Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Sommerens ros går til Dagsrevyen på NRK for reportasje fra Oase

av | 21. aug, 2019 | Ukas ros

Sommerens ros går til Dagsrevyen på NRK for reportasje fra Oase

av aug 21, 2019

Foto: skjermdump fra NRK.no

Hvorfor dekker ikke pressen den enorme floraen av kristne festivaler, men har flust av reportasjer fra de mange – ofte små – musikkfestivalene? Spørsmålet er stilt oss flere ganger opp gjennom årene. Og spørsmålet er betimelig, for det skjer en underrapportering i mediene av kristne festivaler som samler flere tusen deltakere. Samtidig er det også viktig å rose mediene når de faktisk gjør det mange etterlyser.  

Derfor går sommerens ros til Dagsrevyen på NRK for reportasjen 13.juli fra Oase. Her ble flere ungdommer intervjuet om hvorfor de er på Ten-Oase, og det ble et flott innslag der ungdommene fikk komme til orde og dele tydelige vitnesbyrd om sin tro. Rent journalistisk er dette også viktig. Her gir Dagsrevyen et lite glimt inn i en del av samfunnet som betyr svært mye for mange i landet – men som ofte blir ignorert i mediebildet eller koblet til konfliktstoff, gjerne med en karikert eller ekstrem utgave av kristentroen. 

Det er tydelig at andre også satte pris på reportasjen. På Oases Facebookside  kommenterer folk: 

«Så utrolig bra??» 

«Veldig bra! Flotte ungdommer, flotte vitnesbyrd! ??» 

«Så oppmuntrende å se dette  

«Knall bra! Kjekt å se at et kristent sommerstevne blir belyst på en bra måte av NRK!» 

Vi etterlyste slike reportasjer helt tilbake i 2015 – det kan du lese om i en tidligere mediekommentar.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros går til Carola for hennes sterke og inspirerende vitnesbyrd i sesongåpningen av Hver gang vi møtes på TV 2. Programmet, som ble sendt 1. januar og samlet hele 550.000 seere, oppnådde det høyeste seertallet på fem år! Det var virkelig en imponerende måte å...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se sendingen her. Kronprinsfamilien hadde invitert hjelpearbeidere fra Røde Kors, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp,...

#

Siste innlegg

$
Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

#
$