Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Analyse av Ex on the Beach

av | 4. feb, 2019 | Nyheter

Analyse av Ex on the Beach

av feb 4, 2019

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge

Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig nivå bidrar til viktig innsikt og nyttige refleksjoner. Derfor har vi bestilt fire dybdeanalyser fra Damaris Norge, på Morgenandakten (NRK), Lovleg (NRK), Lykkeland (NRK) og Ex on the Beach (Discovery).

 

Analyse av Ex on the Beach

Ikke en serie for kristne Anne Solfrid Brennhovd står bak analysen av den kontroversielle realityserien Ex on the Beach på Discovery. Hun trekker også frem noen viktige punkter fra rapporten.

Last ned analysen av Ex on the Beach her.

  • Discovery forsvarer serien ved å si at den reiser spørsmål om hvilke grenser vi ønsker å ha, både som samfunn og som enkeltpersoner. Men kan vi bruke ekte mennesker i ekstreme situasjoner i slike sosiale eksperiment for å reise samtaler i offentligheten og rundt middagsbordet?
  • Vi kan ikke si at serien er uten moral. Den er bare en annen moral. Den er flytende og personlig, ikke objektiv og gitt av noe utenfor. Alt er lov, så lenge begge/alle godkjenner.
  • Utfordringen er at det ikke alltid er lett å reflektere over hva man faktisk ønsker å være med på når man er drevet av konkurranse, et behov for å skape drama for å få bli i serien, man er påvirket av et stort alkoholkonsum og en skrudd døgnrytme, i noen tilfeller sjalusi, konstant tett kontakt og lite annen stimulanse.
  • Serien viser oss at sex aldri er utelukkende personlig. Den er aldri løsrevet fra samfunnet vi lever i, til tross for at deltakerne hardnakket hevder at de ikke har noe med hvilke valg de andre i huset tar

Analysen er gjennomført av Anne Solfrid Brennhovd og Damaris Norge.

– Hvordan skal vi kristne forholde oss til en slik programserie?

– Det finnes som regel alltid noe i kulturen vi kan bekrefte i tillegg til det vi bør utfordre. Vi er alle skapt i Guds bilde, og vår kreativitet er et gjenskinn av Hans. Det tilhører sjeldenheten at man kategorisk sier nei til noe, uansett om man har på det mest bevisste filter – men her må man faktisk finne frem de store bokstavene. Ex on the Beach bør ikke konsumeres av kristne, mener Anne Solfrid Brennhov, Redaktør for Damaris´ nettside SnakkOmTro.no.

Samtidig mener hun at løsningen ikke er å stikke fingrene i ørene.

– Vi må forholde oss til at dette er underholdning, sier hun, og viser til tre punkter som vi kan jobbe med.

  • Vi må vise at vår fortelling er bedre
  • Vi må bidra til å ruste barn og unge til å se hvor grensene går
  • Snakke sant og tydelig om sex. Ex on the Beach driver seksualopplysning, til tross for hva Discovery hevder.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Gud kan gjøre tøffe ting til noe bra!

Gud kan gjøre tøffe ting til noe bra!

Allerede før de giftet seg, visste Elisabeth og Alexis at Gud hadde en spesiell plan for dem som ektepar. Nå reiser Alexis landet rundt og snakker til unge om identitet, seksualitet, kjønn og porno.   

#

Siste innlegg

$
– Vil være et trofast vitne for Jesus der jeg er

– Vil være et trofast vitne for Jesus der jeg er

– Jeg er glad jeg ikke er kalt til å være suksessfull, men til å være trofast, sa en glad Andreas Håtveit da han i 2016 mottok Medie­rosen fra Tro & Medier. Han fikk medierosen for sitt tydelige kristne vitnesbyrd i flere tv­program.

3 ting å tenke på til barne-tv

3 ting å tenke på til barne-tv

Hva husker barna best? Det de lærer på søndagsskolen en liten time i uka eller det de får innprentet gjennom timesvis med tv­-titting?

Når taushet snakker

Når taushet snakker

Barn og pornografi bør vekke en form for respons. Men tausheten knyttet til dette er skremmende. Jeg tror ikke det er med viten og vilje vi unngår å snakke, men skammen knyttet til pornografi er så sterk at den knebler oss.

«Du har et valg: Det handler om frihet»

«Du har et valg: Det handler om frihet»

Magnus Malm er ikke på internett. Han har ikke Facebook, Instagram-konto eller Snapchat. Han har ikke e-post eller smarttelefon. For å treffe ham må vi enten reise langt inn i de svenske skoger der han bor, eller ringe han på fasttelefonen og håpe at han svarer.

La oss be for mediene

La oss be for mediene

«Fake news»-trenden er lite tjenlig. Den står i veien for konkret og konstruktiv mediekritikk.

Navneendringen sett utenfra

I april gikk vi gjennom et navneskifte fra Familie & Medier til Tro & Medier. Vi spurte sentrale skikkelser i Åpne Dører, Frikirken og NLM om hva de tenkte om navneendringen.

Gir vi for lite ros til andre mennesker?

Tro & Medier har nylig delt ut Medierosen for 2017 til Salmer til alle tider på NRK. Dette gjør vi fordi det gode i mediene fortjener ros. Mennesker som lager innhold som bygger opp fortjener takk. Det er dessverre altfor lett å glemme.

Ukas ros til Tore Haugen

Ukas ros til «Noe på hjertet»

To digitale disipler, Maria Celine Lundeby og Ingebjørg Nandrup, gjør Jesus levende på nett gjennom sin podcast «Noe på hjertet».

#
$