Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Råd til menigheter som streamer

av | 3. apr, 2020 | Nyheter

Det er inspirerende at menigheter har omstilt seg raskt og kommer med en rekke digitale initiativ, ikke minst livestreamede gudstjenester. For mange er dette et nytt landskap, og vi i Tro & Medier vil gjerne komme med noen råd å ta med seg i forarbeidet. Tusen takk til Pinsebevegelsen og Joakim Skavern for hovedbidraget i denne artikkelen! 

Snakk til naboen 

  • Digitale gudstjenester gir oss mulighet til å nå ut mennesker som ellers aldri går i kirken eller bedehuset. Vær bevisst både i form og innhold at naboen skal kunne se gudstjenesten med godt utbytte. Ikke gå på kompromiss med budskapet, men bruk språk og uttrykk som inkluderer, ikke ekskluderer.

Ha lukket tilgang frem til dere er komfortable med formen. 

  • Det kan være smart å teste form og uttrykk i et lukket forum før dere går ut offentlig. Vi råder menigheter til å ha passord-beskyttelse på innholdet slik at det ikke er tilgjengelig for alle. Eller en lukket gruppe på Facebook, kun for menighetens medlemmer etc.

Tenk nøye igjennom det dere sier og gjør. 

  • Nå som de fleste har enkel tilgang til selvpubliseringsverktøy kan mange medieutrente få mye publisitet på kort tid. All PR er ikke god PR. En tilsynelatende liten tabbe, eller forsnakkelse kan få mye større konsekvenser på nett enn i en tradisjonell gudstjeneste. En ellers forståelsesfull og raus forsamling tåler mange flere tabber enn det en kritisk nabo eller lokalavis gjør. 

Unngå direktesendte gudstjenester. 

  • Et opptak gir større kontroll over innholdet. Det er veldig ressurskrevende å ha gode direktesendte gudstjenester – og det kan fort bli pinlig om man ikke får det til. 

Gjør noen prøveopptak som du evaluerer sammen med andre. 

  • Ikke gi opp, men observer hva som fremstår som en god og trygg dialog med dem som skal se og høre. 
  • Fokus på budskapet, lydbildet og uttrykket som formidles. Husk at «ett bilde sier mer enn tusen ord». 

Vær bevisst kvalitet på lyd og bilde 

Facebook, YouTube og Vimeo er gode plattformer for publisering. 

  • Veldig mange er på Facebook og det er et naturlig sted å holde gudstjenester. I tillegg er Youtube og Vimeo gode videoløsninger som kan sende film direkte eller som ferdig opptak. Disse plattformene er nokså enkle å bruke. 

Unngå chat om dere ikke kan følge opp. 

  • Flere publiseringsløsninger gir muligheter for å velge chat. Det kan være smart med chat da det skaper ekstra engasjement og entusiasme, men det kan også bli negativt om det ikke finnes noen moderatorer der inne som kan håndtere ulike negative røster eller nett-troll.  

Ikke film et bønnemøte. 

  • Offentlige bønnemøter ser sjeldent bra ut på film. Her er det lett å bli revet med og litt ivrig, og vi oppfordrer derfor til varsomhet. Bønn er selvfølgelig en bra ting, men unngå bønner der enkeltpersoner blir nevnt eller andre hensyn som kan berøre personvernet.     

Det viktigste er ikke å ha en egen digital gudstjeneste. 

  • For noen menigheter blir det for vanskelig å produsere en egen gudstjeneste på nett. Heldigvis finnes det gode tilbud der ute. Også på norsk. Finn en menighet og forkynnelse som dere liker og følg dem i denne perioden.
  • Her finner dere en oversikt

Vær obs på nye regler. 

  • Idet man filmer og legger ut ting på nett, følger det noen andre regler enn for en tradisjonell gudstjeneste, ikke minst når det gjelder opphavsrett til musikk. Sett dere inn i regelverk før dere publiserer. I koronatiden har TONO gjort noen unntak fra vanlig reglement, noe de har skrevet om på denne siden: https://www.tono.no/tono-guiden-for-direktesending-av-musikk-pa-nett/ Det er eget punkt for gudstjeneste litt ned i artikkelen.

Hjelp folk å logge seg på. 

  • Selv om svært mange klarer å komme seg på nett er det fortsatt en god del som sliter med dette. Spesielt eldre kan trenge hjelp. Her er det fint om man kan hjelpe disse til å koble seg på en nett-gudstjeneste. 

Bruk denne tiden til å skape noe nytt. 

  • Ut av denne krisen kan nye metoder og kommunikasjonsformer oppstå. Kanskje er det bedre å gjøre noe helt nytt på nett? Å lage en helt annen form enn den tradisjonelle gudstjenesten. Her kan menighetene teste andakter, bibelundervisning og podcast. Mulighetene er mange. Her er det lov til å eksperimentere, men gjør det i trygge rammer. 

Samtykke 

  • Ikke film/ta bilder på en slik måte at enkeltpersoner kan bli gjenkjent uten at hver enkelt eller foresatte har gitt samtykke. 

Artikkelen er en bearbeidet versjon av råd fra Pinsebevegelsen og Joakim Skavern, gjengitt med velvillig tillatelse. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros går til Carola for hennes sterke og inspirerende vitnesbyrd i sesongåpningen av Hver gang vi møtes på TV 2. Programmet, som ble sendt 1. januar og samlet hele 550.000 seere, oppnådde det høyeste seertallet på fem år! Det var virkelig en imponerende måte å...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se sendingen her. Kronprinsfamilien hadde invitert hjelpearbeidere fra Røde Kors, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp,...

#

Siste innlegg

$
Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

#
$