Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvor har du ditt blikk?

av | 30. mai, 2023 | Mediekommentaren

Hvor har du ditt blikk?

mai 30, 2023

Av Daniel Sæbjørnsen

Det var en søndags kveld. Jeg hadde hatt et foredrag for mange unge voksne et sted i Norge. I etterkant var jeg stresset og følte meg andpusten. Men hvorfor det? Etter å ha tenkt over opplevelsen, måtte jeg erkjenne at jeg underveis i formidlingen hadde prøvd å lese, tolke og tilfredsstille lytternes tilsynelatende ønsker. Men etter å ha drevet med formidling i mange år, burde jeg vel være forbi det stadiet at jeg søkte lytternes applaus. Jeg var jo der for å betjene dem, ikke for at de skulle bekrefte meg. I etterkant formulerte jeg huskeregelen for meg selv: «Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse!» 

Denne formuleringen opplever jeg stadig å være sann i mitt liv, men jeg er overbevist om at det gjelder de fleste av oss – i vårt samfunn og i møte med medieverdenen rundt oss. Det gjelder tenåringsjenten som har oppdatert profilbildet på sosiale medier og våker med sitt blikk over hvor mange likes og kommentarer som tikker inn. Vil hun bli bekreftet eller forkastet? Eller det unge ekteparet som for første gang skal invitere foreldre hjem til seg for julefeiring i sitt nye hjem. Blikket våker over foreldrenes respons, alt fra pynt til pinnekjøtt. Vil de bli bekreftet – litt, mye eller ingenting?  

 

Eksemplene er endeløse, siden vi alle søker bekreftelse fra hverandre. På samme måte som behovet for mat, drikke, søvn og sol må bli møtt, kommer en ikke unna at vår sjel lengter etter bekreftelse – i dypeste forstand kjærlighet. Dette får tankene til å gå tilbake til sosiologistudiene mine, der vi lærte teorien til George Herbert Mead. Han mente at et barn ikke kjenner seg selv i et vakuum, men blir kjent med seg selv gjennom øynene til de andre. Når vår adferd og ord blir bekreftet, da fortsetter vi med den. Når vi blir sosialt sanksjonert, så avstår vi fra den adferden. Mead påpeker at det er de signifikante andre – reaksjonene til de viktigste personene i vårt liv, som veier tyngst.  

 

Å søke bekreftelse er dermed uunngåelig, det er noe vi alle trenger. Som en av mine veiledere har lært meg, nemlig at vi henter fort vår bekreftelse fra vår relasjonsverdi ovenfor andre og vår prestasjonsverdi i møte med hva vi får til. I seg selv er ikke dette feil – tvert imot er det til en viss grad nødvendig. Men vi «blander fort kortene» ved at våre relasjoner og prestasjoner får definere vår egenverdi. Da begynner vi å konstruere livet på skjørt fundament. For den ene dagen er du på høyden når fotballkarrieren vinner trofeene, men den dagen kneskaden gjør seg gjeldende, er hele din verdi forduftet som solen i Bergen.  

 

Dagens unge, som bruker timevis med skjerm hver dag, kan stå i fare for at det er her de signifikante stemmene i livet finnes. Dermed står man i fare for at dette blir arenaen for bekreftelse. Ikke minst de signifikante ideal av skjønnhet, styrke og livsstil som blir presentert gjennom retusjerte influensere som alltid ligger «hakket foran» deg. Din egenverdi blir aldri bekreftet for den du er, med ditt utgangspunkt. Eller for den voksne familiefaren som alltid må løpe gjennom livet, siden den «perfekte karriere» hvor en endelig vil oppnå bekreftelse, alltid virker å være «i morgen».  

 

Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse. I møte med våre barn – måtte vi hjelpe dem enda mer offline, slik at de kan hente sin bekreftelse i virkelig facetime med foreldre, familie og venner som kan bekrefte deres egenverdi. Oss voksne – måtte vi slutte å løpe etter løgnene om at «litt bedre lønn», «litt mer vellykket vennekrets» og «en enda strammere sommerkropp» vil gi oss bekreftelsen vi lengter etter. Måtte vi heller finne det i det vi allerede har, og ikke minst i dem vi allerede har. Dette er et langt bedre og tryggere fundament for vår egenverdi enn flakkende trender og følgere som forsvinner.  

 

Men likevel tror jeg det finnes et enda tryggere fundament enn selv den beste familie av signifikante andre, nemlig Skaperen selv. I vår verden, ja, selv i en god familie, må vi alle til en viss grad mestre vår identitet, men ved å tro på Jesus får vi motta vår identitet. Her finnes en bekreftelse uavhengig av vår prestasjon, som heller hviler fullt og helt på vår posisjon som et barn av Gud og tilgitt i Jesus Kristus. Her kan du bo trygt, siden bekreftelsen står fast, for alltid! 

 

Hvor har du ditt blikk?  

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

#
$