Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Mennesker er søkende – også på nett

av | 9. jan, 2018 | Nyheter

Mennesker er søkende – også på nett

av 9. jan 2018

Slik gikk det med omGud.net i 2017

At mennesker søker etter Jesus på nett ser jeg tydelig i statistikken for søkeord som førte mennesker inn på omGud.net og kurs.omGud.net i 2017.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Her er en «liten» rapport du kan laste ned om du vil.

Lyspunkt i arbeidet

  • Vi har en god gjeng med frivillige e-coacher som er veldig klar for å gå nye steg sammen med deltakerne på nettkurs.
  • Vi har publisert mange nye nettkurs i samarbeid andre organisasjoner. Vi kan derfor tilby aktuelle kurs for skeptikeresøkende og folk som allerede tror.
  • Vi har god trafikk inn til omGud.net. Folk i Norge googler blant annet etter innhold knyttet til bønn, Jesus, jul, påske. Vi må møte disse søkerne på en best mulig måte.
  • Vi har en nettkursplattform som er god.
  • Vi får positive tilbakemeldinger fra de som fullfører nettkurs, og vi ser at nye mennesker kommer til tro.
  • Vi har over 200 personer i bønnegruppen vår på Facebook.

Dette er et godt grunnlag å bygge videre på i 2018!

Ut fra statistikken vil jeg dele 2 viktige trender som utfordrer oss

  1. Vi får mindre trafikk inn via sosiale medier 
    En viktig ting jeg fikk bekreftet da jeg dykket ned i statistikken var noe som jeg har hatt en mistanke om lenge. Nemlig at annonsene våre på Facebook fungerer dårligere og dårligere.  Det kan sikkert være flere grunner til dette, men resultatet er at vi har fått en nedgang i deltakere på det nettkurset vi har promotert mest; «Hvorfor Jesus?».
  2. Lav prosent fullfører
    Vi ser at prosenten for de som fullfører «Hvorfor Jesus?» er lav. Generelt ser vi at det er færre  som fullfører de lange kursene.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Grep vi må ta i 2018 for å nå et bedre resultat:  

– Vi må helst øke budsjettet på Facebook-annonser (om det er mulig kommer an på hvordan det går med økonomien til Tro & Medier som nå skal gå fra medlemmer til faste givere. Les mer om dette her. Samtidig må vi hele tiden jobbe for å bli bedre på utforming og målretting av annonser på Facebook. Vi må også prøve å finne nye kanaler å nå ut gjennom.

– Vi må få på plass et nytt nettkurs som kan erstatte, eller komme i tillegg til «Hvorfor Jesus?». Vi har som mål å publisere et videobasert nettkurs, som presenterer kristen tro på en grunnleggende måte, før sommeren. Her har vi et spennende samarbeidsprosjekt på gang, men vi kan ikke avsløre dette enda.

– Vi må få enda flere kristne i Norge til å benytte de mulighetene de har til å evangelisere både på nett og ansikt til ansikt.

Konkrete utfordringer til deg som leser dette:

  • Vil du være med i bønnegruppen til omGud.net på Facebook?
  • Vil du bli en mediepartner for Tro & Medier, slik at vi kan gjøre Jesus mer synlig i mediene?
  • Vil du fortelle noen i ditt nettverk om omGud.net og nettkursene vi tilbyr?
  • Vil du lenke til sidene våre via din blogg, nettside eller sosiale medier?
  • Vil du henge opp en plakat i ditt nærmiljø?

Hører gjerne fra deg om hva du tenker om både rapporten, og grepene vi må ta i 2018.

Kjetil Fyllingen, leder for omGud.net

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Ukas ros til Thor Haavik

Ukas ros til Thor Haavik

– Å være med på Forræder var en unik og morsom opplevelse. Selv om det ikke er like mange samtaler der som i Farmen, er det fortsatt en spennende arena å være med på. Jeg håpet også at det ville være muligheter til å peke litt oppover mot Gud, sa Thor Haavik da vi...

Når porno blir stuerent i kristne miljøer!

Når porno blir stuerent i kristne miljøer!

Nylig publiserte forskningsgruppen Barna Group en studie kalt Beyond the Porn Phenomenon, som kartlegger pornobruken blant amerikanske kristne. Studien avdekket flere oppsiktsvekkende funn, men to av dem skiller seg spesielt ut.  Når vi synder uten å bry oss For det...

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Espen Ottosen

Ukas ros går til Espen Ottosen

Foto: Skjermdump fra God morgen Norge på TV 2 VGs serie «Homoterapi» og diskusjon om forbud mot konverteringsterapi har ført til sterke...

Bygger bro mellom tro og samtid

Bygger bro mellom tro og samtid

Tekst: Simen SøvikFoto: Egil Sæbø Illustrasjon: Ragnhild Alise Apelthun Emblem I snart 30 år har Margunn S. Dahle og Lars Dahle hatt en brann for...

Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover   av Jarle Haugland · 2.oktober, 2019Foto: Skjermdump fra Jan Hanvolds Facebook-profil «I en tid med stor forvirring...

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug Tekst/foto: Ingunn Marie Ruud, KPK – ingunn@kpk.no Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er artisten og poeten...

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

#
$