Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil nå unge med evangeliet på nett

av | 7. jun, 2019 | Nyheter

Vil nå unge med evangeliet på nett

av jun 7, 2019

Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett.

De siste årene har Tro & Medier fått god respons på sine nettkurs rettet mot folk i alderen 40 pluss og 60 pluss. På omGud.net har de blant annet brukt videoserien «Velkommen hjem» med Egil Svartdahl og «Veien» med Johnn Hardang for å formidle troen.

– Nå ønsker vi å fokusere på en yngre målgruppe på 18 pluss og nå denne generasjonen med evangeliet. Vi ønsker å bruke sosiale medier og ulike plattformer, sier leder for omGud.net Kjetil Fyllingen til Kristelig Pressekontor.

Tro & Medier har ansatt Daniel Sæbjørnsen i en deltidsstilling for å jobbe spesielt med denne målgruppen. Han trekker blant annet fram NRK-serien Skam som et forbilde i hvordan man kan nå ungdommen på nett.

Daniel Sæbjørnsen blir en del av Tro & Medier og skal jobbe som prosjektleder for 18+-arbeidet til omGud.net.

– Skam ble populært mye takket være en induktiv tilnærming der man er der ungdommene er, lytter til dem og skaper gjenkjennelse. Vi må ta utgangspunkt i de unges opplevde behov og derfra lede dem inn til evangeliet, sier Sæbjørnsen, som også skal jobbe som menighetsplanter og forkynner ved siden av jobben i omGud.net.

Video tok av

Sæbjørnsen er ikke uerfaren når det gjelder å kommunisere på nett. En video han laget sammen med Mathias Haughom i vinter er vist over 36 000 ganger på Facebook og delt nesten 400 ganger.

– Videoen tok av mer enn vi hadde sett for oss. Det gjorde at jeg fikk øynene opp for at det her finnes muligheter for å nå mennesker i Norge og at vi trenger å komme på banen, sier 26-åringen til KPK.

Det var også denne videoen som gjorde at Tro & Medier fikk øynene opp for den unge forkynneren.

– Daniel er en ekstremt dyktig og relativt ung kommunikator. Vi fant ut det var en god klaff mellom det han ønsker å jobbe med og det vi prøver å få til, sier Fyllingen.

Avhengig av at kristne deler

I første omgang ønsker Sæbjørnsen å produsere flere korte videoer som kan treffe målgruppen han skal jobbe med. Den store utfordringen blir å nå ut til andre enn bare de kristne.

– Det er nok uunngåelig at videoene i begynnelsen særlig vil ha en appell for ungdommer som alt er troende, men det fantastiske med sosiale medier er at når noen liker eller deler så vekker det nysgjerrighet. Vi er avhengige av at det har en katalyserende effekt at kristne ungdommer liker og deler med sine nettverk av skolekamerater og -venninner, sier han.

Sæbjørnsen er opptatt av at videoene skal presenteres profesjonelt og ta ungdommen på alvor.

– Vi vil tenne et håp i dem som de ikke finner andre steder, først og fremst gjennom sosiale medier. Deretter vil vi skape nettkurs som kan ta dem mer i dybden og lede dem videre i en prosess fra søkende og nysgjerrige til å bli disipler, sier han.

Fyllingen bekrefter det finnes mye bra stoff for denne målgruppen på nett allerede, men mener det meste er rettet mot ungdom som allerede er en del av en kristen sammenheng.

– Vi ønsker å lage noe som kan treffe dem som ikke tror enda. Kanskje vi om et år kan se en godt etablert Insta- eller Snapchat-pastor, sier han. 

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil oppsummerer 2024

Kjetil Fyllingen, leder for OmGud.net, oppsummerer 2024 med vekst i kursdeltakere, nye nettkurs og bidrag til TV-serien om kristenretten. Han ser frem til lansering av en ny nettside for OmGud.net i 2025.

