Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Veikart til en god offentlig debatt

av | 14. jun, 2020 | Nyheter

1. Hva vil du skrive om?

Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi retning til hele innlegget.

2. Hvorfor vil du skrive?

Kjenn etter hvorfor temaet engasjerer deg. Er det av kjærlighet til dine medmennesker? Er det fordi du vil kjempe for det som er sant, rett og godt? La 1 Kor 1, 1-3 være målestokken for om du skal skrive eller ikke.

3. Skriv med leseren for øye

Skriv det leseren er interessert i å lese, hellerenn det du ønsker å si. Dette kan være avgjørende for at innlegget kommer på trykk. Leseren må selvsagt ikke være enig med deg, men teksten bør ha en tematikk og en aktualitet som gjør at det blir lest.

4. Fortell en bedre historie

Noen ganger er det riktig å kritisere det destruktive, påtale urett og kjempe mot undertrykkelse. Men la alltid hovedtonen i ditt budskap være et «større ja». Ikke ha hovedfokus på det som bryter ned, men på en annen virkelighet som er vakker, gir liv og setter mennesker fri.

Last ned veikart-plakat ved å klikke på bildet over. 

5. Vær saklig

Det er ofte en styrke for en tekst å begrunne sine argumenter med forskning, sitater fra fagfolk og en god, logisk oppbygging av teksten. Saklighet blir som oftest møtt med respekt, også hos dem som er sterkt uenig i det du skriver.

6. Vekk engasjement

Forsøk å unngå selvfølgeligheter, lange, omstendelige utlegninger eller gjentakelser. Vær poengtert. Og vær gjerne kreativ i din tilnærming til tematikken. La leseren se saken fra en ny side, inviter til reeksjon – og om du skal bruke provokasjon, gjør det i godhet.

7. Inviter til videre dialog

Forsøk, så langt det lar seg gjøre, å ikke la innlegget blir en monolog. Åpne opp for en samtale, imøtese svarinnlegg og bidra til å skape et rom for en god dialog – ikke minst om tematikken er vanskelig og sensitiv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

#

Siste innlegg

$
Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

Northugs fall og Guds nåde

Northugs fall og Guds nåde

Av Jarle Haugland Å tilgi eller dømme. Å avvise eller omfavne. Å forstå eller å holde ansvarlig. Det er eksistensielle spørsmål som dukker opp når...

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

I over 25 år har Espen Ottosen deltatt i debattprogrammer hos NRK og TV2, diskutert livssyn på radio og skrevet debattinnlegg i alle de store avisene. I høst fikk han en sentral rolle da VGTV lanserte serien «Homoterapi».

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

VG skriver at utroskap er vakkert. Dagbladet antyder at sidesprang ikke alltid er utroskap. Det må da være mulig å formidle en bedre historie om seksualitet og samliv enn dette? Vi er overbevist om at mennesket er skapt for noe bedre. Vi tror at Guds historie om seksualitet og samliv er god og vakker. Derfor vil vi, mer enn å kjempe mot det destruktive, bidra til å fortelle en bedre historie

#
$