Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

av | 28. mai, 2020 | Mediekommentaren

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

mai 28, 2020

Foto: NRK

Av Jarle Haugland

daglig leder i Tro & Medier

Hvordan skal NRK forholde seg til tro og livssyn? Spørsmålet er aktualisert etter kanalens dekning av den muslimske høytiden id. Programmet har skapt reaksjoner, og tirsdag var det kommet inn 360 henvendelser til Kringastingsrådet, de fleste av dem negative. Noen gikk så langt at de omtalte programmet som «propaganda for islam». I møte med slik retorikk kan det være på sin plass å oppfordre til å puste med magen. 

Tro & Medier er en kristen medieorganisasjon som arbeider for kristen tro og gode verdier i mediene. Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i medielandskapet. Betyr det at vi dermed bør være kritiske til at NRK hadde en markering av en muslimsk høytid? Nei, ikke nødvendigvis. 

Det kan være klokt å lytte til Os Guinness, forfatter, dr.phil fra Oxford og apologet, som i boka «Global Public SquareReligious Freedom and the Making of a World Safe for Diversity» tegner opp tre ulike modeller for samfunnets relasjon til livssyn: «The naked public square», «the sacred public square» og «the civil public square». 

«The naked public square» vil forfektes av dem som ønsker å holde religioner og religiøse uttrykk borte fra det offentlige rom. Frankrike vil være et eksempel på en mild variant, mens Nord-Korea er et eksempel på en hard og brutal versjon av «the naked public square». I vårt land vil vi finne antydninger til dette ståstedet, for eksempel i argumentet om at «tro er en privatsak». 

«The sacred public square», derimot, er en offentlighet der gitte religioner eller ideologier befinner seg i en monopolistisk eller foretrukket posisjon på bekostning av andre livssynGuinness trekker frem The Church of England som en mild versjon av denne modellen, og for oss i Norge er det naturlig å se til Den norske kirkes posisjon gjennom flere hundre år. Mens i den strenge enden, finner vi brutale eksempler på modellen i land som Iran, Saudi-Arabia og Afghanistan under Taliban.  

Guinness hevder: «Det som er klart er at ingen av de to modellene, med sine varianter på begge sider, oppfyller kravene for frihet og rettferdighet for alle i møte med det eksploderende mangfoldet i vår globale tidsepoke» (min overs.). 

Som et alternativ til de to modellene, lanserer Guinness «a civil public square». Dette er en offentlighet der borgere av alle trosretninger og livssyn står fritt til å engasjere seg i «det offentlige torg». Guinness påpeker at dette må gjøres på en måte som ivaretar rettferdighet og frihet for alle andre livssyn.  

I Norge har Stålsett-utvalget vært inne på noe av det samme i rapporten «Det livssynsåpne samfunn» fra 2013. I ett av åtte grunnleggende prinsipper sier de: «Alle bør akseptere å bli eksponert for andres tros- og livssynspraksis i det offentlige rom» og utdyper: «Utvalget mener at religion og livssyn ikke bare hører hjemme i folks private rom og liv – eller i lukkede fellesskap knyttet til tros- og livssynssamfunnenes interne virksomhet. Tros- og livssynspraksis må også kunne utfolde seg i det offentlige rom». 

Guinness peker på at det finnes forskjellige feller å gå i i møte med en slik modell. For eksempel viser han til en vanlig misforståelse at «a civil public square» oppnås gjennom å lete etter en minste fellesnevner, enten ved å fjerne alle «merkelapper» eller særegenheter, eller ved å kun vektlegge religionsdialog. Førstnevnte avskriver Guinness og understreker viktigheten av at man i denne modellen beskytter og debatterer ulikheter, ikke eliminerer dem. Religionsdialog, på sin side, er nyttig, men rekker bare et stykke på vei. Det kan ligge viktig forsoning i slik dialog, men som oftest vil dette kun inkludere noen religioner og ikke alle. Og sekularister vil vanligvis ikke bli inkludert i slik religionsdialog, hevder Guinness. Religionsdialog vil også fort kunne overse ulikhetene, og vi trenger å utforske nærmere hva disse ulikhetene betyr i virkeligheten. Forskjeller gjør en forskjell, sier Guinness, både for individer og for hele samfunn og til og med sivilisasjoner. Ulikhetene er viktige, og de må bli diskutert ærlig og fryktløst. Han påpeker også at «the civil public square» beskytter friheten til å være trofast, ikke minst trofast mot egne trosoverbevisninger.  

I lys av dette er NRKs sending «Festen etter fasten: Id mubarak» viktig. Dette er ikke «propaganda for islam», men en allmennkringkaster som tar på alvor at vårt land består av flere ulike livssyn, og som bidrar til et livssynsåpent samfunn. Livssynsformidling og livssynsjournalistikk er to svært viktige deler av medienes samfunnsoppdrag, noe som ofte havner i medienes blindsone. Vi må hente disse frem, heve statusen på dem og forstå hvor viktig det er at mediene bidrar til økt forståelse for menneskers tro og livssyn. For forståelse forebygger fordommer. Så var «Festen etter fasten» mer formidling enn journalistikk. Det er helt i orden. Journalistikken og religionskritikken kan komme ved andre anledninger. 

