Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jesus på barne-tv i jula?

av | 15. des, 2021 | Mediekommentaren

Jesus på barne-tv i jula?

des 15, 2021

Av Jarle Haugland

Det blir stadig vanskeligere å finne det kristne julebudskapet på NRK Super. Men hvem sitt ansvar er det? 

Jeg kunne sagt mye godt om NRK Super og folkene der, som jeg opplever at brenner for å bidra til å gi barn en god barndom. 

Men det er noe som glimrer med sitt fravær i kanalen. Vi er på vei inn i en av kirkens største høytider, med adventstiden i forkant. Men dette gjenspeiles ikke på NRK Super. Så langt jeg kan se, er det ikke noe innhold som forteller barna om julens opprinnelse, annet enn at man i julen skal synge noen av de kristne julesangene. Og vi må ganske langt tilbake i julekalender-historikken for å finne en produksjon som hadde noen henvisninger til Jesusbarnet i krybben. 

Hvorfor er det et problem? Mennesker med en rekke ulike livssyn feirer jo jul. Er det ikke da naturlig at NRK Super velger å ta bort eller i det minste toner kraftig ned det kristne budskapet? 

Man tar ikke religiøse barn på alvor

Nei, jeg mener NRK Super gjør en stor feil her. Man tar ikke religiøse barn på alvor når en så stor og viktig høytid blir sekularisert. Og når julebudskapet glimrer med sitt fravær hos barnekanalen, hindrer det barn i å forstå hvorfor vi feirer jul. Fravær av kunnskap bidrar til fordommer og i verste fall hets og mobbing. Konsekvensen kan bli at barn velger å holde troen for seg selv, i det private rom. Gjennom gode programmer – ikke bare faktaprogrammer, men også i fiksjonsprogrammene – kan NRK Super bidra til å gjøre det trygt for barn å tro. Dette har vi også formidlet i møte med barnekanalen. 

Vi trenger modige og talentfulle kristne skapere

Men vi kan ikke bare legge dette ansvaret over på NRK. Vi trenger også modige og talentfulle kristne skapere av godt og meningsfullt innhold. Og vi trenger kristenfolk som finansierer slike produksjoner, for høy kvalitet koster mye. Derfor håper jeg for det første at det kommer nye, gode initiativ – om det er fra enkeltpersoner, Søndagsskolen, TV Inter eller noen helt andre – til nye programmer med det kristne julebudskapet. Og for det andre håper jeg at kristne kjenner sin besøkelsestid når disse initiativene presenteres, og gir så det monner til disse prosjektene. Tro & Medier vil også bidra her. Hvert år deler vi ut mediestipend, og jeg håper at vi neste vår får inn skikkelig gode ideer som bringer budskapet om Jesus til neste generasjon. Og holder det høy nok kvalitet, tror jeg muligheten for at NRK Super vil sende den, er ganske god. 

For innspill, spørsmål eller kommentarer,
send e-post til  Jarle Haugland, jarle@troogmedier.no

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...

#

Siste innlegg

$
Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover   av Jarle Haugland · 2.oktober, 2019Foto: Skjermdump fra Jan Hanvolds Facebook-profil «I en tid med stor forvirring...

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug Tekst/foto: Ingunn Marie Ruud, KPK – ingunn@kpk.no Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er artisten og poeten...

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

#
$