Alexis oppsummerer 2024

Alexis oppsummerer 2024

Alexis og teamet i HeltFri har i 2024 reist rundt i Norge og møtt over 12 000 mennesker for å dele kunnskap om identitet, seksualitet og kjønn. De har også utviklet flere spennende nye ressurser.

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til TV-aksjonen

Ukas ros går til TV-aksjonen

År etter år får de oss nordmenn til å tenke ut over oss selv, og sette fokus på en verdig sak som vi kan gi av vår overflod til. Dette fortjener ros, og Ukas ros går til TV-aksjonen.

Bønnedag for mediene på søndag

Bønnedag for mediene på søndag

Søndag er Bønnedag for mediene! Blir du med og løfter opp medieaktørene, mediekonsernene og kristne mediefolk til Gud i bønn?

Kjører tusenvis av mil for å snakke om porno

Kjører tusenvis av mil for å snakke om porno

ANGRIPES: – Når noen blir sinte på grunn av det jeg sier, må jeg lytte til hjertet deres og ikke til sinnet de viser. Det blir det noen veldig gode samtaler av, sier Alexis Lundh. Foto: Stein Gudvangen, KPK.

Ukas ros går til «Kompass»

Ukas ros går til «Kompass»

Det livssynsåpne samfunn må skape rom for samtale om tro og tvil. Nettopp dette gjør det nye radioprogrammet til NRK, «Kompass».

Jesus fikk ingen til å føle seg som en epleskrott

Jesus fikk ingen til å føle seg som en epleskrott

De var nakne, Adam og hans hustru, men de skammet seg ikke. Nakenhet og sårbarhet trenger først og fremst vern og beskyttelse i form av grenser og rammer. Her ligger også friheten til å utforske seksualiteten uten skam, for både kvinne og mann. Jeg er en av de som snakker frimodig om å vente med sex til ekteskapet, både til jenter og gutter.

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

I Lindmo på NRK hevdet komiker Einar Tørnquist at enhver ikke kan ha sin egen sannhet. Dette skriver Jarle om i ukas mediekommentar. Les og se om du er enig!

Ukas ros går til Spor

Ukas ros går til Spor

Spor tilrettelegger for forestillinger der ungdom med nedsatt funksjonsevne får delta og oppleve mestringsfølelse, mangfold og inkludering.

Podkasttips: Tut & Mediekjør

Podkasttips: Tut & Mediekjør

En statsråd, en pastor, og medier som ikke oppfører seg. Jarle Haugland anbefaler denne episoden av podkasten Tut og Mediekjør.

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Hverdagsrasisme og erfaringer som brune barn var ett av tema da Fredrik Solvang og Tinashe Williamson var gjester hos Lindmo på NRK fredag sist uke. Samtalen gjorde inntrykk, og vi vil gi denne Ukas ros til de to gjestene for deres åpenhet og ærlighet om dette såre og viktige temaet.

Definere, ikke bare reagere

Definere, ikke bare reagere

Av Jarle HauglandNylig hadde Tro & Medier sitt landsmøte, der tema var «Definere, ikke bare reagere – om å være et offensivt kristenfolk på...

Tv-arbeid for fremtiden

Tv-arbeid for fremtiden

Kristent TV-arbeid har fått en oppblomstring nå i koronatiden. Tro & Medier ønsker gode initiativ velkommen, men daglig leder Jarle...

Sannheten er under angrep!

Sannheten er under angrep!

Budskapet fra Jesus har gått fra århundrer til århundrer, helt frem til vår tid – og er fortsatt like høyaktuelt. Vi er tjenere for sannheten, kalt til å leve i sannheten og til gi mennesker sannheten som setter fri. Også når sannheten koster.

Be for stortingsvalget!

Be for stortingsvalget!

«Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre.»

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Hvis det er én prat vi trenger å ta, mer enn noen gang, så er det «pornopraten». Og det har nettopp blitt enda lettere – takket være «Pornoprat»!! Den oppvoksende generasjonen kommer til å være oss evig takknemlige.

#
$