Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

nov 11, 2020

Av Bergitte Viste

NRK-programmet Newton var i mange år NRK Supers formidling av populærvitenskap for barn. Tidligere i år ble programmets populære YouTube-kanal omprofilert til det nye konseptet NRK Unormal. Abonnentene, først og fremst barn, ble automatisk overført til den nye kanalen. Målet med YouTube-kanalen er «å gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet», sier programsjef i NRK, Kristian Karlsen, til VG. 

22. oktober kunne barn få følge med på at programleder Stian gjettet på om bilder og lyder av kvinner var hentet fra en fødsel eller en pornofilm. Han sier blant annet: «Hun blir pult i rassen». I kommentarfeltet skriver et barn selv at «jeg skal ikke se på den videoen jeg er 8 år». Voksne reagerer også: «Galskap at små barn kan se dette innholdet!!»  

En rekke scener fra flere episoder er preget av tilsvarende språkbruk om sex. I en av episodene løper programlederne rundt på gata, utkledd som kjønnsorganer. Språket er vulgært. Episoden har aldersgrensen «tillatt for alle».    

Kjære NRK, dere har et enormt ansvar overfor deres 70.000 abonnenter på NRK Unormal. Dere påstår selv å være «Norges viktigste kilde til ny forståelse». Jeg er bekymret for hvilket språk som blir brukt til å formidle «ny forståelse» av temaer knyttet til seksualitet. Spesielt i møte med barna våre.  

Kjære forelder, tilfeller som dette viser viktigheten av å følge med på hva barna dine driver med, spesielt på nettet. I tillegg tvinger det frem spørsmålet om hvem du ønsker skal være den første til å snakke med barna dine om seksualitet – og hvilket språk som brukes.  

Barn trenger et språk for å snakke om seksualitet. Spørsmålet jeg ønsker å stille, både NRK og alle oss andre, som på én eller annen måte forteller en historie om seksualitet til barn: Hvilket språk ønsker vi å bruke? 

Barna våre vokser opp i en kultur som langt på vei har overtatt pornografiens syn på seksualitet. Pornografien forteller en historie om seksualitet hvor mennesker er degradert til objekter og hvor sex verken inneholder intimitet eller samtykke, men reduseres til en teknisk prestasjon. Dersom barna ikke presenteres for et bedre alternativ, blir denne historien også barnas historie om seksualitet.  

Det er sitatene fra Redd Barnas rapport som ble lansert i mai i år, «Et skada bilde av hvordan sex er», dessverre et levende bevis på: «Har selv opplevd at mine grenser og behov ikke blir like godt ivaretatt av partnere som ser mye porno. Mildeste respons er å mase selv om man får et nei. Verste respons resulterte i en voldtekt». En jente forteller at: «De kaller oss «cunt», «slut», «jævla hore».» 

Det ligger en avgjørende forskjell i å normalisere seksualitet i stedet for å normalisere en seksualisert kultur. Ja, vi må snakke åpent om sex, kropp og identitet – og seksualitetsundervisningen må absolutt bli bedre, men vi kan ikke bruke pornografiens språk. Spesielt ikke i en YouTube-kanal rettet mot barn. 

Kjære forelder, DU kan og bør være den viktigste premissleverandøren for ditt barns forhold til seksualitet. DU kan prege språk, holdninger og verdier knyttet til dette sårbare området av livet.  

Kjære NRK, takk for at dere ønsker å starte en ny samtale om seksualitet, men vær så snill, bruk et språk som løfter frem sex som vakkert, ikke vulgært.  

Kjære alle sammen, vi sitter alle med et ansvar for å fortelle en bedre historie om seksualitet, hvor sex handler om intimitet og samtykke, respekt og verdighet. Da kan vi virkelig «gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet». 

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

– Det var jo skikkelig gøy! Jeg synes det var ekstremt mange gode kandidater, så jeg var bare glad for å være nominert, utbrøt Jarle Mong da Tro & Medier ringte ham for å avsløre at han er vinneren av Medierosen 2024. Etter en måned med avstemning blant seks...

#

Siste innlegg

$
Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover   av Jarle Haugland · 2.oktober, 2019Foto: Skjermdump fra Jan Hanvolds Facebook-profil «I en tid med stor forvirring...

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug Tekst/foto: Ingunn Marie Ruud, KPK – ingunn@kpk.no Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er artisten og poeten...

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

#
$