Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Isolasjon eller kameleon?

av | 2. mai, 2018 | Nyheter

Isolasjon eller kameleon?

av mai 2, 2018

Jesus kaller oss kristne lys og salt. Vi skal påvirke uten å gå i ett med omgivelsene. Det utfordrer oss til å tenke gjennom hvilke muligheter vi har i vårt mediesamfunn.

«Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde. De er ikke av verden, slik jeg ikke er av verden. Hellige dem i sannheten, ditt ord er sannhet. Som du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden.»

Joh 17, 15-18

Opp gjennom historien har kristne forholdt seg til verden – eller kulturen – de lever i på ulike måter. I boken Christ & Culture har teologen H. Richard Niebuhr delt tilnærmingene i fem forskjellige kategorier. Boken kom ut i 1951 og er en av de mest betydningsfulle teologiske bøkene om kultur det siste århundret. De fem kategoriene i boken er fremdeles nyttige som utgangspunkt for egen refleksjon.

«Flukt», «tilpasning» og «oppsplitting» er tre grøfter vi kristne ofte faller i når vi søker å leve med Jesus som Herre og samtidig er sendt til verden for å elske vår neste. Med denne forenklede oversikten ønsker vi å inspirere til videre refleksjon over hva det vil si å følge Jesus som Herre i vår del av verden.

Halldis B. Volle
Skribent, Tro & Medier

1. Kristus mot kulturen

Å være lydig mot Kristus innebærer å avvise kulturen og samfunnet man lever i. Det blir derfor et sterkt skille mellom Guds barn og verden. Kristne med denne tilnærmingen kan sees på som ekskluderende. Likevel gir dette mening i kulturer der man må stå imot majoriteten, for eksempel under nazismen i Tyskland.

2. Kristus i kulturen

Denne tilnærmingen står i sterk kontrast til den forrige. Lojaliteten til Jesus tilpasses rådene vitenskap og filosofi og Jesus sees på samfunnets Messias, som oppfyller håp og lengsler. Jesus er kilden til alt godt og en stor lærer. «Den kulturelle kristne» føler seg hjemme i kulturen han eller hun lever i. Det som står i Jeremia 29,7 utfordrer oss til å finne oss til rette der vi bor: «Dere skal fremme fred for den byen som jeg har ført dere til i eksil, og be til Herren for den! For når den har fred, har også dere fred.»

3. Kristus over kulturen

Ut fra denne tilnærmingen velger ikke kristne mellom lojalitet til Jesus eller kulturen, men lener seg mot både «Kristus og kulturen» siden Gud bruker det ypperste som finnes i kulturen. Det kan derfor bli vanskelig å skille mellom hva som er Guds nåde og hva som er den menneskelige kulturs gjerninger. Denne tilnærmingen omtales som «den kristne syntesen», en sammensmelting av ulike deler til en helhet.

4. Kristus i paradoks med kulturen

Lojalitet til Kristus, men samtidig ansvar for kulturen man lever i, kjennetegner denne tilnærmingen. Historien sees på som en kamp mellom tro og vantro og mellom løfter og oppfyllelse. Det er en pågående konflikt mellom Gud og menneskeheten. Menneskenes synd gjennomsyrer og lager ødeleggende merker innen både arbeid og kultur. Lojaliteten til Jesus er i tilsynelatende motsetning til kulturen kristne lever i. Denne tilnærmingen ligner på «Kristus mot kulturen», men der den første kategorien maner til aktiv motstand ligner dette mer på kritisk distanse og tilbaketrekning.

Tidslinje for
kristen tro i Norge

  • Før år 1000: Førkristen tid
  • Cirka år 1000: Kristningen
    av Norge og katolsk middelalder
  • 1537: Reformasjonen
  • 1700-1800-tallet:
    Pietismen og haugianismen
  • 1800- og tidlig 1900-tallet:
    Vekkelseskristendom
  • Cirka 1950-:
    Pluralisme og sekulariserin.
  • Etterkristen tid:

Det er mennesker som skaper historie. Nå er det vi som har fått misjonsoppdraget av Gud. Vi er verdens lys. Og vårt oppdrag er ikke å gjenskape fortiden, men å bygge Guds rike og vinne men- nesker for evigheten. Bruker vi mulighetene?