Tro & Medier mener ikke at alle religioner dypest sett er like og at mange ulike veier fører til Gud. Vi tror det er viktige vesensforskjeller mellom islam og kristen tro. Og forskjellene utgjør en forskjell, for å sitere Guinness. Derfor vil vi frimodig og trygt formidle budskapet om Jesus, Guds sønn, som eneste vei til Gud, som den eneste frelser. Men vi ønsker ikke å gjøre det i en «monopol-situasjon». Vi ønsker å stå sammen med mennesker fra alle livssyn, på det åpne torget, der alle har like rettigheter og like muligheter til å komme til orde. Og her, i det livssynsåpne samfunnet – også med NRK som en viktig plattform – har både forkynnelse, religionsdialog og religionskritikk sin rette plass. Det betyr at man både kan ønske muslimer «imubarak» samtidig som man har en aktiv, offentlig debatt om hvilken tro og hvilke verdier som er godt for mennesker og samfunn. Jeg er trygg på at det kristne budskapet består prøven i møte med all verdens livssyn. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Er beskyttelse av barn en trussel mot demokratiet? 

Det var en underlig, på grensen til absurd, opplevelse å overvære debatten som Tro & Medier arrangerte i samarbeid med Norges Kristne Råd og tankesmien Skaperkraft på Arendalsuka. Tema var representantforslag fra SV, Rødt og KrF om å innføre nettpornofilter på...

La det bli lyd i sommer!

Her er noen av grunnene til at jeg liker å jobbe med lyd (aka podkast).   Er du glad i lyd? Det er jeg. Gode lydminner fra oppveksten  Jeg er så gammel at jeg husker barnetimen på radio. Lørdag ettermiddag var det fast rutine å...

Med blikket på skjermen

Pastor og forfatter Torbjørg Oline Nyli er sikker på at Paulus ville reagert på vår mobilbruk om han skrev brev til menighetene i dag.   

#

Siste innlegg

$
Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

I Lindmo på NRK hevdet komiker Einar Tørnquist at enhver ikke kan ha sin egen sannhet. Dette skriver Jarle om i ukas mediekommentar. Les og se om du er enig!

Ukas ros går til Spor

Ukas ros går til Spor

Spor tilrettelegger for forestillinger der ungdom med nedsatt funksjonsevne får delta og oppleve mestringsfølelse, mangfold og inkludering.

Podkasttips: Tut & Mediekjør

Podkasttips: Tut & Mediekjør

En statsråd, en pastor, og medier som ikke oppfører seg. Jarle Haugland anbefaler denne episoden av podkasten Tut og Mediekjør.

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Ukas ros går til Tinashe Williamson og Fredrik Solvang

Hverdagsrasisme og erfaringer som brune barn var ett av tema da Fredrik Solvang og Tinashe Williamson var gjester hos Lindmo på NRK fredag sist uke. Samtalen gjorde inntrykk, og vi vil gi denne Ukas ros til de to gjestene for deres åpenhet og ærlighet om dette såre og viktige temaet.

Definere, ikke bare reagere

Definere, ikke bare reagere

Av Jarle HauglandNylig hadde Tro & Medier sitt landsmøte, der tema var «Definere, ikke bare reagere – om å være et offensivt kristenfolk på...

Tv-arbeid for fremtiden

Tv-arbeid for fremtiden

Kristent TV-arbeid har fått en oppblomstring nå i koronatiden. Tro & Medier ønsker gode initiativ velkommen, men daglig leder Jarle...

Sannheten er under angrep!

Sannheten er under angrep!

Budskapet fra Jesus har gått fra århundrer til århundrer, helt frem til vår tid – og er fortsatt like høyaktuelt. Vi er tjenere for sannheten, kalt til å leve i sannheten og til gi mennesker sannheten som setter fri. Også når sannheten koster.

Be for stortingsvalget!

Be for stortingsvalget!

«Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre.»

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Ukas ros går til forfatterne av Pornoprat

Hvis det er én prat vi trenger å ta, mer enn noen gang, så er det «pornopraten». Og det har nettopp blitt enda lettere – takket være «Pornoprat»!! Den oppvoksende generasjonen kommer til å være oss evig takknemlige.

Ukas ros går til Thomas Neteland!

Ukas ros går til Thomas Neteland!

Jeg synes det er nydelig at Thomas Neteland velger å bruke sin stemme der menge tier. Thomas har en betydelig kontaktflate og er en rollmodell for mange. At han velger å uttale seg tydelig om hvordan Onlyfans er skadelig viser klart hans omsorg for hele mennesket. Han våger å tale sannhet og lys inn i det det som er mørkt og destruktivt.

Jeg ble tipset av en venn

Jeg ble tipset av en venn

«Gå fram med visdom blant dem som står utenfor, og bruk den dyrebare tiden godt» oppfordrer Paulus i Kolosserne 4, 5. Kanskje det neste gang er din venn som får svar på sin hjemlengsel?

Ukas ros går til podkasten Vendepunkt!

Ukas ros går til podkasten Vendepunkt!

I podkasten Vendepunkt intervjuer og snakker hun med mennesker som har fått livene sine snudd på hodet etter et møte med Jesus. Mennesker som gikk fra å være hardbarka ateister, til å bli fylt med Guds kjærlighet og få livene sine helt forvandlet. Dette fortjener Ukas ros!  

Ukas ros går til Presten Per !

Ukas ros går til Presten Per !

Presten Per får denne Ukas ros for å på en morsom og imponerende måte ta med seg troen, evangeliet og ikke minst, jobben, inn på...

#
$