Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jesus på Farmen, Beat for beat og hvem vet hvor neste gang?

av | 8. sep, 2021 | Mediekommentaren

Jesus på Farmen, Beat for beat og hvem vet hvor neste gang?

sep 8, 2021

Av Jarle Haugland

Noen ganger opplever vi i Tro & Medier en ekstra begeistring for personer eller hendelser i mediebildet, der den kristne troen er tydelig til stede. Hva er det som utløser begeistringen og er det mulig å bidra til å skape flere slike mediehendelser som gir et positivt vitnesbyrd om Jesus? 

Jesus på Farmen, Beat for beat og hvem vet hvor neste gang?

med Jarle Haugland

Forrige uke delte vi ut Medierosen 2021 til Thor Haavik, også kjent som «Farmen-presten». Publikum hadde stemt ham fram blant en liste på seks nominerte kandidater. I etterkant av dette delte vi en post på Facebook som i skrivende stund er likt av over 4000 og har mer enn 1100 gratulasjoner i kommentarfeltet. Slike tall er ikke hverdagskost for oss og viser noe av begeistringen og engasjementet Thor Haavik evner å skape.  

Noe av det samme så vi de årene Lisa Børud og Andreas Håtveit fikk Medierosen. Eller i 2017, da artisten Lewi Bergrud hentet ned sin mor Hanna Bergrud på scenen i NRK-programmet «Beat for beat», for å bli med på sangen «Sjelen den trenger til hvile». «Det eneste håp som jeg eier, det har jeg o, Jesus, i deg», sang de, og berørte både de andre deltakerne og oss seere – noe som gjenspeilte seg i begeistringen vi så i sosiale medier i etterkant.  

Hva er dette for noe? 

Jeg tror det handler om at vi som kristne er trette av å være i kampmodus, trette av å oppleve at vi er på vikende front og alt for ofte reagerer, mer enn å være et offensivt folk som definerer mediebildet. Så dukker de opp, de personene som utstråler glede og begeistring over å være kristen og tilhøre Jesus. Som ikke står med lua i hånda og unnskylder seg, men trygg og frimodig henter kristentroen frem fra det sekulære bøttekottet og viser den frem som en glede i hverdagen. 

At de nevnte personene klarer å skape begeistring, handler selvsagt også om personlighet og karisma. Men det er noe mer, noe dypere, noe som gir oss et glimt av en annen og vakker virkelighet. Eller en himmel over livet, om du vil. 

Kan vi håpe å se dette hos flere kristne i mediebildet? Ja, det er jeg overbevist om! Men det finnes ikke enkle kommunikasjonsplaner som kan fikse dette; det er andre mekanismer som gjelder her. Her kommer fire punkt på den veien, fire «ingredienser» i det å fremelske personligheter som begeistrer og peker på Jesus i mediene: 

For det første: Vær et vitne for Jesus. Et vitne er en person som har opplevd noe og forteller det videre. Dette har vært sentralt i den kristne kirke helt siden pinsedag – og uttrykkes konsist av Peter i Apostlenes gjerninger kapittel 4, der han er i forhør hos Det høye råd: «Vi kan ikke la være å tale om det vi har sett og hørt». Derfor vil det vesentligste i det å være et vitne, være å oppsøke det som er verdt å fortelle videre.  

For det andre: Ikke tro på sekularismens løgn om at troen er en privatsak. Den har preget generasjoner med kristne, der vi ikke orker eller våger, og heller lar troen få holde seg i menighetslokalet eller våre egne hjem. Dermed går tusenvis av mennesker glipp av verdens viktigste budskap. 

For det tredje: Del din historie. Ingenting er så sterkt som når mennesker i ord og gjerning vitner om at noe godt har skjedd med dem. Sett ord på troen din. Skriv det ned eller snakk med andre om det, så det blir en del av ditt naturlige vokabular. Ikke påtrengende og ubehagelig, men ekte, naturlig og gledesspredende.  

For det fjerde, og den går til kristne ledere: Utfordre og utruste mennesker til å gå inn på mediearenaen for å være en stemme for Jesus. Pek på mediene som en arena der vi skal definere, ikke bare reagere. Gå sammen med den kreative, som vil bli innholdsskaper eller influenser, eller sannhetssøkeren, som vil bli en journalist. Bygg karakter i dem, så de tåler trykket det kan være å være et vitne på en ganske sekulær arena.  

Så vil vi i Tro & Medier svært gjerne dele ut både Medierosen og mediestipend til neste generasjons Jesus-vitner i mediene! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
#

Siste innlegg

$
Veikart til en god offentlig debatt

Veikart til en god offentlig debatt

1. Hva vil du skrive om? Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi...

Ukas ros går til NRK Nyheter

Ukas ros går til NRK Nyheter

NRKs reportasje lørdag om «besøkshjem» for foreldre som venter barn med Downs syndrom og vurderer abort, er viktig og god journalistikk som fortjener ros.

Offentlig debatt i 3D

Offentlig debatt i 3D

Tekst: Jarle HauglandJeg har tidligere hatt liten tro på endringskraften i offentlig debatt, selv om jeg både har skrevet debatter i landet største...

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

Foto: NRK«I møte med koronaviruset grep pornoindustrien kynisk og hensynsløst muligheten til økt profitt. Porno fører til avhengighet, ødelagte...

Ukas ros går til Erics videoblogg

Ukas ros går til Erics videoblogg

Denne uka var vi ute på Facebook og spurte hvem folk synes fortjente ukas ros. Svaret kom raskt fra Rita Aglen: «Erics videoblogg! Tweens-serien fra...

Åndelige foreldre i en digital tid

Åndelige foreldre i en digital tid

Av Jarle HauglandBakgrunnen for begrepet «digitalt Babylon» er historien om da israelsfolket ble bortført fra Jerusalem til Babylon. De gikk fra en...

Råd til menigheter som streamer

Råd til menigheter som streamer

Det er inspirerende at menigheter har omstilt seg raskt og kommer med en rekke digitale initiativ, ikke minst livestreamede gudstjenester. For mange...

#
$