5. Kristus forvandler kulturen

En optimistisk holdning til kulturen preger denne tilnærmingen hvor kristne anses som forandringsagenter. Alt som finnes av kultur kommer inn under Guds dom, samtidig som Gud er suveren Herre over kulturen. Menneskers synd sees på som dypt rotfestet og preger derfor alt menneskene gjør. Man arbeider altså på jorden for å påvirke og forvandle kulturen på en dyp måte. Vi ser eksempler på dette når det gjelder mange initiativer på samfunnsområdet, for eksempel kristne aviser og utdanningsinstitusjoner som har dette som visjon.

Ut fra dette oppsettet er det kanskje synlig at det er den siste tilnærmingen Niebuhr selv synes er mest attraktiv. Men han er kritisert både for at oppsettet hans har et for tydelig vestlig preg – og for at han setter kategoriene opp mot hverandre.

I boken Center Church (2012) har Timothy Keller valgt å sette de fem kategoriene opp som delperspektiver som alle har bibelske belegg og forbilder. I et samfunn med store forandringer – ikke minst innen medielandskapet – trenger vi våkne kristne som leter etter muligheter til å representere Kristus – på en måte som gjenspeiler Ham. Her trenger vi en tilnærming som kan ta høyde for vår komplekse samtid og det bibelske mangfoldet av perspektiv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Jeg tror Gud gråter og er sint!

«Finnes det gutter som ikke er avhengig av porno?», spurte en ung kvinne oss en dag da hun delte om sine erfaringer med gutter i Norge i dag.

#

Siste innlegg

$
Ukas ros til Uro på NRK

Ukas ros til Uro på NRK

Foto: NRK Igjen er Leo Ajkic ute og treffer mennesker. Forrige gang ga Leo oss et innblikk i hverdagen til noen av dem som flykter i...

– Ser på det som et kall

– Ser på det som et kall

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net i to år og lanserte nylig et nytt nettkurs med Egil Svartdahl. Nettmisjonæren lever livet for å finne søkende...

2018 – et år å feire

2018 – et år å feire

Vi ser fremover og gleder oss. 2019 blir et nytt år hvor mennesker skal få møte Jesus, hvor ungdommer skal bli trygg på sin egen identitet og hvor...

Ideologi på villspor

Ideologi på villspor

Pride blir omtalt som en hyllest til kjærligheten og kalles også sommerens vakreste eventyr. Jeg anerkjenner så inderlig den drømmen, men ikke...

Makt, privilegier og julens budskap

Makt, privilegier og julens budskap

I et etterkristent land trenger kirken å gjenoppdage julens budskap for å finne sin sjel.  Den kristne tro har mistet sitt fotfeste som rådende tro...

Ukas ros går til Oppfinneren på NRK

Ukas ros går til Oppfinneren på NRK

Foto: Thomas Kvitvik, NRK Gjennom tre sesonger har man kunnet følge «Oppfinneren» Erik Alfred Tesaker på NRK. Sammen med familien viser han frem en...

Adventskalendere

Adventskalendere

Adventstid = ventetid. Vi skal minnes Jesu ankomst! At han kom en dag, at han daglig kommer til den som vil leve i Hans nærhet, og at han en dag...

Er abort noe å tulle med?

Er abort noe å tulle med?

I ukas mediekommentar skriver Kjetil Fyllingen et åpent brev til Bård Tufte Johansen og redaksjonen i NRK-programmet Nytt på Nytt.  Jeg har lenge...

Ukas ros går Debatten på NRK

Ukas ros går Debatten på NRK

Forrige ukes debatt på NRK (06.11.18) handlet om abortsaken. Et tema med høy temperatur og steile fronter. Denne uka ønsker vi å rose Debatten på...

«Velkommen hjem» – oppdatering

«Velkommen hjem» – oppdatering

En liten oppdatering fra meg om hvordan det går med «Velkommen hjem» Siden vi lanserte «Velkommen hjem» har: 7,276 personer besøkt omGud.net....

Bruker Facebook til å oppmuntre

Bruker Facebook til å oppmuntre

Annbjørg Barane er snart 80 år og har nesten 800 venner på Facebook. – Jeg ber gjerne når jeg legger ut noe på nettet, forteller hun. – Teknologien...

#
$