Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Mennesker er søkende – også på nett

av | 9. jan, 2018 | Nyheter

Mennesker er søkende – også på nett

av 9. jan 2018

Slik gikk det med omGud.net i 2017

At mennesker søker etter Jesus på nett ser jeg tydelig i statistikken for søkeord som førte mennesker inn på omGud.net og kurs.omGud.net i 2017.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Her er en «liten» rapport du kan laste ned om du vil.

Lyspunkt i arbeidet

  • Vi har en god gjeng med frivillige e-coacher som er veldig klar for å gå nye steg sammen med deltakerne på nettkurs.
  • Vi har publisert mange nye nettkurs i samarbeid andre organisasjoner. Vi kan derfor tilby aktuelle kurs for skeptikeresøkende og folk som allerede tror.
  • Vi har god trafikk inn til omGud.net. Folk i Norge googler blant annet etter innhold knyttet til bønn, Jesus, jul, påske. Vi må møte disse søkerne på en best mulig måte.
  • Vi har en nettkursplattform som er god.
  • Vi får positive tilbakemeldinger fra de som fullfører nettkurs, og vi ser at nye mennesker kommer til tro.
  • Vi har over 200 personer i bønnegruppen vår på Facebook.

Dette er et godt grunnlag å bygge videre på i 2018!

Ut fra statistikken vil jeg dele 2 viktige trender som utfordrer oss

  1. Vi får mindre trafikk inn via sosiale medier 
    En viktig ting jeg fikk bekreftet da jeg dykket ned i statistikken var noe som jeg har hatt en mistanke om lenge. Nemlig at annonsene våre på Facebook fungerer dårligere og dårligere.  Det kan sikkert være flere grunner til dette, men resultatet er at vi har fått en nedgang i deltakere på det nettkurset vi har promotert mest; «Hvorfor Jesus?».
  2. Lav prosent fullfører
    Vi ser at prosenten for de som fullfører «Hvorfor Jesus?» er lav. Generelt ser vi at det er færre  som fullfører de lange kursene.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Grep vi må ta i 2018 for å nå et bedre resultat:  

– Vi må helst øke budsjettet på Facebook-annonser (om det er mulig kommer an på hvordan det går med økonomien til Tro & Medier som nå skal gå fra medlemmer til faste givere. Les mer om dette her. Samtidig må vi hele tiden jobbe for å bli bedre på utforming og målretting av annonser på Facebook. Vi må også prøve å finne nye kanaler å nå ut gjennom.

– Vi må få på plass et nytt nettkurs som kan erstatte, eller komme i tillegg til «Hvorfor Jesus?». Vi har som mål å publisere et videobasert nettkurs, som presenterer kristen tro på en grunnleggende måte, før sommeren. Her har vi et spennende samarbeidsprosjekt på gang, men vi kan ikke avsløre dette enda.

– Vi må få enda flere kristne i Norge til å benytte de mulighetene de har til å evangelisere både på nett og ansikt til ansikt.

Konkrete utfordringer til deg som leser dette:

  • Vil du være med i bønnegruppen til omGud.net på Facebook?
  • Vil du bli en mediepartner for Tro & Medier, slik at vi kan gjøre Jesus mer synlig i mediene?
  • Vil du fortelle noen i ditt nettverk om omGud.net og nettkursene vi tilbyr?
  • Vil du lenke til sidene våre via din blogg, nettside eller sosiale medier?
  • Vil du henge opp en plakat i ditt nærmiljø?

Hører gjerne fra deg om hva du tenker om både rapporten, og grepene vi må ta i 2018.

Kjetil Fyllingen, leder for omGud.net

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Ukas ros til TV2 og varslerne for Under Guds øyne

Ukas ros til TV2 og varslerne for Under Guds øyne

– Tonje og TV 2 har behandlet historien min med den ytterste respekt og varsomhet. Mitt største håp er at den kan hjelpe andre i lignende situasjoner, sa Veronika Yael Hægeland, tidligere medlem av Sannhetens Ord, til Lister24 etter premieren på dokumentarserien Under...

Fikk du med deg dette? Uke 48

Fikk du med deg dette? Uke 48

TV2: Unge strømmer til frimenighetene De frie menighetene utenfor Den norske kirke opplever en økning i antall unge medlemmer, melder TV 2 i en ny reportasje. – Det er veldig mange unge som kommer hit nå. Vi ser at mange setter pris på å ha folk å støtte seg på i...

Jeg heier på gutta i Avlogga!

Jeg heier på gutta i Avlogga!

Nylig lanserte NRK serien «Avlogga» som følger to småbarnsfedre som velger å leve uten smarttelefon i et helt år – et spennende eksperiment som utfordrer oss til å reflektere over egen mobilbruk. Kanskje er det ingen tilfeldighet at det nettopp er småbarnsforeldre vi...

#

Siste innlegg

$
Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Det var nok flere som hevet øyenbrynene da Fantorangen skulle være med og synge «Du grønne, glitrende tre» på NRKs nasjonale julelystenning. Her var teksten endret slik at den blanke stjernen nå skulle minne oss om «vår jul», og ikke om «vår Gud», slik originalteksten er.

Gjenoppdag advent!

Gjenoppdag advent!

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Ukas ros går til Rune Bjerga

Ukas ros går til Rune Bjerga

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

#
$