Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hva vil det si å følge Jesus – i møte med voldsspill?

av | 1. nov, 2018 | Mediekommentaren

Hva vil det si å følge Jesus – i møte med voldsspill?

av nov 1, 2018

At barn og unge spiller mye dataspill, er unødvendig å fortelle. Ikke minst spiller gutter mye. I «Barn og medier»- undersøkelsen til Medietilsynet tidligere i år oppgav 44 prosent av guttene at de hadde spilt to timer eller mer dagen før. Blant jentene var tallet ti prosent.

Blant de mest populære spillene finner vi en rekke voldsspill. Fortnite, Leauge of Legend og Overwatch er tre eksempler på voldsspill som har fått 12-årsgrense og derfor er populært også blant barn.

Bør vi bekymre oss? Helt ærlig, jeg vet ikke. Jeg tror at bekymringen i tilfelle må være konkret og nyansert.

Forskningen gir ikke entydige svar på om det er skadelig å spille voldsspill. Noen er nok i større grad enn andre disponert for å påvirkes av spillets innhold. I tillegg kan forskningen vanskelig svare på langtidseffekter av vanskelig målbare størrelser som nestekjærlighet, medmenneskelighet og empati. Sløves våre sanser i møte med vold, og lærer vi at vold er en måte å løse konflikter på? Eller er det bare en avansert utgave av vår barndoms cowboy og indianer?

Som en kristen organisasjon ønsker vi også å ha med et annet aspekt. Hva sier Bibelen i møte med vår tids voldsspill? Hva tenker Gud når han ser menneskers engasjement i Fortnite eller Call of Duty?

Jeg tror vi trenger en teologi for voldsspill. Eller for å si det på en annen måte: Vi trenger en helhetlig forståelse av hvordan vi som kristne skal forholde oss klokt til vold i spill.

La meg advare med en gang: Dette blir mer refleksjon enn konklusjon. For å være helt ærlig, synes jeg det er vanskelig å komme med enkle råd og tydelige meninger om dette. Men det er for viktig til at vi kan la det ligge. Og derfor forsøker jeg å bryne meg på voldsspilltematikken i møte med Bibelen. Som disippel av Jesus, som far og som leder i Tro & Medier.

Jarle Haugland
daglig leder

Først det store bildet:

I begynnelsen skapte Gud. Og han skapte mennesket i sitt bilde, til å leve i fred med hverandre. Til å elske hverandre med en kjærlighet Gud hadde lagt i oss.

Syndefallet ødela dette. Vi vendte oss mot Gud og hverandre. Adam skyldte på Eva, Kain drepte Abel og de brutte relasjoners tilværelse var et faktum.

Siden da har menneskene kriget. Også med Guds godkjennelse. David drepte Goliat. Gideon kriget mot midjanittene. Og Samson var svært voldelig i sin kamp mot motstanderne.

Vi befinner oss i en kosmisk kamp der det gode kjemper mot det onde. Slaget ble avgjort ved Jesu død på korset. Men fortsatt står vi i denne kampen, mot «ondskapens åndehær i himmelrommet» (Ef 6,12). Og Johannes Åpenbaring tar i bruk brutal krigsretorikk for å beskrive Kristi endelige seier og herredømme.

Samtidig er vi kristne kalt til å elske våre fiender, velsigne dem som forbanner oss, gjøre godt mot dem som hater oss og be for dem som mishandler oss og forfølger oss (Matt 5,44).

Dette er deler av det bibelske bakteppet for våre liv. Og dermed også bakteppet for hvordan vi forholder oss til voldsspill. Ingen skal påstå at det er enkelt …

Kanskje følgende moment kan være et utgangspunkt:

Hva er spillets historie?

Hva er mitt oppdrag i spillet? Belønnes handlinger som er onde, som i Grand Theft Auto, eller står man i kampen for å beskytte det gode eller befri mennesker fra undertrykkelse? Og hva med Fortnite, som bare handler om å drepe andre og stå igjen alene til slutt?

Hvordan er spillets grafikk?

Noen spill har svært realistiske skildringer av vold. I andre spill, derimot, forsvinner bare den «drepte», og i noen tilfeller dukker personen opp igjen etter å ha fått «nytt liv». Det er også forskjell om man kjemper mot mennesker eller fantasifigurer.

Er det skadelig?

Som nevnt, kan det være vanskelig å svare enkelt på det spørsmålet. Men om voldspill er skadelig kan være et godt tema for samtale med sine barn. Ikke start samtalen med konfrontasjon, men kanskje heller med et åpent: «Hva tenker du om det du gjør i spillet?» Inviter til felles refleksjon, til å finne forholdet mellom fiksjon og virkelighet, påvirkning og «ufarlig underholdning».

Og som kristne må vi i tillegg spørre om mer enn dette. Er det for eksempel greit å spille spill der man går inn i handlinger som bryter med det å være disippel av Jesus? Spillverdenen er vel ikke en «frisone» for den kristne tro? Også der må vi spørre oss hva det vil si å følge Jesus, hvordan vi kan gå i fotsporene til han som er veien, sannheten og livet.

Hva kan vi lære i spillene? Og hva må vi si nei til?

På sitt beste kan spillene lære oss opp i kampen mellom det gode og det onde, der vi kjemper mot urett og står opp mot undertrykkelse. Slik sett kan disse spillene bidra til å øke empati og styrke kampen for de svake. Men det krever høy bevissthet, noe som fort kan forsvinne når adrenalinet pumper.

