Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ressurs om nettvett for barn og unge.

av | 19. apr, 2021 | Nyheter

Ressurs om nettvett for barn og unge.

av apr 19, 2021

I en tid der vi begynner å bli mette på skjerm, er det fortsatt viktig at vi lærer barna nettvett. Derfor har Tro & Medier gått sammen med flere barne- og ungdomsorganisasjoner om å lage fem filmer om nettvett, hver av dem tilpasset de ulike fasene barnet vokser seg igjennom.  

 

At barn og unge utvikler seg og lever igjennom ulike faser er hevet over enhver tvil. Men hvordan vi som voksne skal møte de unge best mulig i de ulike fasene, kan være utfordrende. Ikke minst når det kommer til mediebruken hos de unge! 

Tro&Medier har lenge hatt foredrag og kurs for foreldre og andre voksne om nettvett, men det er først nå de har knyttet det konkret opp til den unges fase. Det har bakgrunn i at de ble kontaktet av barne -og ungdomsorganisasjonene til Frikirken, Misjonskirken, pinsebevegelsen og Baptistsamfunnet, og de inngikk et samarbeid. 

Fem faser

Fribu, Misjonskirken UNG og Ung baptist har tidligere laget det de kaller for fasekort, der barne- og ungdomstiden deles inn i fem faser. Med utgangspunkt i blant annet utviklingspsykologien, sier hvert fasekort litt om hva som er et typisk behov hos den unge i den aktuelle fasen, og på hvilken måte den voksne best kan møte den unge akkurat nå. 

Hver fase kjennetegnes av et kjerneord, samt noen sentrale spørsmål som ethvert menneske stiller seg til ulike tider.  

Nettvett

Disse kortene har vist seg å være et godt verktøy, både for foreldre og for ledere. Likevel opplevde organisasjonene at det var et hull her. Hullet handlet om nettvett. For hvordan bør man som foreldre egentlig forhold seg til den unges bruk av medier? Og på hvilken måte kan foreldre ble mer bevisst sin egen mediebruk? Dèt var altså utgangspunktet da samarbeidet deres med Tro & medier startet. Organisasjonene var «eksperter» på de unge; Tro&Medier var «eksperter» på nettvett. I samtalens løp, så de at det var store synergieffekter i det å snakke seg sammen i dette feltet.  

Ny ressurs

I tillegg til filmene, foreligger det også samtalekort til hver film. Disse er ment som en hjelp for foreldre og barn til å snakke sammen om nettvett og valgene som tas rundt skjermbruk. 

Det er Alexis Lundh fra Tro&Medier som underviser, og han henvender seg til foreldre med barn i de fem ulike fasene. I hver film gir han konkrete tips og råd, slik at man som voksen kan reflektere over egne valg og praksis. Filmene, som er i underkant av ti minutter lange, vil kunne gi seeren verktøy til å være en bedre veileder for barna sine, og vil kunne være en god igangsetter for samtaler mellom foreldre. De kan ses både av den enkelte alene, eller de kan benyttes som en innledning i en temakveld for foreldre og/eller ledere og andre voksne, der man har fokus på nettvett.  

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

– Det var jo skikkelig gøy! Jeg synes det var ekstremt mange gode kandidater, så jeg var bare glad for å være nominert, utbrøt Jarle Mong da Tro & Medier ringte ham for å avsløre at han er vinneren av Medierosen 2024. Etter en måned med avstemning blant seks...

#

Siste innlegg

$
Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover   av Jarle Haugland · 2.oktober, 2019Foto: Skjermdump fra Jan Hanvolds Facebook-profil «I en tid med stor forvirring...

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug Tekst/foto: Ingunn Marie Ruud, KPK – ingunn@kpk.no Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er artisten og poeten...

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

#
$