen sin og for at viktige samfunnstema blir ikke bare debattert om, men også snakket om.

  • Facebook
  • Twitter

Guro Handeland (t.v) lager podkasten Fundert sammen med sin søster for tankesmien Skaperkraft. Foto: privatSkaperkraft.no

– Hvem andre er med?

– Tankesmien Skaperkraft, Ingrid Handeland og jeg – Guro Handeland – er skaperne av Fundert. Simen Sørhaug har redigert promoteringsvideoen vår. Kim Sletbach Groustra er vår Moderne Media-produsent.

– Hva betyr det for deg å motta stipend fra Tro & Medier?

Det at Tro & Medier også mener at Fundert har en plass i media, har hjulpet meg til å tro mer på Fundert. Å motta oppmuntringsstipend har virkelig vært oppmuntrende og gitt meg ny giv i arbeidet med Fundert!

Om podkasten:

I dialog med fagpersoner og eksperter vil Skaperkraft-søstrene Ingrid & Guro Handeland dykke ned i Skaperkrafts satsningsområder – Tro & samfunn, Entreprenørskap & samfunnsbyggende verdiskaping og Migrasjon & integrering. Skaperkraft er en tankesmie som baserer seg på individets egenverdi og vårt felles ansvar for utvikling av et bærekraftig og inkluderende fellesskap, inspirert av Bibelens grunnleggende verdier og klassisk kristen tenkning. Vi ønsker med denne podkasten å gjøre det mer naturlig å snakke om tro i viktige samfunnsmessige problemstillinger, samtidig som vi gjør det lettere for folk å vite mer om problemet samfunnet står ovenfor.

Øivind Kringstad

Oppmuntringsstipend til videoproduksjon for foross.no

For Oss har laget 17 videoer på ett minutt hver hvor ett ord presenteres. For mennesker som er ukjent med kristen tro og samtidig til fornyede perspektiver og innhold for mennesker som allerede definerer seg som kristne. Seks videoer er nå ute og har til nå hatt over 50 000 visninger bare på Facebook. I tillegg kommer Instagram og noen visninger på YouTube.

– Dette synes vi er veldig bra og det viser at prosjektet har lyktes.

  • Facebook
  • Twitter

Øivind Kringstad . Foto: privat

Thomas Dubourcq

Oppmuntringsstipend til reise i forbindelse med prosjektet Witnes.

I arbeidet med prosjektet WITNESS, skal Dubourcq på studiebesøk til I Am Second for å lære hvordan de arbeider, ettersom de produserer videovitnesbyrd på en faglig sterk måte og skiller seg ganske kraftig ut i sammenheng.

– På en slik Amerikareise vil det være svært hensiktsmessig å knytte kontakter med flere parter. Det vil være helt nødvendig å få med større aktører med finansiell kraft om dette prosjektet skal bli så stort som det bør. Det er også slik at jeg tror en eller flere internasjonale organisasjoner, som en stor cellegruppebevegelse, en internasjonal tv-kanal eller andre bør involveres i dette. Dersom f.eks en cellegruppebevegelse med nedslagsfelt mange steder på jorden implementerer videoer med svært sterke vitnesbyrd fra den internasjonale kirken der ute i sitt pedagogiske opplegg, da vil historiene vi finner komme ut til mange og bygge de kristnes tro mange steder i verden. En slik tur kan altså måtte bli en reise hvor jeg muligens må hoppe innom flere byer for å forsøke å slå flere fluer i en smekk.

  • Facebook
  • Twitter
Thomas Dubourcq. Foto: Privat.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Frykter digital demens – danskene tar grep

Ingen bør få iPad før de er 15 år, sier forskningen som danske KLF, Kirke & Medier baserer sitt nye prosjekt på. – Hvis forskningen er sann må vi forholde oss til det som mediebrukere, sier Mikael Arendt Laursen. – En hel generasjon er i fare. – Å gi barn nettbrett er...

En iboende kraft til å endre historiens gang

De var bare en håndfull mennesker. En liten flokk som må ha vært fylt av motstridende følelser. Jesu oppstandelse sprengte alle grenser for hva de trodde var mulig og fylte dem med enorm glede. Samtidig forlot Jesus dem da han ble tatt opp til himmelen og gjorde dem...

Senter for Tro & Medier

}

Åpningstider

Mandag 09:00–15:00

Tirsdag 09:00–15:00

Onsdag er telefonen stengt

Torsdag 09:00–15:00

Fredag 09:00–15:00

BESØKSADRESSE

Fjøsangerveien 45

5054 Bergen

POSTADRESSE

Postboks 2420 Solheimsviken

5824 BERGEN

v

KONTAKT OSS

E-post: post@troogmedier.no

Tlf.: 56 31 40 50

Gave

Vipps: 55256

Kontonummer 3000.14.66824

Organisasjonsnr. 971 492 996

Nysgjerrig?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Tegning av kamera

Nysgjerrig?

Få vår rykende ferske mediekommentar, ukas ros og nyttige og gode saker rett i innboksen. Vi sender ut nyhetsbrev 2-3 ganger i måneden. Helt gratis!

Nå er det bare å lene seg tilbake å vente på vårt neste nyhetsbrev!

Share This