På den andre siden kan spill på sitt verste redusere menneskeverdet, der vold og drap blir gjort til underholdning. Hva kan vi som kristne bekrefte ut fra Bibelen? Og hva må vi som kristne si nei til? Dette er samtaler som kan være gode å ta med barna deres.

Kanskje mitt beste innspill foreløpig er følgende:

Involver deg i barnas spill. Snakk med dem, vær interessert, spør og vær gjerne med og spill. La det være utgangspunkt for noen viktige samtaler om å være et barn av Gud og en etterfølger av Jesus, midt i deres spillhverdag.

Dette er et tema som må jobbes videre med. Jeg utfordrer gjerne teologer og teologiske institusjoner til å forske på området. Jeg inviterer foreldre og andre til å komme med refleksjoner og tilbakemeldinger til oss i Tro & Medier. Og vi vil jobbe videre med temaet, slik at vi kan hjelpe hverandre til å se hva det vil si å følge Jesus – også i møte med voldsspill.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Er beskyttelse av barn en trussel mot demokratiet? 

Det var en underlig, på grensen til absurd, opplevelse å overvære debatten som Tro & Medier arrangerte i samarbeid med Norges Kristne Råd og tankesmien Skaperkraft på Arendalsuka. Tema var representantforslag fra SV, Rødt og KrF om å innføre nettpornofilter på...

La det bli lyd i sommer!

Her er noen av grunnene til at jeg liker å jobbe med lyd (aka podkast).   Er du glad i lyd? Det er jeg. Gode lydminner fra oppveksten  Jeg er så gammel at jeg husker barnetimen på radio. Lørdag ettermiddag var det fast rutine å...

Med blikket på skjermen

Pastor og forfatter Torbjørg Oline Nyli er sikker på at Paulus ville reagert på vår mobilbruk om han skrev brev til menighetene i dag.   

#

Siste innlegg

$
Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

I Lindmo på NRK hevdet komiker Einar Tørnquist at enhver ikke kan ha sin egen sannhet. Dette skriver Jarle om i ukas mediekommentar. Les og se om du er enig!

Ukas ros går til Spor

Ukas ros går til Spor

Spor tilrettelegger for forestillinger der ungdom med nedsatt funksjonsevne får delta og oppleve mestringsfølelse, mangfold og inkludering.

Podkasttips: Tut & Mediekjør

Podkasttips: Tut & Mediekjør

En statsråd, en pastor, og medier som ikke oppfører seg. Jarle Haugland anbefaler denne episoden av podkasten Tut og Mediekjør.

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Hverdagsrasisme og erfaringer som brune barn var ett av tema da Fredrik Solvang og Tinashe Williamson var gjester hos Lindmo på NRK fredag sist uke. Samtalen gjorde inntrykk, og vi vil gi denne Ukas ros til de to gjestene for deres åpenhet og ærlighet om dette såre og viktige temaet.

Definere, ikke bare reagere

Definere, ikke bare reagere

Av Jarle HauglandNylig hadde Tro & Medier sitt landsmøte, der tema var «Definere, ikke bare reagere – om å være et offensivt kristenfolk på...

Tv-arbeid for fremtiden

Tv-arbeid for fremtiden

Kristent TV-arbeid har fått en oppblomstring nå i koronatiden. Tro & Medier ønsker gode initiativ velkommen, men daglig leder Jarle...

Sannheten er under angrep!

Sannheten er under angrep!

Budskapet fra Jesus har gått fra århundrer til århundrer, helt frem til vår tid – og er fortsatt like høyaktuelt. Vi er tjenere for sannheten, kalt til å leve i sannheten og til gi mennesker sannheten som setter fri. Også når sannheten koster.

Be for stortingsvalget!

Be for stortingsvalget!

«Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre.»

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Hvis det er én prat vi trenger å ta, mer enn noen gang, så er det «pornopraten». Og det har nettopp blitt enda lettere – takket være «Pornoprat»!! Den oppvoksende generasjonen kommer til å være oss evig takknemlige.

Ukas ros går til Thomas Neteland!

Ukas ros går til Thomas Neteland!

Jeg synes det er nydelig at Thomas Neteland velger å bruke sin stemme der menge tier. Thomas har en betydelig kontaktflate og er en rollmodell for mange. At han velger å uttale seg tydelig om hvordan Onlyfans er skadelig viser klart hans omsorg for hele mennesket. Han våger å tale sannhet og lys inn i det det som er mørkt og destruktivt.

Jeg ble tipset av en venn

Jeg ble tipset av en venn

«Gå fram med visdom blant dem som står utenfor, og bruk den dyrebare tiden godt» oppfordrer Paulus i Kolosserne 4, 5. Kanskje det neste gang er din venn som får svar på sin hjemlengsel?

Ukas ros går til podkasten Vendepunkt!

Ukas ros går til podkasten Vendepunkt!

I podkasten Vendepunkt intervjuer og snakker hun med mennesker som har fått livene sine snudd på hodet etter et møte med Jesus. Mennesker som gikk fra å være hardbarka ateister, til å bli fylt med Guds kjærlighet og få livene sine helt forvandlet. Dette fortjener Ukas ros!  

Ukas ros går til Presten Per !

Ukas ros går til Presten Per !

Presten Per får denne Ukas ros for å på en morsom og imponerende måte ta med seg troen, evangeliet og ikke minst, jobben, inn på...

#
$