Vil du være aktiv deltaker eller passiv mottaker i ditt eget liv?
«Skjermfri uke» handler ikke først og fremst om å være uten skjermer i en uke. Det handler om hva du ønsker med livet og hva du synes er viktigst.
Harris jobbet tidligere som Google-ingeniør, men er nå en av de som roper varsku om effekten sosiale medier har på livene våre. Han beskriver også hvordan «liker»-knappen er utformet med det han kaller manipulasjonsdesign. Ifølge ham bruker bransjen kunnskap fra psykologien om hva som får folk til å bli avhengige når de utformer designet.
Lever et liksomliv på skjerm
Hjerneforsker og professor i nevropsykologi ved NTNU, Audrey van der Meer, bekrefter til TV 2 at vi kan bli hektet på skjermer. Hun mener det største problemet er det vi – eller barna våre – ikke gjør når vi stirrer på skjermene:
– Skjermer passiviserer, og små barn trenger å utforske og oppleve den ekte verden gjennom alle sansene og gjennom hele kroppen […] Hvis vi sitter bak en skjerm, så lever vi ikke livet på ekte, men et liksomliv gjennom en skjerm.
Nå er det ikke meningen å svartmale. Skjermbruk har definitivt sine positive sider og sosiale medier kan brukes til å oppmuntre og heie frem gode tiltak. Men bruk av skjermer, spesielt smarttelefoner, har for mange blitt en så integrert del av hverdagen at vi ikke lenger vet hvordan livet uten skjermer kan være.
Tid til mer fellesskap
I seks år har vi i Tro & Medier invitert til å bli med på «Skjermfri uke» i uka før påske. I år er det 16.-23.mars. Vi registrerer at det er mer oppmerksomhet rundt temaet nå enn tidligere. I løpet av den siste måneden har det vært saker om å ta skjermfri i Aftenposten, Bergens Tidende, TV 2, KK og NRK. Daglig leder for Tro & Medier, Jarle Haugland, ble spurt av KK om hvorfor vi har «Skjermfri uke»:
– Forskning tyder på at vi trenger en digital avrusning fordi skjermene har en så stor tiltrekkende effekt på oss. En uke uten skjerm vil også gi oss mulighet til mer fellesskap. Vi får tid til blikkontakt som er noe av det første vi mister når vi kikker ned i skjermen våre og som er et av de viktigste redskapene vi har for å bygge relasjoner.
Uka før påske
Vi i Tro & Medier vil derfor utfordre deg til å bli med på en ukes pause fra skjermene. Vi håper at denne uka kan inspirere til å tenke over hva du ønsker å bruke skjermene til. Henger det sammen med det som du dypest sett ønsker i livet?
Meld deg på «Skjermfri uke» på Facebook i dag. Der finner du tips til praktisk gjennomføring og andre innspill i dagene frem til 16.mars. Vi håper at uka før påske bidrar til oppstart av nye vaner også i påskeferien og resten av året. Ikke la deg flyte passivt med mediestrømmen, men ta aktive valg for hvordan du ønsker å bruke skjermene!

Har serien «Dødsenglene» noe relevant å si oss om aktiv dødshjelp?
Av Jarle HauglandDet er lenge siden jeg har sett noe så rystende som «Norge bak fasaden – Dødsenglene» på TV2. Gjennom tre episoder leder programlederne Janne Amble og Kadafi Zaman oss inn i en morbid underverden, der mennesker tilbyr å drepe mennesker som selv ikke...
Ukas ros: NRK Super setter fokus på nettovergrep
Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK Super for deres viktige og sterke video-serie under tema-uka "Nettovergrep – unngå å bli lurt på nett." Serien gir barn kunnskap om hvordan de kan beskytte seg på nettet og hva de skal gjøre hvis de havner i en vanskelig situasjon....
Ny satsning fra Tro & Medier og Jesus.net: – Vil formidle evangeliet på en relevant og moderne måte
– Vi er glade for endelig å kunne annonsere at Tro & Medier inngår et tettere samarbeid med Jesus.net, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier. Han røper at et vellykket partnerskap, som har vart i flere år, nå tas til nye høyder! Nettsiden...