Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av | 16. okt, 2019 | Mediekommentaren

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av okt 16, 2019

Bibelen starter med at Gud skapte himmelen og jorden. Ut av ingenting skapte han alt. Videre utover i Første Mosebok kan vi lese om Gud som en skapende Gud. Og kronen på verket var at han skapte oss, mennesker, i sitt bilde.  

«Kreativitet er en skapende evne, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt.» 

Dette er definisjonen på kreativitet, ifølge Wikipedia. 

Siden vi som mennesker er skapt i Guds bilde, må det vel bety at alle mennesker er født kreative med evnen til å skape?

Simen Søvik
kommunikasjonsleder, Tro & Medier

I Lukas kapittel 5 blir vi kjent med en kompisgjeng som ønsker å bringe sin lamme venn til Jesus. Men i det de kommer frem til huset hvor Jesus befinner seg oppdager de at det er fullt. De kommer seg ikke inn til Jesus.  

«Men fordi det var uråd å få ham inn på grunn av trengselen, gikk de opp på taket, fjernet noen takstein og firte ham ned på båren, midt foran Jesus.» (Lukas 5,19). 

Det oppstod et problem, en utfordring, men de så en løsning. De brukte sin kreativitet og skapte en ny dør inn til Jesus. Dette er en fantastisk historie som formidler mye, men la oss dvele ved starten på historien – kompisgjengen som åpnet taket og firte vennen ned. 

Kreativitet blir definert som en skapende evne – oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Det er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag i alle situasjoner for å skape forandring og fornyelse.  

Som kompisgjengen på taket tror jeg på Guds kraft i det jeg gjør. Sammen med Den hellige ånd kan jeg ta det et skritt videre. Jeg kan bruke min kreativitet og la Den hellige ånd fylle mine løsninger med sin kraft. På den måten kan vi åpne nye dører, så mennesker får møte Jesus, der vi er – om det er på jobben som håndverker, sykepleier, programskaper eller journalist. Eller om det er på fritiden i ungdomsklubben, i kirken eller i sosiale medier. 

Vi er skapt til å skape og i dag har vi en utrolig mulighet gjennom digitale medier til å skape noe nytt som åpner dører inn til Jesus. Jeg vet ikke hva kompisgjengen tenkte da de sto utenfor huset, men kanskje var det en som sa: «Vi må få ham inn en annen vei». En annen svarte kanskje: «Kan vi få ham inn via taket?» og en tredje sa: «Hvis vi fjerner noen takplater kan vi fire ham ned». De sto sammen, de tenkte sammen og de skapte sammen.  

26. oktober ønsker vi å samle kristen-Norge til MELT, en kreativ mediekonferanse. Årets tema er kreativitet. Ordet kan høres svevende ut, men vi ønsker å gjøre det så håndfast som mulig for deg som kommer, slik at du kan ta i bruk de verktøyene vi gir deg i løpet av dagskonferansen.  

Tematikken er aktuell for alle, men som en mediekonferanse bærer seminarene preg av at vi ønsker å nå alle som jobber innen medier og kommunikasjon – både de profesjonelle og dem som er frivillige i organisasjoner og menigheter. 

Hvordan bruker ditt kristne fellesskap kreativiteten til å åpne dører? Legges det til rette for menneskers kreativitet eller handler det om å fylle et eksisterende program? Driver misjonsoppdraget dere til å tenke på stadig nye måter å føre mennesker til Jesus på? 

Når kompisgjengen i Lukas 5 hadde firt vennen ned gjennom hullet i taket, oppstod et møte mellom jord og himmel, mellom menneskers bønn og Guds svar, mellom menneskers kreativitet og Guds kraft. Jesus helbredet den lamme, og «straks reiste mannen seg foran øynene på dem, tok båren han hadde ligget på, og gikk hjem mens han lovpriste Gud. Alle ble helt ute av seg av undring og priste Gud. De ble grepet av frykt og sa: “I dag har vi sett det utrolige!”» (Lukas 5,25-26) 

Slik ønsker vi at mennesker også skal respondere når de møter Guds kraft i vår kreativitet. For å låne ord fra Paulus: «Kristi kjærlighet tvinger oss.» 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til TV2 og varslerne for Under Guds øyne

Ukas ros til TV2 og varslerne for Under Guds øyne

– Tonje og TV 2 har behandlet historien min med den ytterste respekt og varsomhet. Mitt største håp er at den kan hjelpe andre i lignende situasjoner, sa Veronika Yael Hægeland, tidligere medlem av Sannhetens Ord, til Lister24 etter premieren på dokumentarserien Under...

Fikk du med deg dette? Uke 48

Fikk du med deg dette? Uke 48

TV2: Unge strømmer til frimenighetene De frie menighetene utenfor Den norske kirke opplever en økning i antall unge medlemmer, melder TV 2 i en ny reportasje. – Det er veldig mange unge som kommer hit nå. Vi ser at mange setter pris på å ha folk å støtte seg på i...

Jeg heier på gutta i Avlogga!

Jeg heier på gutta i Avlogga!

Nylig lanserte NRK serien «Avlogga» som følger to småbarnsfedre som velger å leve uten smarttelefon i et helt år – et spennende eksperiment som utfordrer oss til å reflektere over egen mobilbruk. Kanskje er det ingen tilfeldighet at det nettopp er småbarnsforeldre vi...

#

Siste innlegg

$
Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Det var nok flere som hevet øyenbrynene da Fantorangen skulle være med og synge «Du grønne, glitrende tre» på NRKs nasjonale julelystenning. Her var teksten endret slik at den blanke stjernen nå skulle minne oss om «vår jul», og ikke om «vår Gud», slik originalteksten er.

Gjenoppdag advent!

Gjenoppdag advent!

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Ukas ros går til Rune Bjerga

Ukas ros går til Rune Bjerga

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

#
$